Hej
Jeg skal forskønne en væg (med strukturtapet og flere lag af gammel tapet) og tænkte at sætte gips direkte på en tretexplade. Tretexen har nok nogle år på bagen og er jo lidt blød. Hvis jeg skruer gips op tænker jeg, at det måske vil bevæge sig sydpå med tiden. Som løsning, kan man lade gipspladerne stå direkte mod gulvet, som "støtte"? Det er et plast/laminat-type gulv med gulvvarme.

Hvad har du bag tretex?
På ældre huse med tretex kan det være plankevegg, og så skal det være at vælge skrue, der trækker i den.

Skal du alligevel sætte gips op med alt det arbejde, som spartling og nye karme indebærer, så benyt lejligheden til at fjerne Treetexen først. Dels har Treetex en tendens til at lugte, så det er bare godt at slippe af med det, og du får en ny væg, som passer ind mod vinduer og døre med almindelige karme i stedet for klack-karm.

A AndersS sagde:
Hvad har du bag tretex?
I ældre huse med tretex kan det være plankevæg, og da skal det være at vælge skrue, der trækker i den.
Jeg tror det sidder mere eller mindre direkte på murstensvæg. Måske noget tyndere regelværk

Janus82 Janus82 sagde:
Skal du alligevel sætte gips med alt det arbejde, som spartling og nye fodlister medfører, så benyt lejligheden til at fjerne Treetexen først. Dels har Treetex en tendens til at lugte, så det er kun godt at slippe af med det, og du får en ny væg, der passer ind mod vinduer og døre med almindelige fodlister i stedet for klack-foder.
Det er en lille væg uden døre og vinduer, så det gør ikke noget, om det bygger lidt.

Vi er i gang med at renovere stuen og har sat gips direkte på tretex både fordi vi har sporet i tretexen for el og desuden har det nok en lille isolerende effekt.

Janus82 Janus82 sagde:
Skal du alligevel sætte gips med alt det arbejde, som spartling og nye profiler indebærer, så benyt lejligheden til at fjerne Treetexen først. Dels har Treetex en tendens til at lugte, så det er kun godt at slippe af med den, og du får en ny væg, der passer ind mod vinduer og døre med almindelige profiler i stedet for klods-profiler.
Spørgsmål af egen interesse (overvejer selv, om jeg bare skal sætte renoveringsgips over tretexen i vores sommerhus, eller fjerne og starte fra bunden) - har du nogen erfaring med, om man kan slippe af med lugten ved at sætte gips udenpå tretex?

Jeg har aldrig forsøgt at bygge ind treetex, så jeg ved ikke, om det påvirker lugten, men det føles tvivlsomt. Jeg ved bare, at der er en forskel mellem de rum, som har treetex, og dem, der er uden, når det kommer til duft. Det er ikke meget, det lugter, men det er jo rart at slippe af med det.

• Synes
huvudetpåspiken
  • Laddar…
Det skal være stumt materiale bag gipsen, hvor man skruer. Ellers går skruehovederne gennem gipsen. Fjern tretex eller læg lægter udenpå.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.