Hej!

Jeg bor i et hus med kælder, bygget i 1963 og ombygget/tilbygget i 1972.

Da vi flyttede ind, var kælderen indrettet med opdæmmede indervægge, med (udefra og indad) isolering, spånplade og tapet. Spor af fugt og antydning af skimmelsvamp er selvfølgelig fundet, men absolut ingen større mængder. De rum, jeg indtil videre har gjort i stand, har jeg malet med den "rigtige" maling direkte på muren og undgår i det længste trækonstruktion mod ydervæggene. Indtil nu er alt fryd og gammen, og ingen nye fugtskader er opstået.

I weekenden begyndte jeg at rive det sidste rum ned og opdagede, at når det blev bygget, synes de at have opsat, isoleret og sat spånplade på en af ydervæggene FØR gulvet blev støbt, hvilket betyder, at den opsatte indervæg er gået cirka 5 cm under gulvniveauet i rummet. Der er altså en sprække mellem gulv og væg nu, hvor jeg har revet den opsatte indervæg ned. Stikker man fingrene ned i sprækken, kan man på det støbte gulv mærke (nedefra og op) fugtspærrende plastfolie, flamingo og beton. Det er kun en væg/gulv i hele kælderen, der er bygget sådan. Resten er mere normalt.

Problemet er, at i sprækken mellem gulv og væg er der ret fugtigt og små vandsamlinger, som sandsynligvis drives op nedefra. Huset er relativt nyligt drænet og udført af et firma med et godt ry, der desuden har arbejdet i næsten 30 år lokalt, så jeg tror ikke, der er nogen problemer med dræningen eller hvordan det er udført.

Spørgsmålet er - hvad gør jeg nu? hvis jeg fylder sprækken op med fx beton, vil fugten vel krybe videre op i den.

Det sidste billede er et nærbillede nede i "sprækken", og der ser man tydeligt vandsamlingen.

• Våd murstensvæg med sprækker og fugtproblemer i kælder, nær gulv.
  • Væg af betonblokke med en tydelig revne ved bunden, hvor små vandmængder ses. Fokus på væg-gulv-samling med fugtproblemer synlige.
  • Revne mellem gulv og væg, hvor vand samler sig. Fugtplast og betongulv ses tydeligt i bunden af revnen. Markeret med ord "Golv" og "Vägg".
Senest redigeret:
Det er jo sandsynligvis grundvand, der finder vej ind, har du tjekket, om der står vand i dræningen?

• Synes
Centano
  • Laddar…
skulle ikke dræningen tage netop dette? Tænker at det er jo ikke kun fugt nedefra. Det er jo vandspejl endda

Det gælder om at drænet kan håndtere det hele, og at vandet kan løbe væk.
Derfor mit spørgsmål, om der stod vand i drænet.

• Synes
Mapet890
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.