VI har en virksomhed, der er i gang med at renovere et badeværelse på førstesalen i vores 70'er hus. Vi havde en vandskade tidligere, hvor vandet løb gennem bjælkelaget og dryppede ud af loftet på nederste etage. Vi har også mistænkt, at der har været et slags fugtproblem i længere tid på grund af en muggen lugt.

Nu når de har revet ned, kan man tydeligt se, hvordan gulvspånpladen under bruserummet er våd (på trods af at badeværelset ikke har været brugt i nogle måneder), næsten sort og lugter meget af skimmel. En bjælke i bjælkelaget er fugtig på en del af strækningen, men er nok i ok stand. I øjeblikket er gulvet kun delvist opbrudt for at kunne trække afløb. Dele af sort, fugtig gulvspån er tilbage i yderkant af rummet. Både gulvspån og bjælke er tjekket (af mig) med fugtmåler, og ligger uden for min billige fugtmålers måleområde (et sted over 40-50%).

Bygherren mener, at det ikke er så slemt, og at der ikke behøves gøres mere, eftersom de jo skal lægge OSB og flydespartle ovenpå direkte. Men jeg tænker, at alt muggen materiale bør tages bort, og bjælkelaget tørres ud, inden man bygger nyt gulv. Ellers lukker man jo blot skimmel og fugt inde i den nye konstruktion, tænker jeg.

Hvordan ville I have resoneret?

Senest redigeret:
H Hylman sagde:
Vi har en virksomhed, der er i gang med at renovere et badeværelse på førstesalen i vores 70'er-hus. Vi havde en vandskade tidligere, hvor vand løb gennem bjælkelaget og dryppede ud af loftet på stueetagen. Vi har også mistænkt, at der har været et slags fugtproblem gennem længere tid på grund af en muggen lugt.

Nu, når de har revet ned, ser man tydeligt, hvordan gulvspånpladen under bruseområdet er våd (trods at badeværelset ikke har været brugt i nogle måneder), næsten sort og lugter meget af skimmel. En bjælke i bjælkelaget er fugtig på en del af strækningen, men er nok i ok stand. I øjeblikket er gulvet kun delvist brudt op for at kunne omlægge afløb. Dele af sort, fugtig gulvspån er tilbage i yderkanten af rummet. Både gulvspån og bjælke er tjekket (af mig) med fugtmåler og ligger uden for min billige fugtmålers måleområde (et sted over 40-50%).

Bygherren mener, at det ikke er så slemt, og der behøver ikke gøres mere, da de jo skal lægge OSB og flydespartle ovenpå direkte. Men jeg mener, at al mugget materiale bør fjernes, og bjælkelaget tørres ud, inden man bygger nyt gulv. Ellers lukker man jo bare skimmel og fugt inde i den nye konstruktion, tænker jeg.

Hvordan ville I have resoneret?
Det skal bestemt tørres ud. Man skal ikke bygge fugt ind!

Men så er spørgsmålet, hvor beskadiget bjælkelaget er: Du kan måske prøve "knivtricket" - en morakniv skal ikke kunne stikkes ind så langt med normalt tryk (du kan sammenligne med en sund bjælke). Hvis det er ok, så kan man bare tørre delene ud, så behøver man nok ikke at udskifte dem. Hvis der er enkelte områder, der er "mørke", er det sandsynligvis ikke noget større problem, så længe ny fugt ikke tilføres, men man kan jo vaske med f.eks. JAPE eller lignende midler, hvis man vil fjerne det meste.

En ting med netop fugtskadede badeværelser er, at disse tager ekstremt lang tid i visse tilfælde, da det skal tørres ud. Min nabo havde en byggeblæser stående i 2 måneder fx (det var dog betongulv).

• Synes
Hylman
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det skal definitivt tørre ud. Man skal ikke bygge ind fugt!

Men så er spørgsmålet, hvor skadet bjælkelaget er: Du kan måske prøve "knivtricket" - en morakniv skal ikke kunne stikkes ind så langt med normalt tryk (du kan sammenligne med en rask bjælke). Hvis det er ok, så kan man bare tørre delene ud, så behøver man nok ikke skifte. Hvis der er enkelte områder, der er "mørke", så er det formentlig ikke nogen større problemer, så længe ny fugt ikke tilføres, men man kan jo vaske med fx JAPE eller lignende middel, hvis man vil fjerne det meste.

En ting med netop fugtskadede badeværelser er jo netop, at disse tager meget lang tid i visse tilfælde, da det skal tørre ud. Min nabo havde en byggelufter stående i 2 måneder fx (det var vel at mærke betonbjælkelag).
Tak! Det føles godt at få støtte i, hvordan jeg selv tænkte.

Egentlig virker den store skade at være i gulvspånpladen. Mit gæt er, at der over længere tid har været en mindre utæthed i vandtætningslaget, der har gjort, at gulvspånen er blevet fugtig og mugnet. Den store læk nu i begyndelsen af sommeren, hvor det løb ned gennem bjælkelaget, har så sandsynligvis gjort en af bjælkerne våde, for den er tydeligt våd, men kun svagt mørk lige der, hvor gulvspånen har ligget imod. Knivtricket har jeg gjort, og det ser ikke dårligt ud. Så nu skal jeg måske bare overbevise bygherrerne om at rive alt det fugtige gulvspån, isolering mm ud og sætte en byggelufter ind for at tørre bjælkelaget ud. Bedre at gøre det ordentligt, selvom det er sejt at vente.

Tak for påmindelsen om JAPE skimmelfri! Lige så godt at bruge det, hvis der er noget tilbage af sort skimmel.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Du kan jo tjekke med dit forsikringsselskab, om de dækker omkostninger for at udbedre skader på bjælkelaget, de plejer også at betale for elektriciteten til tørreblæsere, hvis det er nødvendigt ifølge deres fugtmåling.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Du kan jo tjekke med dit forsikringsselskab, om de dækker omkostningerne til at udbedre skader på bjælkelaget, de plejer også at betale for elektriciteten til tørreblæsere, hvis det er nødvendigt ifølge deres fugtmåling.
Tak, godt tip! Vi har allerede haft en skadesinspektion, der konstaterede vandskade allerede før nedrivningen blev påbegyndt. Men jeg skal nok vende tilbage til dem nu, når omfanget er tydeligere.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klart som fanden at man skal få fjernet al fugt først.

Så håber jeg, du har skrevet forkert for Osb flyder man ikke ovenpå.

• Synes
Hylman
  • Laddar…
T Tjrex sagde:
Klart som fanden at man skal få bort al fugt først.

Så håber jeg, du har skrevet forkert, for Osb flyder man ikke ovenpå.
Jeg skrev rigtigt (hvad byggeren sagde), men det kan jo være forkert i praksis. Hvad skal man have i stedet, gulvspånplade?

Forhåbentlig er det bare en misforståelse. Gulvspån skal det være, som han flyder på.

Osb har ingen bæreevne.

Man kan også bruge eps. Diagram over flerlags gulv- og vægopbygning, vist med nummererede lag af forskellige materialer som isolering, beton, og fliser.

• Synes
Hylman
  • Laddar…
Nu når det skal blive nyt badeværelse, så kan du have i tankerne, at vådmatte (i stedet for tætningslag+klinker) forårsager cirka nul vandskader. Men selvfølgelig er det ikke lige så dyrt som klinker, så man føler sig fattig, når man har det.

• Haha
Hylman
  • Laddar…
Det har du sikkert ret i, men i dette tilfælde er fliser allerede planlagt og bestilt. :-)
Tidligere sad der faktisk plastmåtte, men fliselagt direkte på, lavet af tidligere ejere for mere end 30 år siden. Måske ikke en optimal løsning, selvom det ifølge oplysninger var godkendt dengang.
G grovspacklarn sagde:
Nu når det skal være nyt badeværelse, så kan du huske på, at vådmembran (i stedet for tætningslag+fliser) forårsager omtrent nul vandskader. Men det er bestemt ikke lige så dyrt som fliser, så man føler sig fattig, hvis man har det.

H Hylman sagde:
Det har du sikkert ret i, men i dette tilfælde er fliser allerede planlagt og bestilt. :)
Tidligere sad der faktisk vinyl, men fliser blev direkte lagt på, lavet af tidligere ejer for mere end 30 år siden. Måske ikke en optimal løsning, selv om det ifølge oplysninger var godkendt dengang.
Ak, en vandskade er ikke nok til at afskrække, når flisefantasierne har bosat sig i hovedet. Som et kompromis kan du måske overveje vinyl, men så en toiletsæde i guld? Det bør blive samme pris.

Nu laver jeg bare sjov, jeg håber, det bliver godt!

• Haha
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
For snart to uger siden fjernede vi al fugtig og muggen gulvspånplade. Sprøjtede JAPE skimmelmiddel på de dele af bjælkerne, der var lidt sorte eller mørkere, og har derefter haft en almindelig billig gulvventilator (sådan en man har til sommervarmen) stående tændt stort set døgnet rundt. Byggerne talte om en byggventilator men syntes tilsyneladende, at vores gulvventilator var tilstrækkelig. De tog aldrig nogen med og er lidt svære at få kontakt med.

Når jeg nu tjekker med min billige Biltema fugtmåler, ser det godt ud (under ca. 17%) de fleste steder. Men, nogle steder viser den stadig op mod 25% fugt. Fugtmåleren viser "dry" op til ca. 17%.

Spørgsmålet er, hvor tørt det skal være, før man bygger nyt gulv op?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Fugtindholdet skal ned til 15%.

Ved en fugtskade plejer forsikringsselskaberne at arrangere med rigtige sorptionsaffugtere og tørre ud. Det tager ofte mindst 2-3 uger. Hvad har I haft af kontakt med jeres forsikringsselskab?

En lille varmeblæser hjælper ikke meget, særligt ikke nu, når vi er inde i en fugtig årstid med høj luftfugtighed.

Edit: Sørg for at måle med en rigtig måler, de kan lejes, hvis du ikke vil købe.

Senest redigeret:
  • Synes
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Fugtprocenten skal ned til 15 %.

Ved en fugtskade plejer forsikringsselskaberne at sørge for rigtige sorptionsaffugtere og tørre ud. Det tager ofte mindst 2-3 uger. Hvad har I haft for kontakt med jeres forsikringsselskab?

En lille varmeblæser hjælper ikke meget, særligt ikke nu hvor vi er inde i en fugtig sæson med høj luftfugtighed.
Ok, tak!
Forsikringsselskabet har ladet lave en skadeinspektion, og de skal lave et overslag for erstatning for totalrenovering. Så vi regner med at få penge, dog ved vi endnu ikke det totale beløb. Antager at der indgår udgifter til sådan noget her. Men da vi vil vælge kontanterstatning i stedet for at deres firma styrer renoveringen, gætter jeg på, at det simpelthen bare vil indgå i kontanterstatningen.
Det store problem nu er, at firmaet vi har hyret, ikke har en projektleder som svarer på mails eller telefon. I stedet dukker der lidt forskellige håndværkere op uden at have helhedsbilledet lidt nu og da, og så skal man holde sig hjemme og forklare sådan noget for dem. Fx overbevise dem om at et muggent gulv skal rives op, og så at det skal tørres ud. Derfor føler jeg, at jeg selv har brug for at have styr på sådan nogle detaljer, som man kan mene, at professionelle byggefirmaer selv burde have. :-)

BirgitS
mexitegel mexitegel sagde:
Ved en fugtskade plejer forsikringsselskaberne at arrangere med rigtige sorptionsaffugtere og udtørre. Det tager ofte mindst 2-3 uger.
Forsikringsselskabets anvisede firma til fugtmåling og tørring satte en tørreblæser med varm luft ind for at tørre betondækket og de omkringliggende sand/parket i cirka så lang tid, og den brugte omkring 200 kWh i de uger, så det er jo kraftige sager.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.