Hej!
Jeg er i gang med at tegne til en nybygning af en fritstående garage på 9,6x7,8m.
Garagen bliver delvist nedsænket i jorden med støbt plade på jorden og derefter muret op til ca.0,4m over jorden og derover en regelvæg.
Den bliver isoleret og indeni vil jeg helst have helt åbent uden indervægge.
Et evt. problem er bæreevnen mod jordtrykket på den murede bagvæg (9,6m), som kommer til at ligge dybest på det skrånende terræn, ca.1,5 m. under jorden.
Jorden består af sand, da det sandsynligvis har været gammel søbund for tusinder af år siden.
Min tanke var at mure med 19x19x59 Lecasten eller med murblokke med hul i midten til lodret armering samt støbning + vandret armering selvfølgelig.
Skal der måske en indstøbt lodret stålbjælke med svejsede plader øverst og nederst midt på væggen, som man støber ind i kantbjælken nederst og fastgør i remmen øverst.
Jeg vil gerne undgå for tyk muret væg, da regelvæggen sandsynligvis vil blive tyndere.
Er der nogen, der ved eller har andre gode tips?

Vores kældervægge er murede med betonhulsten 19*19*xx, og vi har "piller" på 40*25 opbygget ud fra væggen (på indersiden) efter ca. 5-6 m væglængde, så på en 14 m lang væg er der to piller.

Er søjlerne muret med murblokke + lodret armering, eller hvad er de lavet af? Hvor dybt ligger jeres kældervæg under jorden?

Det er betonelementer også i søjlerne.
Om og i så fald hvordan det er armeret i hverken vægge eller søjler, ved jeg intet om, købte huset brugt, har ikke stødt på nogen armering i de få huller, jeg har boret.

Kældervæggens højde fra pladen op til jordniveau er 1,6-1,7 m.

Jeg så, at der findes skalblokke 200x200x500, som burde kunne klare store sidekræfter, hvis man støber den lodrette murarmering fast i pladen samt armerer blokkene liggende. Murblokkene fyldes derefter med beton og støbes sammen til en sammenhængende konstruktion. Ulempen er jo, at de ikke isolerer noget, men det burde vel kunne gøres udvendigt. Måske med celleplast + puds?
Er der nogen, der har erfaring med dette?

Hvordan blev det til sidst?

Jeg går med lignende overvejelser og kiggede først på lecablock men overvejer nu skalblock.

Hej!

Jeg er stadig ikke helt færdig med, hvordan jeg skal konstruere væggen, men har nu bestemt mig for kun at bygge med 190 mm Lecablokke på grund af den bedre isoleringsevne sammenlignet med skalblokke. Jeg skal mure 2 st lodrette jernprofiler ind på murens inderside, som bliver fastgjort i gulv og hanebånd for at kunne optage jordtryk + selvfølgelig vandret armering. Tanken nu er at isolere Lecablokkene udvendigt med 30+30 mm celloplast (over jorden) og derefter net + puds på det, så det kommer til at bygge sammenlagt 70 mm. Problemet for mig er, at den murede væg kommer til at blive tykkere udad end træregelvæggen ovenover, så det forsøger jeg at finde ud af, hvordan jeg skal gøre. Lecablokkene vil danne en lille kant på indersiden af garagen. De stående regler tænker jeg at lægge i niveau med yderkanten af Lecablokkene og derefter liggende regler og afslutte med en klassisk ribbepanel, som skal matche mit gamle århundredskiftehus. Jeg vil også have en vandbræt som afslutning nederst som afslutning på panelet.

Tak for opdateringen!

Det lyder som om vi står overfor det samme problem, men at du er nået lidt længere!

Jeg overvejer at bygge en garage, hvor den bageste kortside (ca. 7,5 m) vil ende ca. 140 cm under jord. Jeg vil helst heller ikke have nogen skillevægge eller andre understøtninger, der optager plads i garagen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.