Halløj,
Fugtig kælder gør I, drænér for guds skyld er sikkert det I tænker.
Men fugten er kommet ind efter et skybrud i sommer, hvor det blev oversvømmelse og siden problemer med fugt og muglugt.

Huset er skrånende fra 70'erne, plastikgulv på gulvet og træpanel på væggene. Ved ikke hvad der findes under træpanelet men det er sandsynligvis blok, da væggene er tykke.

Nu skal plastikgulvet rives op (og sandsynligvis mere end gulvlister med), men jeg har ingen anelse om hvad der skal lægges bagefter.
Økonomien er begrænset, rummet som egentlig har brug for at blive lagt om for at blive pænt er 70 kvm.
Væg til væg-tæppe (altanmåtte?) måske er at foretrække? En eller anden form for plastikgulv på underlag? Laminat på underlag? Hvis underlag, hvilket underlag?

Det eneste jeg ved det ikke bliver er klinker, det er allerede ret koldt dernede og der er ikke en lige linje i hele huset, hvilket gør fliselægning til noget umuligt.

H Hejhoppsan1 sagde:
Halløj,
Fugtig kælder gør I, drænér for guds skyld er sandsynligvis det I tænker.
Men fugten er kommet ind efter et skybrud i sommer, hvor det blev oversvømmelse og siden problemer med fugt og muglugt.

Huset er suterræn fra 70'erne, plastgulv på gulvet og træpanel på væggene. Ved ikke hvad der er under træpanelet, men det er sandsynligvis blokke da væggene er tykke.

Nu skal plastgulvet rives op (og sandsynligvis mere end bare gulvlister med), men jeg har ingen anelse om, hvad der skal lægges derefter.
Økonomien er begrænset, rummet som egentlig skal lægges om for at blive pænt er 70 kvm.
Heltæppemåtte (altanmåtte?) måske er at foretrække? En eller anden form for plastgulv på underlag? Laminat på underlag? Hvis underlag, hvilket underlag?

Det eneste jeg ved at det ikke bliver er klinker, det er allerede ret koldt dernede og der er ikke en lige linje i hele huset, hvilket gør flisesættelse til noget umuligt.
Vi lagde den simpleste heltæppemåtte i kælderen, altanmåtte. Det blev pænt og en hel anden miljø end den klinkers der var før.

Link til tråd hvor jeg har lagt billeder op af gulvet: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ska-vi-goera-med-vart-kaellargolv.427387/

• Synes
Hejhoppsan1
  • Laddar…
ecb182 ecb182 sagde:
Vi lagde den enkleste tæppebelægning i kælderen, altanmatte. Det blev flot, og det var en helt anden atmosfære end de klinker, der var før.

Link til tråd, hvor jeg har lagt billeder op af gulvet: [link]
Tak! Kan du huske, hvilken måtte I købte? Og pudsede I væggene selv, hvor meget var den arbejdsindsatsen?

Vi ønskede egentlig et tykt væg-til-væg tæppe, men sælgeren i byggemarkedet insisterede på, at vi ikke burde lægge sådan et på et ujævnt kældergulv. Så dette er den simpleste type altantæppe, som de har i alle byggemarkeder. Dette er købt hos Hornbach.

Væggene lavede vi selv. Vi brugte mørtel til kældervægge. En variant til tykkere lag og en anden variant, hvor det skulle være mindre tykt. Der var en slags ru overflade, struktur, på nogle af væggene, og den ville jeg have fjernet, så netop det trin var ret besværligt. Jeg sleb lidt ned og påførte derefter bredspartel for at udjævne mørtlen. I princippet blev væggene lavet over et par weekender.

Magnus E K
Er det første halvdel af 70'erne, er der meget høj sandsynlighed for, at plastmåtterne har et lag af asbestpap på undersiden, hvilket er godt at have i tankerne ved nedrivning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.