I vores nye tilbygning med Leca-vægge har vores bygherre pudset væggene indendørs med Gypsum naturgips og vi skal nu male direkte på dem. Vi ønsker altså ikke at spartle væggene inden vi maler.

De har anvendt hjørnelister i metal, hvilket jeg ikke har noget imod. Vores problem er blot, at disse hjørner nu er meget synlige, og vi synes, at det giver et indtryk af "industri" i stedet for privatbolig, dvs. rigtig grimt.

Weber lader ikke til at have et egentlig dokument med arbejdsanvisning men skriver således i en brochure

Rette hjørner: Det er let at skabe rette indvendige hjørner ved hjælp af en speciel gipskniv. Du kan også bruge en malerskraber. Udvendige hjørner er ofte udsatte for slag og stød. Monter derfor Gypsum hjørneprofil som giver rette og stærke hjørner. Hjørneprofilen bages ind i gipsmørtlen.
Ser dette normalt ud og er noget, som vi burde acceptere (alternativt betale for at gøre pænere), eller har bygherren fjernet for meget puds, så listen ikke blev skjult, og bør de rette op uden omkostninger for os? :confused:

• Nærbillede af en pudset Leca-væg med synlige metalkanter, hvilket giver et industrielt udseende.
  • Pudset væg med synlig metalhjørnelist, der giver et industrielt udseende i en ny udbygning.
Senest redigeret:
Nej det der er ikke okay, den skal ikke kunne ses når det er klart. Jeg har samme skinner i min lejlighed og har brugt gipsputs.

Planlægger at besøge Weber på NordBygg-messen i morgen, får se hvad de siger.

Er der nogen, der ved, hvor svært det kan være at lægge et tyndt pudslag for at få hjørnerne pæne?

Suk, det viste sig, at bygherren slet ikke har brugt naturgips, men Webers KC-puds "Base 133 pudsmørtel B hånd". Den skal man ikke bruge hjørneprofiler til, i hvert fald hvis man vil bevare den pudsede overflade.

Jeg tænkte først, at man kunne lægge 2-3 mm Base 133 puds over hjørneprofilerne, men ifølge Weber vil pudsen ikke holde, så det er ikke passende.

Vores alternativer nu synes at være:

1. Lade bygherren spartle over pudsen, så vi får en glat overflade.
    • Så vil hjørnet ikke være synligt.
    • Samtidig mister vi charmen ved den flotte pudsede overflade...
  2. Lade dem fjerne alle hjørneprofiler og pudse igen uden dem.
    • Tilsyneladende ikke helt enkelt, da de har brugt pudsplader i vinduesåbningerne for at fylde op og disse skal så fjernes og erstattes med tykt lag mørtel/puds.
    • Fordelen ved slutresultatet bliver, at vi kan bevare den pudsede overflade.
  3. Prime pudsen og lægge et lag naturgips, som derefter filtses.
    • Ifølge bygherren bliver overfladestrukturen ikke lige så flot som den, vi har i dag, men man vil se flere "penselstrøg". Jeg har ikke kunnet verificere dette, da producenterne ikke viser meget af overfladestrukturer på deres hjemmesider. Men det virker rimeligt.

Er der tilfældigvis nogen, der har en flot "puds-overflade" baseret på naturgips eller måske endda har en anden løsning end de ovenstående? :(

Det der ser jo ud som et almindeligt gipsputshjørne. De har en ret stor diameter. Da jeg pudsede herhjemme, syntes jeg, at de var så grimme, så jeg valgte i stedet almindelige "gipsskivehjørner", som har en mindre diameter.

Jeg ville nok sige, at det ser ud, som om det er det rigtige hjørne til gipsputs... :(

Du vil aldrig kunne få den overflade, som du har i dag, med gipsmørtel. Overfladen, der ses på dine billeder, afhænger af sandkornenes (ballastens) størrelse, og i gipsmørtel har du ikke den slags ballast.

Gipsmørtel vil blive glattere i sin overfladestruktur.

Det går fint at pudse hjørner med KC-mørtel uden at bruge hjørnejern. Et pudset hjørne er i.o.f.s lidt mere skrøbeligt, hvis du fx rammer det med noget hårdt, kan du slå et stykke af hjørnet af. Hjørnejernet forhindrer dette til en vis grad.

Hvis du beder mureren om at banke hjørnejernet væk for at pudse hjørnet, vil dette altid kunne ses, for de vil ikke kunne opnå præcis samme struktur, og de kan ikke, uanset hvor dygtige de er, usynligt pudse den del, der er hård, sammen med en ny puds, og du vil også få en mikrosprække mellem ny og gammel puds.

Jeg tror, det ser bedre ud, hvis du beholder det, som det er, end at forsøge at "lappe sammen" noget nu bagefter. Påfør lidt mere farve på jernet, så det går ordentligt sammen farvemæssigt med din malede væg. Desværre....

Senest redigeret:
  • Synes
Tornhuset
  • Laddar…
Uden hörnjärn vil det være helt en dag så er den første skade sket....

Jeg står i samme situation nu efter at håndværkere har pudset min indvendige væg, Føles lidt mærkeligt, selvom det måske skal være sådan?

Jeg tror, at håndværkerne har brugt kantprofil/hjørnelist/hjørnebeskytter som støtte til afretningen. Men jeg vil tro, at hele hjørnet skal være dækket af puds, og at man stadig skal bruge en "støttebræt" for at få det til at se pænt ud?

Jeg læser i Webers (lidt sparsomme beskrivelse):

"Yderhjørner er ofte udsat for slag og stød. Monter derfor weber.gypsum hjørneprofil, som giver lige og stærke hjørner. Hjørneprofilen indarbejdes i gipspudset."

Et opfølgende spørgsmål jeg har, er om en hjørneprofil til "gipspuds" også fungerer med/i almindeligt grundpuds og C-puds?

Vinkel mellem to pudsede vægge med en målepind, der viser detaljerne i overfladestrukturen.

Det er korrekt, Weber bekræftede, at den forkerte metode var brugt, og mine bygherrer måtte pudse de vægge om med gypsum, så hjørnelisterne kunne dækkes. Det er muligt at få en meget lignende overfladestruktur med gips, bygherren testede det før på tre forskellige steder med forskellige teknikker, hvor vi kunne godkende den ene.

De hjørner må ikke bruges med almindelig puds, fordi den ikke holder til at pudse over på kanten, og så bliver den jo synlig.

Senest redigeret:
Billedet er jo lidt uklart, men jeg plejer at bruge almindelige metalhjørner til gipsplader. Er laget lidt tykkere (>6-7mm), plejer jeg at bøje profilerne lidt sammen, så de bliver ordentligt begravet i gipsmørtlen. Jeg plejer at skrue hjørnet fast først (hvis muligt), ellers fastgør hjørnet først med mørtel og lad det tørre fast. Brug laser eller vaterpas, så det bliver helt lige! Når hjørnet sidder fast, kan du pudse uden støttebræt, da stålkanten på hjørnet giver dig en lige og skarp kant.

Det er lige meget, hvilken type mørtel der bruges, det fungerer med alle. Sørg bare for, at pladen i hjørnet kommer ud og ikke bliver overpudset.

Videonisse sagde:
De hjørner må ikke bruges med almindelig puds da den ikke holder at pudse over på kanten og så bliver den jo synlig.
anders07 sagde:
Når hjørnet sidder kan du pudse uden støttebræt da stålkanten på hjørnet giver dig en lige og skarp kant.

Det spiller ingen rolle hvilken type mørtel, det fungerer med alle. Bare sørg for at metallet i hjørnet kommer ud og ikke bliver overpudset.

Ehhm. Hvis jeg koger jeres meninger sammen, mener den ene, at den kun skal bruges med gipsmørtel fordi den da kan dækkes helt, hvilket er tanken ifølge producenten? Men hvis man bruger den med eksempelvis cementbaseret puds, skal kanten ikke dækkes helt?

Lidt modsigende oplever jeg det alt :)

De brugte sådanne profiler:

Metalprofil anvendt i byggeri, sandsynligvis til pudsarbejde. Profilen har et gitterdesign, som bruges til at skabe en jævn kant i vægpudsning.

er ikke hele pointen den, at kanten skal være synlig og dermed beskytte hjørnet? Man kan vel vælge produkt med forskellige radier for at opnå det ønskede resultat, men at pudse den helt ind ville ødelægge lidt af ideen alligevel.

Stefan1972 sagde:
er ikke hele pointen den at kanten skal kunne ses og dermed beskytte hjørnet? Selvfølgelig kan man velge produkt med forskellige radier for at få det ønskede resultat, men at pudse den helt ind ville i hvert fald ødelægge lidt af tanken.
Jeg har brugt den der på mine vægge indendørs, og ja den ses inden man maler med dækkende maling

AndersMalmgren sagde:
Jeg har brugt den der på mine vægge indendørs, og ja den kan ses før man maler med dækmaling
Jo det er jo også mit billede af det, men når man læser her, får man jo indtrykket af, at nogle ønsker at have det helt emmeset ind. Nu er jeg jo ingen murer eller pudser på nogen måde, men skulle jeg montere sådanne, ville jeg nok bruge dem som træk-kant rent refleksmæssigt.

Jeg bruger som sagt "gipshjørner" og ikke "pudshjørner" fordi gipshjørnerne har mindre diameter på hjørnet, så man får en pænere vinkel synes jeg...
Hjørnet skal jo ikke pudses over, det kan aldrig fungere. Hvis du støder ind i det med noget, vil pudset, der sidder på metallet, jo falde af med det samme. Eventuelt hvis du lægger fiberklæde/vævtapet på, kan det fungere...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.