I vores hus bygget 73 sidder dampspærre af plast i væg og loft. Problemet er, at den som jeg ser det er forkert monteret.
Plasten i loftet overlapper ikke plasten i væggen, hvilket danner en åben sprække. Risikoen for at fugt skulle tage sig op på det kolde loft er selvfølgelig en kendsgerning, men da huset er udstyret med mekanisk udsugning, er der konstant undertryk i huset. Dette gør, at det trækker "loftlugt" ind i huset.
Da jeg skulle fjerne vindueskarme for at tapetsere et rum opdagede jeg også, at dampspærren ikke slutter tæt mod vindueskarmen.
så hvad gøre?
1. fugeskumme sprækken i loftet for at slippe for lugt fra loftet? ignorere vinduerne (for det har jo fungeret i 50 år)
2. Rive vægge og loft ned og forsøge at forlænge plast, hvor det mangler? Det er et stort og besværligt indgreb, da plasten ligger direkte på loftet, og loftet er sømmet nedefra i loftbjælkerne. Det skal tillægges, at plasten også ligger tæt mod gipspladerne i væggene.
3. Andre muligheder?
her er et billede af hvordan det ser ud rundt om vinduerne:
Hvorfor har du en speciel lugt på loftet? Hvordan er det med ventilationen deroppe?
svært at beskrive en lugt. Men jeg tror, at det primært er høvlspånerne, der afgiver lugt. Der er en vis vækst af skimmel, og det kan måske også give lugt fra sig. Tidligere ejere, som lod installere aftrækskanaler, sømmede i den forbindelse referencebrædder op, og de er ikke angrebet.
Ventilationen på loftet er gavlventiler og tagfod. Dog ligger isoleringen presset mod rospærrene mange steder ved tagfoden, så hvor meget der ventileres, ved jeg ikke.
Bliver mere kontrolleret med en fornuftig tejperulle sammenlignet med fugeskum
[link]
Desværre er samlingen så dårlig, at man næppe kan komme til at samle det med tape. Plastikken i væggen når ikke forbi loftet, og plastikken i loftet stopper præcis der, hvor indervæggen begynder.
Fugeskum kan let blive smattet, men hvis man gør det fra loftet, betyder det ikke noget, hvordan det ser ud, tænker jeg. Om fugeskum overhovedet virker til formålet?
I 70'erne var det ikke så nøje med plasten. Desuden er den alt for ofte ikke aldersbestandig, så vil du have det godt, så skal du plastre hele huset om.
I 70'erne var man ikke så nøje med plasten. Desuden er den alt for ofte ikke aldringsbestandig, så hvis du vil have det godt, må du plastre hele huset om
så er spørgsmålet jo, hvor "nøje" det er?
Huset har jo som sagt et godt undertryk, hvor luft kan sive ind, kan man jo mærke med hånden, at det trækker.
Hvis man nu ikke skal være så nøje med plasten, måske det er nok at tætne, så det ikke trækker fra taget (for at undgå dårlig luft fra loftet) og rundt om vinduer, hvor det er tydeligt dårligt gjort. Tanker om det?
I vores hus bygget i 73 er dampspærre af plastik i væg og loft. Problemet er, at den som jeg ser det, er forkert monteret.
Plasten i loftet overlapper ikke plasten i væggen, hvilket danner en åben sprække. Risikoen for at fugt ville nå op på det kolde loft er selvfølgelig en realitet, men da huset er udstyret med mekanisk udsugning, er der konstant undertryk i huset. Dette medfører, at det trækker ”vindslugt” ind i huset.
Da jeg skulle fjerne vinduesindfatning for at tapetsere et rum, opdagede jeg også, at dampspærren ikke slutter tæt mod vindueskarmen.
Så hvad skal gøres?
1. fugsprøjte sprækken i loftet for at slippe for lugten fra loftet? lade vinduerne være (for det har jo fungeret i 50 år)
2. Rive vægge og loft og forsøge at splejse plast, hvor det mangler? Det er en stor og besværlig indgriben, da plasten ligger direkte på det indvendige loft, og det indvendige loft er sømmet nedefra i tagstolene. Det skal tilføjes, at plasten også ligger tæt mod gipspladerne i væggene.
3. Andre alternativer?
her er et billede af, hvordan det ser ud rundt om vinduerne:[billede][billede]
Du bør nok kontrollere tilluften, så den kan komme ind på det tilsigtede sted, i stedet for at blive suget fra loftet. Hvis du får en fornuftig tilluft, bør du ikke have meget undertryk.
Du bør nok kontrollere tilluften så den kan komme ind på det tilsigtede sted, i stedet for at blive suget fra vinden. Hvis du har fornuftig tilluft, bør du ikke have meget undertryk.
112 m2 boligareal plus 112 biareal i form af kælder. Dette ventileres med 4 udsugningsventiler plus en fugt- og tidsstyret freshfan. Den centrale udsugningsventil (freshfanen ikke medregnet) skal give en strøm på ca. 45 l per sek. ifølge teknikeren, der justerede den ind i efteråret. Der er 5 tilluftsventiler, og jeg forsøger at holde åbent mellem rummene.
Hvis jeg tætner, bør jeg supplere med flere tilluftsventiler? Hvor meget er det almindeligt, at man har i forhold til rum/boligareal/ventilationsstrøm mm?
Jeg havde forseglet med byggeskum.
Men køb en skumsprøjte hos noget som BilTema og beholdere, der skrues fast! https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
Byggeskum er diffusionstætte, så længe man ikke skærer overfladen af.
Når byggeskum er tørt på overfladen, kan man trykke overskuddet ind.
Sådan har jeg tænkt mig at forsøge at gøre. Er der noget forkert i dette? Eller er det bedre at lægge dampspærren mod reglen og isoleringen ovenpå?
for at præcisere billedet, til højre er altså som det ser ud og til venstre min idé til, hvordan jeg skal gøre.
som med det meste jeg gør, trækker tingene ud i tiden men nu er jeg kommet så langt, at jeg har tætet den gamle plast med tape mod reglerne, se billede.
Spørgsmålet er, hvordan jeg bedst ordner drevningen af det gamle vindue? Skum virker jo som en praktisk løsning, men det ser ud til, at der er delte meninger om dette materiale.
jeg vil have det så tæt som muligt mellem den grønne tape og ud til vindueskarmen. I den oprindelige konstruktion var det også tætnet med isolering mellem foringen og reglerne. Og dette føles logisk, da vinduet er fastgjort i regler/lister uden på væggen (dvs. i den kolde del af væggen).
hvis jeg nu skummer det hele sammen, skal jeg så fjerne drevningen fra ydersiden og køre skum lige igennem? Eller kan jeg lade det gamle drev, der stadig er der, fungere som bagkantliste?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.