Jeg bor i et hus med min familie - et hus som vi er ved at totalrenovere. I løbet af et år har vand lækket ud i gulvet gennem en gulvbrønd. Asfaltbrædderne, isoleringen og gulvreglarne var gennemblødte. Inden ferien fjernede vi isoleringen og asfaltbrædderne, der var våde, plus et godt stykke margén. Hullet mod krybekælderen har været åbent siden da.

Vores hus er 30 år gammelt og bygget i moduler. Det står på lecablokke, og før de begyndte at montere modulerne, sømmede de asfaltbrædderne fast under gulvreglarne. Derfor er et stykke asfaltbræt stadig fastklemt under reglarne. I går lånte vi en fugtmåler af kommunen. En måling af asfaltbrædderne og reglarne viste, at fugtindholdet varierer fra 18-59 procent.

Bør vi lede efter en løsning og fjerne asfaltbrædderne, der ligger fastklemt? Eller skal vi lukke hullet med nye asfaltbrædder og placere en kupevarmer samt affugter i gulvåbningerne, inden vi måler igen og derefter isolerer og fortsætter med renoveringen?

Eller kan nogen tippe om et konsulentfirma, der er villig til at komme med råd, uden at bygge selv?

Jeg har ingen direkte løsning, men ved, at det plejer at være ekstremt fugtigt i alle typer krybekældre lige nu.
En affugter ville ikke skade. Selv ville jeg have ringet til Aticimex og bedt dem om råd.

Uden at vide det med sikkerhed tror jeg ikke, at Anticimex har bygningskompetence i virksomheden? De har været her en gang tidligere i en anden sag, men da var de mere interesserede i at sælge deres pakkeløsning til krybekælderen end at give konkrete byggeråd: de ville have over 150.000 kroner for at ombygge hele fundamentet. Vi ryddede op dernede (fjernede 30 år gammelt overskydende byggemateriale) og bad Anticimex vende tilbage. Den nye inspektionsfyr sagde da, at vi ikke havde brug for de tiltag, som den første havde foreslået.

Så er det problemer. Mig hjalp de rigtig meget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.