Hej jeg har et spørgsmål om denne væg er bærende. Det ser ud til, at væggen går op til spærene. Huset er fra 62. Det er væggen, der er rødmarkeret på overetagen.

Taknemmelig for svar. :)

• Bygningsplan fra 1962 med sektionstegninger; rødt markeret væg i øverste etage, muligvis bærende.
  • Plantegning af hus fra 1962 med rødmarkeret væg på overetagen; diskussion om bærende egenskaber, pil peger på væg i et af værelserne.
Du skal nok supplere med flere tegninger af, hvordan fagværk Mm ser ud, før du får nogle fornuftige svar, ville jeg tro.

Disse er de eneste tegninger, som jeg har fået fra kommunen, men jeg må kontakte dem igen. Tak for svar.

• Synes
Mattias_Jo1
  • Laddar…
L Linda223 sagde:
Disse er de eneste tegninger, jeg har fået fra kommunen, men jeg må kontakte dem igen. Tak for svaret.
Jeg mener, at man selv kan gå ind og se, hvad der findes om ens hus. Prøv denne.
Lantmäteriet.se

Nej, vægge på førstesalen med den nuværende situation er ikke bærende. Tagbelastninger overføres ned gennem højben og eventuelle støtteben.

Tusind tak for svaret! :)

Hej vi har nu begyndt at tage væggen ned, intet tryk i reglerne mod ydervæggen men der bliver en modstand i reglerne, som er mod midten af huset, og det niver i saven. Er det da måske bærende?

Da har I for meget skrammel på loftet. Hanebjælkerne (som ligger horisontalt oven over jeres væg) plejer ikke at være dimensioneret til nogen større vertikale laster. De største taglaster er altid sne, og det har I vel ikke endnu.

Okay men ingen sne endnu og kun isolering på loftet, kan det være at reglerne er inkokilade for hårdt måske?

Inklemmede *

Hanebåndenes hovedopgave er at forhindre, at taglasten presser ydervæggene ud. De er derfor primært udsat for trækkræfter. Derudover skal de bære deres egen vægt samt vægten fra isolering og loftbeklædning. Fortæl mig, hvor lange hanebåndene er, deres dimensioner, mængden og typen af isolering samt typen af loftbeklædning, så skal jeg beregne, hvor stor nedbøjning der er rimelig.

Tak for hjælpen! Sådan ser det ud mod gulvet henholdsvis loftet. Loftet ser ud til at være enkel gips, jeg skal op og tjekke, hvordan det ser ud på loftet i morgen.

• Ødelagt gipsplade i loftet med synlige træbjælker, viser skade og underliggende struktur i bygningens loft.
  • Trægulv og lodret bjælke i hjem under renovering, skygge fra lys falder på gulvet, henviser til indlæg om undertag og loft.
Er det en mulighed at understøtte med 2 stolper og en mindre bjælke? For at være lidt på den sikre side.

Det burde ikke være nødvendigt. Med måloplysningerne er det lettere at vurdere situationen.

Ikke den letteste vinden at tage sig op på, der er en risiko for, at man tager sig op, men ikke ned. Hanbjælkerne var cirka 4 meter lange 150/60

• Loftsrum med træbjælker og skrånende tag, der viser udfordrende adgang. Hanebjælkerne er cirka 4 meter lange, størrelse 150/60.
  • Loft med synlige bjælker og spånpladegulv, noget byggemateriale på gulvet, belysning fra en lommelygte.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.