Usikker på hvilket forum men moderator må flytte hvis det er det forkerte sted...
Vi er kørt fast på en ting, så jeg har brug for lidt tanker og idéer. Et soveværelse på anden sal har en skorstensmur, der går gennem rummet. Der har sikkert stået en brændeovn der før, men det er ikke aktuelt for os. Vi har rettet gulvet op ved at fastgøre reglar på de originale bjælker. Nu når det er tid til at lægge gulvet ved vi ikke hvordan vi skal gøre her.
182778024_10159722678173296_7244033685511388988_n.jpg

183574745_10159722678348296_1609927414011298555_n.jpg

183314062_10159722678398296_4994628652419285564_n.jpg

183586793_10159722678198296_934770299111328293_n.jpg
Vi synes, at der er en vis værdi i at beholde pladen, fordi det passer sammen, måske stille en ikke tilkoblet ildsted der i fremtiden, men det ville føles tomt uden noget foran... men er åben for forslag.

Scenario et: Oprindeligt havde vi bare tænkt os at fjerne den revnede støbte plade og støbe en ny. Det ville dog betyde, at gulvet stikker 10 cm ud og er 2 cm over den originale bjælke. At klatte noget på den overflade betyder jo, at klatter og partikler kan falde ned på den originale bjælke.

Scenario to var, at vi ville stoppe gulvet ved opretteren og derefter forlænge pladen 10 cm på den gamle bjælke. Mere symmetrisk syntes vi… men hvordan gør man det når der er tusind niveauer og man vil vel ikke lægge en støbning direkte mod den fine bjælke? Tænker det er dumt med fugt og sådan noget på den.

Scenario tre var, at vi ville fjerne alt løst og løse sten, fastgøre en støtte længst inde langs skorstensmuren og lade gulvet gå helt mod den. Men undersiden af gulvet er lavere end murstenene, og der er derfor ikke plads til nogen ordentlig støtte.

Hvordan ville I have gjort det? Tanker? Bonus for en løsning der holder den originale bjælke synlig så fin som den er… :) men en relativt smidig og for huset ufarlig løsning er meget velkommen!!!

Tak på forhånd!

MmeMim MmeMim sagde:
Usikker på hvilket forum men moderator kan flytte hvis det er det forkerte sted...
Vi er gået i stå med en ting, så jeg har brug for nogle tanker og idéer. Et soveværelse på anden sal har en skorstensmur, der går gennem rummet. Der har sikkert stået en kamin der før, det er ikke aktuelt for os. Vi har rettet gulvet op ved at fastgøre lægter på de originale bjælker. Nu, hvor det er tid til at lægge gulvet, ved vi ikke, hvordan vi skal gøre her.
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Vi synes, der er en vis værdi i at have pladen tilbage, fordi det passer sammen, måske stille en ikke tilsluttet pejs der i fremtiden, men at det ville føles tomt uden noget foran... men er åben for forslag.

Scenario et: Fra starten havde vi bare tænkt at fjerne den revnede støbte plade og støbe en ny. Det ville dog betyde, at gulvet stikker ud ti cm og er to cm over den originale bjælke. At rode med noget på den overflade betyder, at klister og ting kan løbe ned på den originale bjælke.

Scenario to var, at vi ville stoppe gulvet efter opretteren og derefter forlænge pladen 10 cm på den gamle bjælke. Mere symmetrisk synes vi... men hvordan gør man det, når der er tusind niveauer, og man vil vel ikke lægge en støbning tæt op ad den fine bjælke? Tænker det er dumt med fugt og sådan på den.

Scenario tre var, at vi ville fjerne alt løst og løse sten, fastgøre en støtte længst inde langs skorstenen og lade gulvet gå helt op til den. Men underside gulv er lavere end murstene, og der er således ikke plads til en ordentlig støtte.

Hvordan ville I have gjort? Tanker? Bonus for en løsning, der efterlader den originale bjælke synlig så fin som den er... :) men en nogenlunde ubesværet og for huset ufarlig løsning er meget velkommen!

Tak på forhånd!
Hvis I vil have bjælken synlig, ville jeg nok bruge en sort niveauliste fra gulvet ned på bjælken. Derefter ville jeg bruge almindelig mørtel på pladen.

T Tompafix sagde:
Hvis I vil have bjælken synlig, ville jeg nok gå med en sort niveau liste fra gulvet ned på bjælken. Derefter normalt pudsemørtel på pladen.
Interessant. Men bjælken vil jo være fire-fem cm under gulvniveau. Jeg har tidligere leget med tanken om at indfælde noget sikkerhedsglas, så man kan se den, men jeg ved ikke, om vi kan løse det enkelt (vi har så mange andre projekter, som har højere prioritet, og vi har arbejdet med gulvet i huset siden 2017!!!). Man vil jo heller ikke have en situation, hvor der pludselig ligger døde fluer og støv under glasset... ikke så kønt...

OJoj ja det var et par år :D hvis I har så meget at ordne, så havde jeg nok lagt gulvet hele vejen ud.
Når der så er tid og lyst, ville jeg tage frem sænkesaven og åbne op hullet for at gøre alt synligt igen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.