Hej! I mit brændeskur (som er bygget i flere sektioner) er der en indervæg af ukantede brædder. Jeg tror også, at denne væg kan have været ydervæg på et tidspunkt. Mit spørgsmål er, hvornår man brugte beklædning af ukantede brædder? Kan denne del stamme fra 1700-tallet ud fra byggeteknik?
Taknemmelig for svar!

• Okantede brædder på en væg i en vedlider, potentielt fra 1700-tallet, med synlig træstruktur og sømme.
  • Indervæg af okantede brædder med synlige bjælker i et vedsideskur, muligvis fra 1700-tallet.
Intet svar på dit spørgsmål, men jeg har bygget med okantet i nutid ud fra, at jeg fik fat i sådant fra mindre bondsåg.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
Dampsavværkerne kom i 1800-tallet, inden da var træbearbejdningen i høj grad manuel. Klipsømmen begynder at masseproduceres i midten af 1800-tallet.

Er panelet jævntykt, er det sandsynligvis dampesavet, er det sømmet med klipsøm, er det i hvert fald ikke monteret, hvor det sidder før midten af 1800-tallet.

• Synes
Farmarskruv38234 og 1 anden
  • Laddar…
surris
Ukantede brædder bruger man stadig, så det er svært at drage nogle konklusioner udelukkende baseret på det.

• Synes
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.