Jeg er i gang med at fjerne tapeter i et rum, der skal gøres i stand til den ældste datter. Rummet havde en fugtskade, der opstod fra skorstenen/rørskakten fra taget pga. plader, der ikke er korrekt monteret ved taget, og at vand er kommet ind ved stærk vind + regn. Pladerne skal fixes inden for en måned. Derfor tænkte jeg at gøre det meste af forarbejdet nu, men tapeterne kommer ikke op før pladerne er ordnet.
Da jeg fjernede tapeterne rundt om vinduet, så jeg, at der i hvert fald har været en fugtskade tidligere. Lige nu er det tørt, men jeg ved ikke, om det er en gammel eller ny skade. Man så ingenting på selve tapetet, men kun nedenunder.
1) Hvad bør jeg gøre? Rive den skadede plade ned og se, hvordan det ser ud nedenunder, eller er det OK at tapetsere ovenpå?
2) Hvad tror I, fugtskaden kan skyldes? Hvordan finder jeg ud af det?
Ved rørskakten har vi haft en fugttekniker til at måle, men der var det tørt. Men da jeg rev tapeterne ned, så jeg også, at skråtaget har fået en fugtskade.
3) Det samme der, hvad bør jeg gøre? Tage pladen ned og se, hvordan det ser ud nedenunder, eller bare udbedre skaden på taget?
Billedet er taget ved rørskakten/"skorstenen", fra gulvet langs rørskaktens væg op mod taget. Fugtskaden øverst på billedet er altså på skråtaget.
træk på nogen spærr, kvistlak eller nogen oliefarve eller lignende på pletterne før du spartler så de ikke kommer igennem senere ellers er det nok bare at lade det være. det er jo tørt nu så hvorfor rive det op unødigt var det sket nu så havde det været vådt! se i stedet på ydersiden og se om du kan finde nogle fejl der som skal rettes så det ikke sker igen...
Elkudde: Utefog var et godt tip! Ikke så let at komme på, hvis man ikke ved, hvad det hedder, selvom det er indlysende bagefter
Mistænker dog ikke, at fugen ånder? Jeg overvejer, om det er, som RFC skriver, at man har lukket fugt ind i isoleringen... Måske skal jeg alligevel åbne væggen...
Elkudde: Utefog var et godt tip! Ikke så let at komme på, hvis man ikke ved, hvad det hedder, selvom det er indlysende bagefter
Mistænker dog ikke, at fugen ånder? Jeg tænker på, om det er sådan, at man har lukket fugt inde i isoleringen, som RFC skriver... Måske skal jeg alligevel åbne væggen op...
Sørg for, at fugten kommer ud først, åbne på ydersiden,
Hvis du har haft tapeter siddende uden at vise fugtskaden, så er den gammel og udtørret for længe siden. Spær gerne ifølge hvad mångstekta skrev. Samt udendørs fugning ifølge Elkludde.
nå det sidder jo sømlægte bagved så lufta det gør det nok alligevel, selvom man fæstner den der lille sprække... alternativ 2 er jo at sætte en bredere plade og lægge foderbrættet på ydersiden af pladen og 2 cm op hvis man nu af en eller anden mærkelig grund ikke skulle turde forsegle... tørt er det garanteret bagved uanset hvad... tapetet var faldet af af sig selv ellers tørre kan det jo desuden gøre indad du spærrer jo ikke hele væggen kun på den plet så det kan jo tørre så meget det vil på resten af væggen... gør dette nu ikke mere indviklet end du behøver er mit tips!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.