Hej!

Jeg er i gang med at sætte renoveringsgips over gammel Treetex, men jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gøre det pænt mod vinduesrammen (hedder det det?), da gipsen ikke kommer i niveau..
Væg med renoveringsgips møder ujævn trækarm ved vindue. Gipsen er uden for flugt. Byggematerialer ligger på gulvet.

Er der muligvis nogen, der har en god idé til, hvordan jeg kan løse dette, eller skal jeg bare sætte ny "ramme"? :|

Tak!

J
Jeg afsluttede gipset der, hvor man normalt drever, lagde en liste på karmen, så den blev den rette dybde. Dvs. træk ikke gipset ud til kanten. Jeg tror aldrig, du kan få det pænt.

Tak, så en liste med samme tykkelse som gipsen rundt om?

Hvis du skal sætte foder rundt om, kan listen være nogle mm tykkere uden at det bemærkes.

Tak for svar!

• Synes
Blomqvist013
  • Laddar…
Alternativt sætter du en smal gipsbit i vindueskarmen og spartler yderhjørnet som dannes. Forstærk da hjørnet med en spartelliste. Derefter brug en blød fugemasse der, hvor gipsen overgår til vinduesrammelisten.

• Synes
Ahm.s
  • Laddar…
Der findes vel også færdige klackfoder, som har den ekstra kant :)

Havde virkelig urkasserne fungeret, ville det ikke blive en ret mærkelig kant mod smygen da?
Nogen der ved hvor man kan finde tynde lister? :o

J
Detaljfinishet som den var for 100 år siden med gerade foder eksisterer vel næppe i dag, jeg har en fornemmelse af, at foder helt er blevet optimeret væk i mange tilfælde... Er kravet blot at dække en sprække uden større finesse, burde diverse forskellige lister kunne fungere... Det store spørgsmål er vel at finde en løsning, der harmonerer med øvrige vinduer...

Hvid væg med blomstret tapet og liste, viser en færdig renovering af væg med foder og smyglister monteret tilbage.
Når vi fikset væggene derhjemme, gjorde vi præcis som mange andre allerede har skrevet. Fjernede foderet, gipsede, satte en smygliste på og monterede foderet igen. Har aldrig nogensinde tænkt på, at det skulle se mærkeligt ud.

• Synes
Tokejo
  • Laddar…
Bange for at jeg ikke rigtigt forstår, er det en gipskant du har yderst eller er det en foder? Idet at det er renoveringsgips jeg sætter, så burde fodret blive skævt siden eftersom evt. Liste mod vinduesindramningen vil bygge meget mere end hvad gipsen gør..?
Vindueskarm i træ med gipskant eller foder. Viser overgang mellem trævæg og vindue, beskyttelsesbriller på karmen, håndtag ses udenfor.

Et vindueskarm hjørne med uregelmæssig hvid kant, muligvis gips eller foder, der berører en lysmalet overflade.

Det du ser er smyglisten. Gipset slutter der man drever rundt vinduet. Jeg har også renoveringsgips, tror det bygger 6 mm ikke? Listen er 8 mm. Den lille eventuelle sprække som bliver, maler man over så bliver det usynligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.