Hej, jeg undrer mig over, om nogen har en god måde at måle sig frem til, hvordan jeg skal kunne beregne, hvad jeg skal skære væk fra gulvet, når det skal lægges.
Jeg skal lægge gulv i en aflang gang, hvor jeg har en "talje" midt på gulvet. Hvordan kan jeg så få en "lige" linje i denne gang at forholde mig til. Er der nogen, der har et godt trick?
Jeg overvejer at lægge et gulvstykke efter den "muligvis lige" væg og så måle fra den, hvor stor taljen er, for at finde ud af, hvor meget der skal skæres, samt se med laser, om jeg så følger linjen, jeg har markeret, hvis jeg kan forholde mig til den væg, eller om også den "buler".
Eller er der nogen, der har gode tips?
Gulvet har udseende af klinker, så der bliver jo "kanter" ligesom fuge, der vil kunne ses, derfor vil jeg også gerne have, at det linjerer med gangen, så man snyder øjet til at tro, at det er mere lige, end det er.
Den ser ud sådan her. Bortset fra målene for de er bare ca.
Jeg har lagt en gulvplanke på væggen, som ikke har WC, og tegnet efter den, og den virker (uden at have startet laseren endnu) at være rimelig lige, så midten findes ret præcist ved WC'en. Skal måle senere, hvad jeg har for forskellige mål til den væg fra "stregen", så jeg ved, hvor stor midten er.
Du er på rette vej.
Det afhænger selvfølgelig lidt af, hvordan gulvet ser ud, men det vigtigste plejer at være, at du ikke får et for smalt stykke nogen steder. Hvis dine mål er nogenlunde korrekte, vil der være omkring 13 mm forskel på de forskellige dele. Hvis du får en "planke", der er 120 mm i den ene halvdel og 107 mm ved midten, vil det ikke kunne ses væsentligt. Derimod, hvis planken er 30 mm i den ene og 17 mm i den anden, så ser det mærkeligt ud. Så det skal du balancere med, hvor meget du skærer af på den første side.
Der var ikke meget til talje.
Hvis venstre væg er lige, læg den første række langs den. Eventuelt med langsavede brædder afhængigt af hvordan deres bredde passer med rummets bredde delingsmæssigt.
Du er på rette vej.
Det afhænger selvfølgelig lidt af, hvordan gulvet ser ud, men det vigtigste plejer at være, at du ikke får et for smalt stykke et eller andet sted. Hvis dine mål er nogenlunde korrekt, er der en forskel på omkring 13 mm i forskellige dele. Hvis du får en "planke" der er 120 mm i den ene halvdel og 107 ved midten, vil det ikke bemærkes særligt. Men hvis planken er 30 i den ene ende og 17 i den anden, så ser det mærkeligt ud. Så det skal du balancere med, hvor meget du skærer væk på den første side.
Nej glem målene på billedet. De er ikke pålidelige. Det er som du skriver, at jeg tænker, man skal balancere det, så det ikke kan ses. Tror dog ikke (uden at have målt endnu), at jeg ender med en smal til sidst, hvilket hjælper med at snyde så klart.
Skulle slå ud en centrumlinje, hvor man har taget midten af rummets begge ender. Så har du en lige linje gennem rummet. Det er det vigtigste, så gulvet ikke er lige i forhold til den ene væg, så gulvet ser skævt ud.
Første række måler du fra denne linje, så det linjerer, og når du har en midje, får du skære gulvet, så det følger din lige linje, men efterlader ekspansionsmargen mod væggen. Dvs. alle bliver unikke for netop den position.
Så skal du selvfølgelig måle, så du får omtrent lige brede stykker på hver langside af rummet. Yderst vigtigt, ellers ser det amatøragtigt ud.
Skulle slå ut en centrumlinje där man har taget midten af begge ender af rummet. Så har du en lige linje gennem rummet. Det er det vigtigste, så gulvet ikke er lige i forhold til den ene væg, så gulvet ser skævt ud.
Første række måler du fra denne linje, så det linjerer, og når du har en midterlinje, skal du skære gulvet, så det følger din lige linje, men efterlader ekspansionsområde mod væggen. Det vil sige, alle bliver unikke for netop den position.
Så skal du selvfølgelig måle, så du får cirka lige brede stykker på hver side af rummet. Yderst vigtigt, ellers ser det amatøragtigt ud.
Ja, sådan går mine tanker også med, at jeg får en centrumlinje at sigte imod. Det er bare en omgang at skære begge sider evt., men det er det værd, hvis det ser bedre ud.
Skulle slå ut en centrumlinje där man har tagit mitten av rummets båda ändar. Då har du en rak linje genom rummet. Det är det vigtigste så at gulvet ikke er lige i forhold til den ene væg så gulvet ser skævt ud.
Første række måler du fra denne linje, så det linjerer, derefter når du har en midje så får du skære gulvet så det følger din lige linje men efterlader udvidelsesmulighed mod væggen. Dvs. alle bliver unikke for netop den position.
så skal du naturligvis måle, så du får omtrent lige brede stykker på hver side af rummet. Yderst vigtigt ellers ser det amatøragtigt ud.
Sådan ser det ud. Det differ en 3mm i hver ende (Ende A= 1486mm, Ende B=1483), hvilket giver centermål på 743 og 741,5. Gulvpladerne bygger (synlige del) 260mm.
Slår jeg så dette fra centrum får jeg 2,857 plader frem til halve bredden af gangen. Ville I så skære begge sider uanset, eller ville I have lagt og så skåret sidste række?
Slår jeg da dette fra centrum, får jeg 2,857 plader frem til halvvejen af hallens bredde. Ville I så have skåret begge sider uanset, eller ville I have lagt og så skåret den sidste række?
Sådan ser det ud. Der er en forskel på 3 mm i hver ende (Ende A= 1486mm, Ende B=1483), hvilket giver centermål på 743 og 741,5. Gulvfliserne bygger (den synlige del) 260mm.
Hvis jeg så måler fra centrum, får jeg 2,857 stk. fliser frem til halv bredden af gangen. Ville I så skære begge sider uanset, eller ville I lægge og så skære den sidste række?
Er det en så lille forskel, ville jeg lægge uden at skære den første række, hvis der er meget midje, kan det være nødvendigt at skære lidt der, hvor midjen er smallest.
Kommer du så til slutningen, kan du altid lægge den sidste række under næstsidste for at se, hvordan det kommer til at se ud.
Ja jeg må kigge, det med at lægge under er jo et godt tip, så man kan lave en vurdering af, hvordan det kan se ud.
Der er flere vel på plads mere, når man måler overalt og ser, hvor stor taljen er.
Stor tak for hjælpen indtil nu. Jeg vender sikkert tilbage med spørgsmål.
Er det en så lille difference så havde jeg lagt uden at skære første række, er det meget talje måske man må skære lidt der taljen er som Smalest.
Kommer du så i slutningen kan du altid lægge sidste række under næstsidste for at se hvordan det vil komme til at se ud.
Taljen på smaleste sted er 1471, dvs det er 15mm smallere end ude ved begyndelsen/slutningen af Hallen. Er det noget man mærker, hvis man bare ville lægge det lige uden at skære første række, så kan man formskære den sidste efter taljen?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.