Hej! Jeg har revet et lidt usikkert råspontgulv op og vil i stedet lægge gulvspån og derefter et 14 mm trægulv over det. Cc-målet mellem bjælkerne varierer fra 75 til 95 cm. Jeg har brug for tips til, hvordan jeg nemmest kan lægge gulvspån. Det er mellembjælkelag.
Huset er oprindeligt et torp fra forrige århundredeskifte, som derefter blev renoveret i 1968. Det var da de sømmede regler på originalbjælkerne for at rette gulvet op, formoder jeg.

Gulvspån med målebånd på et gammelt trægulv, afsløret under renovation i et torp hus fra forrige århundredeskifte, nu klar til nyt gulv.
Gulv med fjernet råspont, synlige bjælker og træspåner overalt. En tommestok ligger på tværs af bjælkerne nær en væg.

Åsa Lund
Alle nye regler ser ud til at sidde til venstre for bjælken. Hvis du sætter en på højre side også, hvad bliver afstanden så imellem dem? Hvis det nærmer sig 60 cm, kan du finde forskellige materialer til undergulv, der kan klare den spændvidde.

• Synes
Ådala og 1 anden
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Alle nye regler ser ud til at sidde til venstre for bjælken. Hvis du sætter en på højre side også, hvilken afstand bliver det imellem så? Hvis det nærmer sig 60 cm, kan du finde forskellige materialer til undergulv, der klarer den spændvidde.
Billederne er taget i to forskellige retninger. Nogle regler sidder på højre side. Jeg ville komme ned til cc 70/75, hvis jeg sætter regler på begge sider af hver bjælke.

Krydsafstivning kan hjælpe.
Krydsafstivning af træbjælker på gulv, set fra siden.
Ikke at forveksle med kortling som ikke gør nogen nytte overhovedet.
Mvh Findus

• Synes
Ådala og 1 anden
  • Laddar…
findus42 findus42 sagde:
Krydskolving kan hjælpe.
[billede]
Mvh Findus
Behøver krydskolvningen at fastgøres i originalbjælkerne, eller fungerer det også at fastgøre i reglerne, der er påsømmet på bjælkerne? Bjælkerne er gamle tømmerstokke, og de fleste er rundede på siderne. Ikke let at fastgøre krydskolvning der.

LoweW
findus42 findus42 sagde:
Krydsafstivning kan hjælpe.
[billede]
Mvh Findus
Hvorfor skulle en kortling ikke hjælpe?

Sådan gjorde tømrerne vi havde her for nogle år siden, i et andet rum, inden de lagde gulvspån. Det blev tilstrækkeligt stabilt.
Bygge af et rum med synlige bjælker og spånplader, værktøj og materialer spredt på gulvet, delvist gennemført, forberedelse til gulvbelægning. Gulv under renovering med synlige bjælker og savsmuld, værktøj på OSB-plade.

LoweW LoweW sagde:
Hvorfor skulle en kortling ikke hjælpe?
Fordi kortlingar i princippet er umulige at overspænde og derfor løsner sig efter nogle sæsonvariationer. For at stive et bjælkelag op, skal det være helt tæt. Ellers forhindrer det ikke gyngen overhovedet. Måske fungerer kortlinger bedre, hvis enderne skåles ud (se billede), så de kun trykker i hjørnerne. Sådan har jeg aldrig set en bygningssnedker gøre. Desuden løser det ikke problemet med at presse kortlinger helt uden slør.
Mvh Findus

• Diagram af kortling med udskarvede ender, vist med en rød pil der indikerer fokusområde, foreslået for bedre stabilitet i bjælkelag.
  • Synes
LoweW og 1 anden
  • Laddar…
LoweW
findus42 findus42 sagde:
Fordi kortlinger principielt er umulige at overspænde og derfor glapper efter nogle års tidsvariationer. For at afstive et bjælkelag skal det være helt tæt. Ellers forhindrer det ikke gyngen en smule. Måske fungerer kortlinger bedre, hvis enderne skåles ud (se billede) så de kun trykker i hjørnerne. Sådan har jeg aldrig set en bygningssnedker gøre. Desuden løser det ikke problemet med at trykke kortlinger helt uden slør.
Mvh Findus
Huh, det har jeg aldrig hørt om før. Det bliver interessant at se, hvordan mine nylagte gulvbrædder bliver om nogle år :geek:

Tak for infoen!

Altid spændende at rode i gamle bjælkelag. Hvad er U-værdien på en porcelæn tallerken?
En gammel porcelænstallerken delvist dækket af savsmuld i et loft, ved siden af bjælker og plader.

• Synes
Screew
  • Laddar…
Åsa Lund
Den har nok større Tradera-værdi ;)

• Synes
  • Haha
Mr.fluff og 1 anden
  • Laddar…
Krydsklovning kan jo stive op bjælkelaget, men det hjælper jo ikke med at mindske c/c afstanden på reglingen. Du bliver nok nødt til at gøre som tømrerne har gjort. Det bør ikke være mere end c/c 600 på reglingen, når du lægger gulvspån.

• Synes
Ådala
  • Laddar…
S Snickarkirre sagde:
Krydsforskalling kan jo stive op bjælkelaget, men det hjælper jo ikke med at mindske c/c afstanden på reglen. Du må nok gøre som tømrerne har gjort. Det bør ikke være mere end c/c 600 på reglen, når du lægger gulvspån.
Ja, det er bare at tage afsted og købe flere reglar. 45x120 burde vel være nok? Der kommer til at være en kortling i hvert fag, for at kunne komme under varmerørene med reglarne.

Hvad er dimensionen nu og hvor langt er rummet? Jeg er ikke helt med på, hvordan du mener med en kortling i hvert fag for at komme under med varmerørene?

S Snickarkirre sagde:
Hvad er det for en dimension nu, og hvor langt er rummet? Jeg er ikke helt med på, hvordan du mener med en kortling i hvert fag for at komme under med varmerørene?
De regler, der er påsømet bjælkerne i dag, er 50x100 mm. Bjælkelagets højde er 190 mm. Rummets længde er 3,3 m. Spændvidden på bjælkerne er 5,5 m (skunk på begge sider).
Der ligger varmerør (prisolrør) i bjælkelaget, hvilket gør, at jeg ikke kan få "hele længder" (3,3 m) på reglerne. Jeg har brug for at sætte kortlinger i hvert fag for at kunne bukke nye regler ind under varmerørene. På samme måde som tømrerne har gjort på billederne, jeg lagde op tidligere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.