I huset vi relativt nylig er flyttet ind i, er der grimme rør i den ellers velrenoverede kælder (se billeder).
Jeg vil nu forsøge at skjule dem på en eller anden måde og søger råd om valg af materiale og fremgangsmåde.
Der er allerede meget lavt til loftet, så en forudsætning er, at tiltaget ikke bygger meget op. Helst vil jeg bygge en kasse rundt om, og spørgsmålet er, hvilket plademateriale der anbefales, samt tips til den praktiske fremgangsmåde. (Som jeg tænker nu, ville det blive lægter parallelt med rørene, hvor pladerne fastgøres, og så simpelthen bygge en kasse rundt om rørene).
Hvilken type plade bør jeg kigge på, som er tynd, men samtidig stiv, så kassen ikke bliver "bølget"?
Et andet alternativ jeg har, er at udskifte og forskønne isoleringen og derefter male, men jeg synes ikke, jeg kan finde nogen passende isolering til dette i de byggemarkeder, jeg har set på. Isolering findes, men ingen jeg kan se bliver pæn synlig, selv om det er malet?
Hvordan ville I have gjort? Taknemmelig for alle de tips, jeg kan få!
Jeg vil nu forsøge at skjule dem på en eller anden måde og søger råd om valg af materiale og fremgangsmåde.
Der er allerede meget lavt til loftet, så en forudsætning er, at tiltaget ikke bygger meget op. Helst vil jeg bygge en kasse rundt om, og spørgsmålet er, hvilket plademateriale der anbefales, samt tips til den praktiske fremgangsmåde. (Som jeg tænker nu, ville det blive lægter parallelt med rørene, hvor pladerne fastgøres, og så simpelthen bygge en kasse rundt om rørene).
Hvilken type plade bør jeg kigge på, som er tynd, men samtidig stiv, så kassen ikke bliver "bølget"?
Et andet alternativ jeg har, er at udskifte og forskønne isoleringen og derefter male, men jeg synes ikke, jeg kan finde nogen passende isolering til dette i de byggemarkeder, jeg har set på. Isolering findes, men ingen jeg kan se bliver pæn synlig, selv om det er malet?
Hvordan ville I have gjort? Taknemmelig for alle de tips, jeg kan få!
Jeg havde skaffet passende træ til rammen. Måske 45x45 på grund af tilgængelighed og pris. Muligvis kan man bruge lægter, med risikoen for at de er en smule spinkle til dette. Formodentlig lidt spinkle...
Kassen bygger man præcis som en regelvæg. En væg på hver side af rørene med lidt støtter imellem dem, alt i 45x45.
Beklæd med gips
Spartel/slib/mal
Kassen bygger man præcis som en regelvæg. En væg på hver side af rørene med lidt støtter imellem dem, alt i 45x45.
Beklæd med gips
Spartel/slib/mal
Stort tak for hurtigt og udførligt svar!1977bjorn sagde:
Jeg havde skaffet passende tømmer til ramme. Måske 45x45 på grund af tilgængelighed og pris. Muligvis kan man bruge strølægte, med risiko for at den er noget svag til dette. Formentlig lidt svag...
kassen bygger man præcis som en regelvæg. En væg på hver side af rørene med lidt støtter imellem dem, alt i 45x45.
Beklæd med gips
Spartel/slib/mal
Hvis man vil spare nogle millimeter og bruge et tyndere materiale end gips - har du et forslag?
Fibercementplader måske? Findes i 6 mm tror jeg.
De kan være lidt besværlige at arbejde med, men de er stive og holdbare.
Ellers er det vel til at bestille en pladeinddækning fra blikkenslageren, men det kan være lidt bøvlet at få det helt pænt.
Er det varmerør, der løber i loftet?
Du kan måske reducere isoleringstykkelsen lidt for at spare lidt højde?
Ellers er det vel til at bestille en pladeinddækning fra blikkenslageren, men det kan være lidt bøvlet at få det helt pænt.
Er det varmerør, der løber i loftet?
Du kan måske reducere isoleringstykkelsen lidt for at spare lidt højde?
Det rør der er lavest (og som nu har grå isolering) er koldtvandsrøret, så at gå ned i tykkelse på isoleringen er ingen dårlig idé overhovedet og det havde jeg slet ikke tænkt på, tak! Som jeg forstår det, isolerer man koldtvandsrør for at undgå kondens, for at undgå at køle rummet ned og for at holde temperaturen på vandet lav, så der ikke opstår bakterievækst? Tanken om helt at droppe isoleringen (for at vinde lofthøjde) slog mig først, men efter at have læst lidt, virker det som en dårlig idéP Patrik Friberg sagde:Fibercementplader måske? Findes i 6 mm tror jeg.
Ellers er det vel til at bestille en pladebeklædning fra blikkenslageren, men det kan være lidt bøvlet at få det helt pænt.
Er det varmerør der går i loftet?
Du kan måske gå ned lidt i isoleringstykkelsen for at spare lidt højde?
Tyndere isolering, og gipsplader som materiale tror jeg bliver godt.
Tror I, det er muligt at få en pæn 45-graders hældning på overgangen, hvor tre rør bliver et, eller skal jeg helt lade være med at forsøge og lave en ret vinkel? Det bliver et lidt skarpere hjørne at slå hovedet på, og det ser evt. lidt kantet ud med ret vinkel, tænker jeg?
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 2 704 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 2,704 indlæg
Der er ingen problemer med at bygge vinkler med reglar og gips. Husk at armere alle samlinger med spartelbånd. Udenpåliggende hjørner bliver sårbare, så de skal beskyttes med hjørnebeskytterliste. Hvis du skal have en afvigende vinkel i hjørnet, kan du bruge papirstrimmel med indlagt stålstrimmel (multiflex), som kan foldes i alle vinkler.
Der findes finérplader i tyndere materiale. Men da loftet alligevel er hvidt, tænker jeg, at kassen ses mindst, hvis man også maler den hvid. Og, i så fald er det nemt med gips.freni126 sagde:
Som allerede nævnt af andre, så brug hjørnebeskyttelsesliste osv
Kom på en ting nu som jeg har set et sted på et kontor. Der havde de klædt det ind med stof. En liste på hver side af rørene som var fæstnet i loftet, derefter tykt stof som en halv cylinder omtrent...
Så lukker man ikke rørene inde, men det ses mindre, og går ikke i stykker hvis man rammer det
kræver 5 point håndarbejde
Så lukker man ikke rørene inde, men det ses mindre, og går ikke i stykker hvis man rammer det
kræver 5 point håndarbejde
Tak, en masse ny info som jeg havde brug for! Dette projekt begynder mere og mere at føles gennemførligt =)Düsseldorff sagde:
Det er ingen problemer at bygge vinkler med reglar og gips. Husk at armer alle samlinger med spartelremse. Udvendige hjørner bliver følsomme, så de skal beskyttes med hjørnebeskyttelsesliste. Hvis du skal have en afvigende vinkel i hjørnet, kan du bruge papirremse med indlagt stålremse (multiflex), som kan foldes i alle vinkler.
Jeg har symaskinecertifikat fra mellemskolen, men uklart hvor langt jeg kommer med det her =)1977bjorn sagde:
Kom på en ting nu som jeg har set et eller andet sted på et kontor. Der havde de dækket det med stof. En liste på hver side af rørerne, som er fastgjort i loftet, derefter tykt stof som en halv cylinder omtrent...
Så lukker man ikke rørene inde, men det ses mindre, og går ikke i stykker hvis man slår mod det
kræver 5 point håndarbejde![]()
Desuden føles det her som et sjovt projekt, når jeg først har fået styr på, hvordan det skal gøres. Med jeres alles hjælp er billedet blevet meget klarere, tak!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Avleda dagvatten från hustakets stuprör
Vatten & Avlopp -
Vad tror ni om denna lösning för avrinning vatten på altantak?
Tak & Vind -
Tagafvanding hvordan forlænges den sidste del af nedløbsrøret
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Lukt avloppsrör på taket
Tak & Vind -
AC för övervåningen/sovrum, 125mm rör till utetak
Värme allmänt