Jeg har en trappe til en møbleret loftsetage, som er meget stejl, og de eksisterende trin er alt for grundige til at det føles sikkert. Min tanke er at montere nye trin af samme slags, man ofte ser på hemstrapper eller pladsbesparende trapper (se billeder). Altså hvor den ene side af trinnet er dybere end den anden.

Er der nogen, der har en god idé om, hvordan jeg kunne fremstille disse, så de bliver så identiske som muligt? Jeg har en del håndværktøj og maskiner til rådighed og kan overveje at udvide maskinparken, hvis det er nødvendigt, men jeg har ikke adgang til eller plads til større stationære maskiner.

Man kan umiddelbart mene, at det burde kunne lade sig gøre med en stiksav, men jeg er usikker på, om jeg ville kunne få dem så symmetriske, som jeg ønsker. Hvis man havde en form for jig at arbejde imod, ville det måske være lettere, men jeg ved ikke, hvordan sådan en skulle kunne se ud.

Modtager gerne forslag til materiale også. Her er det formstabilitet og omkostninger, der har prioritet, da jeg sandsynligvis vil male fronten og beklæde trinnet med en form for tæppe.

Lofttrappe med skiftevis dybe og lave trin i lyst træ, placeret i rum med grøn sofa og gardiner i baggrunden.

Trappe med asymmetriske trappetrin af træ, ses ovenfra. Hvert trin har en dybere side, typisk for lofttrapper. Rækværk med glaspaneler på højre side.

Første modspørgsmål: Skal de være præcis ens?

Karrock
Du laver en fin skabelon af en hård, tynd skive. Tegner af. Stiksaver/båndsaver et par mm uden for stregen. Så går du over med en fræser og tager ind præcis til stregen, kuglelejet med støtte mod skabelonen.

27mm limtræ-hyldeplade måske kan fungere, eller dobbelte 18mm.

• Synes
Byurn og 1 anden
  • Laddar…
*fräsen anvendes altså til at skære trinnene ud.

K
Jeg ville have gjort som Karrock beskriver ovenfor. Skabelonen ville have været i 12mm mdf, da det både er billigt og nemt at få pænt/jævnt.

Karrock Karrock sagde:
Du laver en fin skabelon af en hård, tynd plade. Tegner af. Stiksav/båndsav et par mm uden for stregen. Derefter går du over med en fræser og tager præcist ind til stregen, kuglelejet hviler mod skabelonen.

27mm limtræ-hyldeplade kan måske fungere, eller dobbelt 18mm.
Okay, så fræseren tager hele dybden altså? Har aldrig arbejdet med håndoverfræser men har ledt efter en grund til at købe en.

Har ret meget værktøj i Makitas 18V-serie, Vil https://www.makita.se/product/drt50.html fungere eller anbefaler I en anden? Hvad har jeg brug for af tilbehør?

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge sagde:
Første modspørgsmål: Skal de være nøjagtigt ens?
Nja, men hvis jeg skal gøre noget så vil jeg gerne i det mindste have målsætningen om, at det skal blive så godt som muligt.

Karrock
B Bonzo2000 sagde:
Okay, så fræsestålet tager hele dybden altså? Har aldrig arbejdet med håndoverfræser men har ledt efter en anledning til at købe en.

Har ret meget værktøj i Makitas 18V-serie, Skulle [link] fungere eller anbefaler I en anden? Hvad har jeg brug for af tilbehør?
Ikke nødvendigvis hele dybden. Det går at lave et par passager.
Mange youtubesnedkere gør sådan. Fandt denne ret fornuftige gennemgang. Han har en bordfræser, men det går med håndoverfræser eller kantfræser også. I slutningen vises, hvordan fræsestålene ser ud, og hvordan man kan løse det, hvis arbejdsemnet er tykt.

• Synes
Bonzo2000
  • Laddar…
B Bonzo2000 sagde:
Okay, så fræseværktøjet tager hele dybden altså? Har aldrig arbejdet med håndoverfræser, men har ledt efter en grund til at købe en.

Har ret mange værktøjer i Makitas 18V-serie, Ville [link] fungere, eller anbefaler I en anden? Hvad har jeg brug for af tilbehør?
Jeg ville nok have taget med ledning for at kunne arbejde lidt hurtigere uden at det bliver for dyrt. Du har brug for et kantfræsejern, det er et lige jern med kugleleje, der kan følge skabelonen. Hvis du saver tæt på stregen, kan det fræse alt i ét trin. Ellers kan du være nødt til at tage halve dybden først, og da kan du have brug for forskellige jern afhængigt af hvor kraftig skabelonen er (så kugleleje ikke ender udenfor). Brug korrekt hastighed for jernet.

På billige fræsejern er det ikke ualmindeligt, at kuglelejer går i stykker, så vil du sandsynligvis ødelægge det stykke, du arbejder med. Rengør jernet ofte, hvis du kører i nåletræ, det bliver let klistret af harpiks, som gør det sløvt. Man kan også bryne lige jern.

Fræser er brugbar og gør stiksav og andre grovsave anvendelige inden for finere snedkeri.

• Synes
Bonzo2000
  • Laddar…
G g.kraft sagde:
Jeg ville nok have taget med ledning for at kunne arbejde lidt hurtigere uden at det bliver for dyrt. Du har brug for et kantfræsestål, det er et lige stål med kugleleje, som kan følge skabelonen. Hvis du saver tæt på stregen, kan du fræse alt på én gang. Ellers kan du være nødt til at tage det halve dybde først, og så kan du have brug for forskellige stål afhængigt af, hvor kraftig skabelonen er (så kuglelejet ikke havner udenfor). Brug den rigtige omdrejningshastighed for stålet.

På billige fræsestål er det ikke usædvanligt, at kuglelejet går i stykker, og så vil du sandsynligvis ødelægge det stykke, du arbejder med. Rens stålet ofte, hvis du arbejder i nåletræ, det bliver let klistret af harpiks, som gør det sløvt. Du kan også bryne lige stål.

Fræser er nyttigt og gør stiksav og andre slagsave anvendelige inden for finere snedkerarbejde.
Dette blev godt nok sat på hylden et stykke tid, men her 18 måneder senere kan jeg glædeligt meddele, at jeg har gjort trinpladerne færdige. Jeg lavede en skabelon i MDF og grovsavede først med stiksav og kørte de sidste med fræser, som du beskrev. Det var egentlig ikke nogen større problemer, når man først har fået lov at prøve lidt.

Jeg har dog fået andre projekter, der er blevet prioriteret, så trinene er endnu ikke monteret, men en dag snart, så...

Rediger: Du nævner "rigtig hastighed for stålet". Hvordan ved jeg, hvilken hastighed der er rigtig? Jeg forsøgte mig frem, da jeg gjorde dette, men hvis der er nogen tommelfingerregel, kan det måske være til hjælp næste gang.

Ups, gik helt glip af at jeg svarede på en gammel tråd.

Men generelt gælder cirka disse tal
<12mm 22k rpm
12-25mm 14-17k rpm
25-50mm 12-14k rpm

Men får du brændemærker, bør man øge tilførslen eller sænke hastigheden. Det kan dog også skyldes sløve eller harpiksdækkede skær.

• Synes
Bonzo2000
  • Laddar…
G g.kraft sagde:
Oj missede helt at jeg svarede på en gammel tråd.

Men generelt så gælder omtrent de her tal
<12mm 22k rpm
12-25mm 14-17k rpm
25-50mm 12-14k rpm

Men får du brændemærker så bør man øge fødningen eller sænke hastigheden. Kan dog også skyldes sløve eller harpiksdækkede skær.
Ingen fare. Jeg fik andet at lave, så jeg tog ikke fat i det før i foråret, så du var ikke så meget for sent, som man kan tro.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.