Ved renovering af badeværelse i et gammelt hus fra midten af 1800-tallet blev jeg nødt til at rive hele gulvet op inklusive de gamle gulvbjælker, da de var i dårlig stand. Nu overvejer jeg en god måde at fæstne nye bjælker i ydervæggen på (modsat side er nemmere, da grundmuren "stikker ud" langs hele kortsiden).

De gamle bjælker havde cc 80cm omtrent, så bare at lægge nye bjælker i de gamle fastgørelser antager jeg ikke er nok, især med tanke på at de skal bære et badeværelse, og at man helst skal have cc 30.

Rummet er ca. 3,5 * 2.7 meter.

De alternativer, jeg har overvejet:

1. Lave nye fastgørelseshuller i væggen. Hvis man laver et ekstra hul mellem hver eksisterende, får jeg bjælker på cc 40. Uklart hvor nemt det er at lave sådanne uden at væggen går for meget i stykker.
2. Fæstne en lægte mod væggen og derefter lægge nye bjælker på den. Uklart om jeg kan få en lægte til at sidde ordentligt i den gamle væg for at holde hele konstruktionen oppe.
3. Mure op eller støbe den eksisterende kant, som i dag er ca. 50 cm til ønsket højde og derefter lægge en lægte/bjælker på denne. Et problem med dette er, at jeg ikke kan mure hele vejen ind i hjørnet, hvor afløbet går ned.
4. Nøjes med de eksisterende fastgørelser, sætte limtræsbjælker i dem og derefter kortla cc 30 på tværs.

Forslag modtages!

• Et gammelt badeværelsesgulv er fjernet, der ses blottede murstensvægge og rør, der trænger til renovering. En skovl ligger på gulvet.
Det går ikke at regla op fra grundmuren da? Altså lægge syllpapp og en syllbrædde på klacken som stikker ind fra grundmuren. På denne stille piller som bærer en bærlina for gulvreglerne. Måske er det svært at få ind en regel i hjørnet med afløbet.

skrue bærende bjælke mod væggen, så sæt søjle ned mod soklen, glem ikke syllpapp!

Sæt kraftige bjælker i eksisterende huller i muren. Mellem disse sætter du så en kortling mod væggen, som du også fastgør i muren med ekspander. Nu kan du sætte en eller to regler mod kortlingen cc 40 eller 30..
Med venlig hilsen.
/CC

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.