Nej. En træstolpe, trykt eller ej, som støbes ned i beton vil få en urimeligt kort levetid. Den rådner. Hvilket jeg antager, at du har bemærket, eftersom du tænker på at udskifte stolpen. Løsningen er også at ændre fremgangsmåden:
Fjern stolpen. Bland mørtel af en slags, du alligevel har derhjemme. Fyld hullet. Stik stolpeskoens jern i mørtelen og lad det hærde. Skruv stolpen fast i stolpeskoen.
Jeg må nok give ret, stop med træ og skift til galvaniseret stål eller noget andet modstandsdygtigt en decimeter over jordoverfladen. Træ har kort levetid under jorden.
Hvis du vil gøre det nemt for dig selv, så bruger du ankermasse. Det bliver jo stenhårdt, når det hærder. Det tætner også ganske godt, hvis du lægger det rundt om stolpen øverst. Stopper regnvandet fra at løbe ned i hullet. Ankermasse er jo ikke så billigt, det er en af de få ting jeg køber på Biltema, deres ankermasse ser faktisk ud til at fungere godt. Men som andre allerede har påpeget, selve konstruktionen er måske ikke optimal, stolpen vil sandsynligvis være våd/fugtig i bunden hele tiden. Men hvis du ikke har alt for mange stolper at gøre, ville jeg i hvert fald have taget ankermasse og brugt det som fyldemateriale.
Hej.
Kørte ind til Biltema for at få styr på lidt forskellige løsninger. Hvad tror I om nedenstående?
Stolpeholder der skrues ned i betonklumpen samt i side stolpe. Galvaniseret jern der forsænkes ind i stolpen og støbes ind i hullet i klumpen. Skal i dette tilfælde finde galvaniserede jern.
Stolpeholder åbnes op nederst og stolpen løber igennem og ned i betonklumpen. Fyldes med multibond eller ankermasse. Stolpeholder skrues i beton samt stolpe.
Stolpesko støbes ind og stolpe skrues. Jeg er tvivlende til vind på 2,6 m plank. Støbe fuldt og derefter bore samt ankermasse for jern?
Vitsen med plintjern er, at du får skruer/bolte længere fra endetræet og med længere afstand. Har ingen erfaring med Biltemas, men jo længere jo bedre. Allerbedst bliver det, hvis du kan få det til med gennemgående bolt/gevindstang.
Lyder som om du overvejer at genbruge hullet og sætte stolpen ned alligevel.
Tænk på, at de stolper, der sad der siden 70'erne, desuden var imprægnerede i 70'erne.
Dengang var helt andre midler tilladte, som gav *væsentligt* længere levetid til træet.
Hvis du forsøger at gentage det med en stolpe, du har købt nu, vil du blive meget skuffet inden længe.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.