Vi har brug for lidt hjælp med et byggeteknisk spørgsmål. Er i gang med at udvide huset, 2 etager.
På overetagen bliver der bærende trægulv, men hvordan gør man rent teknisk? Lægger man gulvet først og bygger væggene ned mod gulvet, eller bygger man væggene først? Og i så fald, hvordan gør man så med enden på gulvbrædderne? (Med tanke på at de skal være bærende altså).
Vedhæfter et billede, der viser, hvordan det ser ud i dag. Det er ikke regnet endnu, og billedet er taget fra stueetagen op mod overetagen.
Enklere hvis I lægger gulvspån før indervægge og gulv på øverste plan.
Smart. Det havde selvfølgelig løst alt. Men så er der den lille detalje, at min mand ikke ønsker gulvspån, men at gulvet bliver bærende. (For ikke at bygge gulvet alt for meget op på højden.)
Præcis som @Jonatan79 skriver er det nemmest at have undergulv - så vægge - så det tiltænkte gulv - derefter lister. Skal der være isolering imellem, så begynder du med "loftet" først. Det er nemmere at lægge i isolering end at arbejde opad.
Overtal da din mand til fx at tage gulvspån plus et mindre tykt gulv.
Haha, ja vi må nok "stride" om sagen derhjemme. Det er bygget med en forskel på 30 mm mellem den nye bygning og tilbygningen, så det burde blive ret perfekt med spån+gulv.
vil du bygge på den måde, så ville jeg jo hellere have reglét op ekstra der, hvor væggene skal stå. Og så lagt gulvet i hvert enkelt rum. Som man gjorde før i tiden.
Svarer alle på én gang (ikke helt enige med appen endnu).
Vi har fået lidt forskellige råd, og der er fordele og ulemper ved alt. Det hælder mod, at vi vil lægge gulvet først, så det kan hvile mod etageadskillelsen, derefter bygge væggene. Fordelen: enklere. Ulempen: gulvet bygges ind under væggen. På den anden side planlægger vi at lægge et gulv, der holder over tid, og hvis det engang skiftes ud, går det an at lægge det nye ovenpå. Tusind tak for al input! Det behøves virkelig, så man kan tænke i forskellige retninger nogle gange, før beslutningen skal tages
Jeg vil gøre det på lignende måde. Massivt trægulv først og derefter væg. Har dog en regel under gulvet, hvor væggen står, så det er muligt at save gulvbrædderne langs med væggen uden at væggen falder ned. Hvis det mod forventning skulle blive nødvendigt i fremtiden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.