Hej!
Jeg har fjernet en gammel dørkarm i kælderen, hullet er nu 88cm og vores tanke er at sætte en 8*20 karm ind.
Hvordan skal jeg udfylde mellemrummet til karmen fra letbetonvæggen?
1. Slå halvblokke i den eksisterende væg og erstatte med tilskårne blokke for at få den rette bredde? Problemet er, at der er 15mm mørtel imellem og det lader til, at der ikke findes mørtel til letbeton i dag?
Kan jeg bruge en anden type mørtel?
2. Stabl 70mm lecablokke og lim dem med PU700 mod letbetonen?
3. Rive den resterende væg og bygge det hele op med lecablokke?
(Mest arbejde)
Taknemlig for jeres hjælp.
Jeg har fjernet en gammel dørkarm i kælderen, hullet er nu 88cm og vores tanke er at sætte en 8*20 karm ind.
Hvordan skal jeg udfylde mellemrummet til karmen fra letbetonvæggen?
1. Slå halvblokke i den eksisterende væg og erstatte med tilskårne blokke for at få den rette bredde? Problemet er, at der er 15mm mørtel imellem og det lader til, at der ikke findes mørtel til letbeton i dag?
Kan jeg bruge en anden type mørtel?
2. Stabl 70mm lecablokke og lim dem med PU700 mod letbetonen?
3. Rive den resterende væg og bygge det hele op med lecablokke?
(Mest arbejde)
Taknemlig for jeres hjælp.
Renovatør
· Stockholm
· 388 indlæg
I et 88 cm bredt hul kan du næsten få ind en 9*20 karm. Kan det være en mulighed? Det er måske lettere at fjerne et par cm mere i stedet for at bygge op tænker jeg.
Du får altså en åbning på 40mm på hver side af karmen. Jeg ville have lavet klodser, der var lige så dybe som karmen samt 30-35mm brede. Limet og skruet fast disse, hvor jeg havde tænkt mig at fastgøre med karmeskrue. Så boret 14mm hul lige igennem og trukket karmen fast med 140mm karmeskrue. 4 styk pr. side. Så ville jeg have sat 69mm foder rundt om, udlignet på den ene side, hvis det er nødvendigt. Du skal selvfølgelig bore i letbetonen og sætte plug. 8mm er nok passende.
Tak! Jeg kom i tanke om det nu, da jeg kiggede en ekstra gang på, hvordan jeg skal gøre. Jeg har dørhuller på begge siderne, så jeg river skillevæggen ned og bruger leca, så jeg får det rigtige dørhul med den rigtige bredde uden risikoen for, at letbetonen revner på grund af for lange skruer.
Tak for input!
Tak for input!
https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-75x400x600mm
Sav langs med, så får du 75mm brede klodser, som du limer fast på eksisterende væg med passende konstruktionslim. Eller lavalkalisk mørtel hvis du skal være grundig og følge producentens anbefalinger. Så sætter du det på den ene side, og pludselig er dørhullet ca. 80cm.
Jeg ville have brugt nogle rigtig lange skruer for at fastgøre karmen, det er vigtigt at have de rette skruer, og lange skruer i lettbetong er min erfaring.
Sav langs med, så får du 75mm brede klodser, som du limer fast på eksisterende væg med passende konstruktionslim. Eller lavalkalisk mørtel hvis du skal være grundig og følge producentens anbefalinger. Så sætter du det på den ene side, og pludselig er dørhullet ca. 80cm.
Jeg ville have brugt nogle rigtig lange skruer for at fastgøre karmen, det er vigtigt at have de rette skruer, og lange skruer i lettbetong er min erfaring.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Jeg skulle "bare" udvide en døråbning lidt, men det viste sig, at lidt udenfor var der en generalsamling i murstenen efter en ombygning, så hullet blev meget bredere. Men en passende tyk planke blev skruet fast, og så gik det fint at sætte døren i.
Protte
Protte
Godt tip, jeg kører med dette, så undgår man problemet med smuldrende beton.MathiasS sagde:
Tak alle!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tegelfasad förminskar dörrhål
Fönster & Dörrar -
Lukke op dørhul i LETBETONVÆG
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Mindsk vinduesniche, letbeton eller mursten?
Hvordan formindsker jeg døråbning af letbeton (top og sider).
Minska dörrhål i lättbetong, ytterdörr blir innerdörr
Fönster & Dörrar