Jeg har to bjælker i et loft, der skal forstærkes, og jeg vil undgå søjler, da de er svære at placere. Den ene bjælke er en limtræsbjælke 115x495 mm med spændvidden 9,6 m, som i den ene ende hviler på den anden bjælke, der er en HEA200 med spændvidden 8,6 m.
Jeg har været i kontakt med to forskellige firmaer, der laver kulfiberforstærkning, men fra det ene intet svar overhovedet, og det andet firma ser ud til aldrig at have tid til at se på mit projekt, så jeg overvejer, om det kan gøres selv. Desværre kan jeg ikke selv beregne dette, og de, der kan, ser ikke ud til at ville ...
Er der nogen her, der har erfaring med at forstærke bjælker med kulfiberremser på undersiden? Ifølge information, som jeg har fundet, ville en forstærkning med kulfiber svare til at forstærke med 18 cm stålbjælke, uklart hvilken bjælketype eller hvordan den skulle installeres.
Plan B vil ellers være at forstærke den eksisterende HEA200 med en ekstra flange og tilføje en ekstra HEA-bjælke i midten. Et alternativ er også at flytte den eksisterende HEA200 til midten og erstatte denne med en HEA260, hvilket ville være tilstrækkeligt. Men dette ville være et kæmpe stort projekt, så kulfiberforstærkning ville helt klart være det bedste, hvis det fungerer!
Jeg har været i kontakt med to forskellige firmaer, der laver kulfiberforstærkning, men fra det ene intet svar overhovedet, og det andet firma ser ud til aldrig at have tid til at se på mit projekt, så jeg overvejer, om det kan gøres selv. Desværre kan jeg ikke selv beregne dette, og de, der kan, ser ikke ud til at ville ...
Er der nogen her, der har erfaring med at forstærke bjælker med kulfiberremser på undersiden? Ifølge information, som jeg har fundet, ville en forstærkning med kulfiber svare til at forstærke med 18 cm stålbjælke, uklart hvilken bjælketype eller hvordan den skulle installeres.
Plan B vil ellers være at forstærke den eksisterende HEA200 med en ekstra flange og tilføje en ekstra HEA-bjælke i midten. Et alternativ er også at flytte den eksisterende HEA200 til midten og erstatte denne med en HEA260, hvilket ville være tilstrækkeligt. Men dette ville være et kæmpe stort projekt, så kulfiberforstærkning ville helt klart være det bedste, hvis det fungerer!
Burde ikke være så svært at lave selv. Tjek kano-byggar forum for at se bedste måde at anvende epoxy og kulfiber. Glasfiber burde kunne være et alternativ også, kræver mere materiale men billigere.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 416 indlæg
Burde ikke kulfiberremmen have en form for forspænding for at fungere?
Bedrevidende
· östergötland
· 2 667 indlæg
Jeg har lavet en del racerbilsdele i kulfiber, men forstår ikke helt, hvordan dette skal fungere?
At blot tilføje kulfiberstrimler på en eksisterende bjælke kan jeg ikke se, hvordan det skal gøre nogen nytte andet end at koste penge... Det er jo ikke noget mirakelmateriale.
I så fald må man jo lave en form og plastre en forstærkning, som derefter limes på plads.
At blot tilføje kulfiberstrimler på en eksisterende bjælke kan jeg ikke se, hvordan det skal gøre nogen nytte andet end at koste penge... Det er jo ikke noget mirakelmateriale.
I så fald må man jo lave en form og plastre en forstærkning, som derefter limes på plads.
Jeg kiggede på det, men blev desværre ikke helt klog på programmet og de svar, det gav mig...Lulaua sagde:
Hvad jeg kunne udlede, så burde det fungere med en strimmel "unidirectional carbon fibre" på undersiden af bjælkerne, men jeg er ikke helt sikker.
En bjælke, der bøjes, bliver jo udsat for tryk i overkanten og trækvægt i underkanten af tværsnittet. Kulfiberen er tænkt til at forstærke bjælkens trækstivhed i underkanten og på den måde hele bjælkens stivhed. I en HEA-bjælke er det jo flangerne, der står for (majoriteten) af styrken og kan forstærkes primært ved at gøre dem grovere.plåtrickard sagde:
Jeg har lavet en del racerbildele i kulfiber, men forstår ikke rigtig hvordan det her skal fungere?
At bare tilføje kulfiberstrimler på en eksisterende bjælke kan jeg ikke se, hvordan det skal gøre nogen nytte ud over at koste penge... Det er jo ikke noget mirakelmateriale.
I så fald bør man lave en form og plastikere en forstærkning, som derefter limes på plads
Dan_Johansson sagde:
Jeg overvejede lignende baner, men er der ikke en risiko for, at kulfiberstrimlen får alle trækspændingerne? Jeg tænker, at bjælkerne allerede har bøjet ned på grund af egenvægt og den lille belastning, der ligger på til en ligevægtstilstand. Hvis man tilføjer forstærkning i denne tilstand, kan samspillet mellem bjælke og kulfiber måske blive bedre, eller tænker jeg helt forkert?L Lilllen sagde:
Jeg kan ikke komme med egentlige råd, men for den, der eventuelt er interesseret, kan jeg meddele, at jeg målte det hængende nederste bjælkelag i en dobbeltgarage ved Liljeholmen i Stockholm.
Ved støbningen engang i firserne manglede der enten arbejdsledelse, eller også flød spritten ved armeringsarbejdet og støbningen.
I stedet for 16mm armering som der skulle have været, havde byggerne kastet 10mm i og alt for lidt.
Da hele bjælkelaget sank så meget, at parkering af biler på etagen ovenfor blev forbudt, blev det hele undersøgt. Undersiden af betonen bulede nedad mellem søjlerne så meget, at det var meget tydeligt uden måling, at noget var galt.
Loftmalingen blev slebet væk i 15cm strimler med ca. 3 meters mellemrum. På kryds og tværs. Betonen blev vædet med en form for epoxy og der blev trykket kulfiberstrimler fast. Disse blev leveret på rulle. Formodentlig var disse præprægede.
Huset står stadig, og som jeg forstår det, bruges begge garageplan i dag. Så metoden ser ud til at virke.
Ved støbningen engang i firserne manglede der enten arbejdsledelse, eller også flød spritten ved armeringsarbejdet og støbningen.
I stedet for 16mm armering som der skulle have været, havde byggerne kastet 10mm i og alt for lidt.
Da hele bjælkelaget sank så meget, at parkering af biler på etagen ovenfor blev forbudt, blev det hele undersøgt. Undersiden af betonen bulede nedad mellem søjlerne så meget, at det var meget tydeligt uden måling, at noget var galt.
Loftmalingen blev slebet væk i 15cm strimler med ca. 3 meters mellemrum. På kryds og tværs. Betonen blev vædet med en form for epoxy og der blev trykket kulfiberstrimler fast. Disse blev leveret på rulle. Formodentlig var disse præprægede.
Huset står stadig, og som jeg forstår det, bruges begge garageplan i dag. Så metoden ser ud til at virke.
kulfiber er jo coolt, men uanset hvilket materiale man bruger, så skal du have mulighed for at spænde, så materialet strækkes eller understøtte, så du får en bøjning opad, mens træklinen monteres, ellers får du ingen hjælp overhovedet, hvis ikke nedbøjningen øges nu. Hvad er ovenover, overetage eller loft?
Det burde ikke være så svært at finde ud af stræk vs brudgrænse på kulfiber, så kan du beregne, hvor meget du skal understøtte op.
Mål nedbøjning nu, så får du en god idé om, hvor meget vægt der ligger på, og hvor meget kulfiber du behøver.
Det burde ikke være så svært at finde ud af stræk vs brudgrænse på kulfiber, så kan du beregne, hvor meget du skal understøtte op.
Mål nedbøjning nu, så får du en god idé om, hvor meget vægt der ligger på, og hvor meget kulfiber du behøver.
Limtræsbjælken er mønebjælken, og stålbjælken er støtte for de to mønebjælker. Så ingen loft eller overetage. På nuværende tidspunkt er der kun ydertaget, der belaster bjælkerne udover egenvægten. Tidligere var der også 7 store tagvinduer (12x16), som nu er fjernet, og taget har været isoleret tidligere. Efter forstærkningen er det meningen at isolere og montere loft, hvilket øger belastningen.Gimp sagde:
kulfiber er jo coolt, men uanset hvilket materiale man kører med, skal du have mulighed for at spænde, så materialet strækkes eller støtte under, så du får en bøjning opad, mens trækledningen monteres, ellers får du ingen hjælp overhovedet, hvis ikke nedbøjningen øges nu. Hvad er ovenover, overetage eller loft? Det burde ikke være så svært at finde ud af stræk vs brudgrænse på kulfiber, så kan du udregne, hvor meget du skal støtte op. Mål nedbøjning nu så får du en god idé om, hvor meget vægt der ligger på, og hvor meget kulfiber du har brug for.
Klik her for at svare