Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Hej.
Jeg tager den dumme hat på allerede nu, så er det gjort. Klart!
Efter renovering af et mindre rum har jeg opdaget fugtpletter langs en af sprækkerne i vores nye Huntonit loft. (Billede vedlagt) Loftet sidder på anden etage, og vi har et koldt loft ovenover, som delvist er isoleret. Min første bekymring var, at vi havde lækage fra taget (gammel pap).
Efter en tur op på loftet konstaterede jeg, at der er fugt på det pågældende sted mellem loftet og fugtspærren. (Billede vedlagt). Man kan tydeligt se kondensdråber. Som jeg husker det, satte jeg dampspærren nedefra og fastgjorde mod den eksisterende lægte. Derefter satte jeg loftspladerne tæt mod plastikken. Så, ret mig hvis jeg tager fejl, men har jeg nu bygget en risikokonstruktion?
Er det bedst at rive ned og gøre om?
M v h
/Fredrik
Jeg tager den dumme hat på allerede nu, så er det gjort. Klart!
Efter renovering af et mindre rum har jeg opdaget fugtpletter langs en af sprækkerne i vores nye Huntonit loft. (Billede vedlagt) Loftet sidder på anden etage, og vi har et koldt loft ovenover, som delvist er isoleret. Min første bekymring var, at vi havde lækage fra taget (gammel pap).
Efter en tur op på loftet konstaterede jeg, at der er fugt på det pågældende sted mellem loftet og fugtspærren. (Billede vedlagt). Man kan tydeligt se kondensdråber. Som jeg husker det, satte jeg dampspærren nedefra og fastgjorde mod den eksisterende lægte. Derefter satte jeg loftspladerne tæt mod plastikken. Så, ret mig hvis jeg tager fejl, men har jeg nu bygget en risikokonstruktion?
Er det bedst at rive ned og gøre om?
M v h
/Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Hallå.T TheGame sagde:
Jo. Sandt. Det er sikkert årsagen til kondensen, at det bliver for tæt mellem loftet og dampspærren. Gammel isolering findes på loftet (rækkehus fra -68), og i rummet hvor vi satte nyt loft og plast, var der ingen dampspærre tidligere...
/F
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Det er fugt (kondens) mellem loft og plast. Min mistanke er, at der er en minimal sprække mellem tagpladerne, hvor der stiger op indendørsluft (fugtig og varm luft). Fugten kommer ikke til isoleringen på loftet.Jonatan79 sagde:
Det bliver nødvendigt at tage indendørsloftet ned, rive plast og liste ud, og derefter sætte ny plast, ny liste og loft i den rigtige rækkefølge...
Men hallo… Hvis varm indendørsluft kondenserer bag 10 mm loftplader - har du en meget kold overflade der. Jeg ville dobbelt-tjekke isolering/kuldebro ovenfor på loftet.F Frippego sagde:Det er fugt (kondens) mellem loftet og plasten. Min mistanke er, at der er en minimal sprække mellem loftpladerne, hvor indendørsluften (fugtig og varm luft) stiger op. Fugtigheden når ikke til isoleringen på loftet.
Det bliver til at tage loftet ned, rive plast og lister ned, og derefter sætte ny plast, nye lister og loft op i den rigtige rækkefølge...
Sørg for, at plasten ikke er kold, i stedet for at forsøge at ”ventilere problemet væk”.
Det der løser du med tilstrækkelig isolering
Dette som man selv er bekymret for, at sætte plast i stedet for dampbremsen, som har siddet der længe. Må jeg spørge, hvilken slags isolering og hvor tyk isolering du har/havde på loftet, da dette kondensproblem opstod? Jeg har selv 150mm tyk stenuldsisolering lige nu på det kolde loft og 130mm i væggen mod skunkvæggen.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Jeg ved faktisk ikke, hvilken type isolering der ligger på loftet. Den er fra da huset blev bygget og er sikkert ikke den bedste sammenlignet med nutidens alternativer. Jeg ville gætte på, at den er ca. 125mm. Den har tyndt papir på begge sider...
Klik her for at svare