4,275 læst ·
5 svar
4k læst
5 svar
Fyld et større rum/hul i gulvet inden der lægges klinker
Hej!
I et rum i min kælder ligger der ABC klinker, bortset fra et cirka 3 kvm stort område, hvor der tidligere har stået en oliefyr. Da man fjernede fyret for ca. 10 år siden, valgte man at lægge et laminatgulv der. Jeg har hele tiden troet, at gulvet lå direkte på selve pladen, men da jeg i dag rev laminatgulvet op for at kunne lægge klinker (som matcher de gamle) opdager jeg til min overraskelse, at det hviler på træregler med isolering. Det viser sig, at der er et rum på cirka 40 cm under de omgivende klinker.
Jeg vil helst fjerne alt organisk materiale, for ellers ville alternativet blot have været at sænke trækonstruktionen en centimeter, spartle og så klinke ovenpå. Spørgsmålet er, hvordan skal jeg fylde hulrummet ud? Kan man fylde ud med sand og et lag beton for derefter at lægge klinker, eller kan man fylde ud med lecablokke eller løse lecakugler og så beton? Andre alternativer?
I et rum i min kælder ligger der ABC klinker, bortset fra et cirka 3 kvm stort område, hvor der tidligere har stået en oliefyr. Da man fjernede fyret for ca. 10 år siden, valgte man at lægge et laminatgulv der. Jeg har hele tiden troet, at gulvet lå direkte på selve pladen, men da jeg i dag rev laminatgulvet op for at kunne lægge klinker (som matcher de gamle) opdager jeg til min overraskelse, at det hviler på træregler med isolering. Det viser sig, at der er et rum på cirka 40 cm under de omgivende klinker.
Jeg vil helst fjerne alt organisk materiale, for ellers ville alternativet blot have været at sænke trækonstruktionen en centimeter, spartle og så klinke ovenpå. Spørgsmålet er, hvordan skal jeg fylde hulrummet ud? Kan man fylde ud med sand og et lag beton for derefter at lægge klinker, eller kan man fylde ud med lecablokke eller løse lecakugler og så beton? Andre alternativer?
Makadam og så en betonplade på det, så har du en uisoleret løsning. Med celleplast får du isolering. Husk at beton har brug for lang tid for at hærde, tørre og dermed krympe, før fliselægning. Der findes hurtigtørrende kvaliteter for lidt flere penge, hvis man har travlt.
Andre varianter er lecakugler, som giver en vis isolering. Der er også varianten, at de blandes med lidt cement, så får du en slags lecablok.
Andre varianter er lecakugler, som giver en vis isolering. Der er også varianten, at de blandes med lidt cement, så får du en slags lecablok.
Normalt lægger man Isodrän eller lignende produkt, typisk 20 cm og derefter 10 cm beton, behøver man fylde op så bunden med typisk 8-16 knust, da den kan håndteres med en skovl.
Er rummet ventileret, som en krybekælder?Jonatan79 sagde:
Ellers skal man tage sig af jordfugten. Tidligere stod der en kedel her, der var måske en muret skorsten, som holdt rummet nogle grader varmere end jorden nedenunder, hvilket resulterer i, at fugten vandrer nedad og kondenseres i jorden, som normalt er 7-9˚C nogle meter nede i jorden. Sådan har krybekældre fungeret i hundredvis af år! Men hvis man stopper med at varme rummet op, skal fugten stoppes med en plastfolie, som kan dækkes med nogle cm sand.
Tak for svar. For at præcisere kan jeg sige, at det er et støbt betongulv i rummet, og på væggene/siderne sidder der klinker. Så det er ikke bar jord, jeg er kommet ned til, og ingen særlig fugt. Rummet er ikke ventileret, og det ligger midt i huset. I samme rum er der en del vandrør (fjernvarmesystemet sidder blandt andet her), og det er derfor, jeg vil fjerne den eksisterende trækonstruktion, hvis der skulle komme en lækage.
Havde ikke tænkt på løsningen med isodrän, hvilket føles meget enkelt og praktisk. Det er vel ikke noget problem at lægge det på en eksisterende plade og så et nyt lag beton, som det bliver i dette tilfælde?
Havde ikke tænkt på løsningen med isodrän, hvilket føles meget enkelt og praktisk. Det er vel ikke noget problem at lægge det på en eksisterende plade og så et nyt lag beton, som det bliver i dette tilfælde?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Korrugerat rör som gjutform för plint, större risk för tjälskjutning?
Grund & Markarbeten -
Hur ska jag fylla ut mot friggeboden?
Grund & Markarbeten -
Fylla upp trädgård - hur stötta utan L stöd?
Trädgård allmänt -
Fylla igen källare och riva uthuset
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fylla luft i hydrofor utan kompressor
Vatten & Avlopp