Hej!

Jeg er ved at kigge på huse i Italien og har fundet et meget charmerende townhouse fra 1500-tallet i en middelalderby, som jeg seriøst overvejer. Huset er under renovering og vil ved salg være i renoveret stand.

På nogle af de relativt nyligt pudsede (men endnu ikke malede) vægge er der mærker, som i mine øjne tyder på fugt/nedblødning. Håndværkeren, der har pudset væggene, hævder, at dette skyldes, at forskellige dele af det underliggende tegl har suget fugten i pudsen forskelligt hurtigt, samt at pudsen har haft forskellig grad af vandindblanding ved pudsning af forskellige vægge/lag, og at pletterne skyldes dette. Jeg føler mig usikker og mener ikke at have set dette fænomen herhjemme i Sverige (men har ingen stor erfaring med puds heller).

Det mærkelige i denne sammenhæng er, at pletterne forekommer både på vægge, der ligger direkte mod naboejendommen over jorden (tænk rækkehus), dvs. hvor der ikke burde være nogen grund til fugt, samt på vægge, der er under jorden/i kælderen, hvor der rimeligvis forekommer visse fugtvandringer.

Huset ligger midt i bykernen i en gammel middelalderby, så dræning er ingen mulighed :). Andre tips til, hvordan man løser dette, hvis det er fugt?

Vedlægger nogle billeder. Taknemmelig for alle synspunkter.

Et lille bord med værktøj og materialer i en renoveringszone. Væggene har mærker fra fugt. Arbejdsrum i et gammelt italiensk townhouse. Rum under renovering med nyputsede vægge, stablede mursten, en spand og en trillebør med gitter. Loftet er lavet af mursten. Et hvælvet kælderrum med murstensbuer og nylagt gulv, hvor en person i gul trøje peger på en væg med udsyn til fugt. Vask med uensartede fliser og fugtpletter på en væg i renoveret townhouse fra 1500-tallet i Italien. Karton på gulvet. Billede af et badeværelse under renovering med en bidet og wc mod en væg med fliser. Væggen viser tegn på fugtskader. En papkasse står på toilettet. Pudsede vægge med fugtmærker i et renoveret gammelt italiensk byhus, træbjælke i øvre højre hjørne og huller nederst mod væggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.