Jeg har ansat en virksomhed, der er ved at skifte tag på en tilbygget garage. Hele taget skiftes, inklusive tagbjælkerne på grund af fugtskader. Spørgsmålet vedrører tilslutningen mellem tagbjælkerne og væggen, der er delt med huset. Her er en principskitse over, hvordan det ser ud:

Skitsen viser en konstruktion af tagbjælker, der hviler på en horisontal regel, med lodrette reglar som støtte mod en væg, delt med huset.

De stående regler er væggen, der er delt med huset (90 mm regler med cc 60). Huset er højere end garagen, så tagbjælkerne til garagen hviler på en horisontal regel, fastgjort på siden af de stående regler.

Sidste år rev jeg en gammel eternitvæg ud her og byggede en ny fritstående med stålskelet, dobbeltgips, OSB og endelig tynd krydsfiner som overflade. I forbindelse med det skiftede jeg den liggende regel, som var en 90-regel, der var spigret i vægreglerne, da jeg syntes, det så svagt ud til at bære hele garagetagets vægt. Jeg skiftede den derfor ud med en 145-regel, som jeg skruede med tre stk. 6x100-skruer i hver vægregel i stedet.

Nu, når tømreren skal skifte hele garagetaget, vil han åbne den nye væg for at kunne forstærke denne konstruktion ved at spigre en 45 regel på den eksisterende 90-regel, som den liggende regel kan hvile på.

Diagram over væg og loft struktur med stående og horisontale reglar i et vedhængt garage. Viser bjælkernes forbindelse til væggen.

Jeg vil gerne undgå at åbne den nye væg, og i stedet kun bruge den eksisterende, nye regel, som den er. Der er en del gennemføringer og andre specialløsninger, og et af gipslagene har jeg fugtet med akrylfuge for at få god lyddæmpning, og den er jo malet. Hvis man skal åbne væggen, synes jeg, det bliver unødvendigt meget arbejde for en eventuel overflødig nytte.

Men det afgørende spørgsmål er jo så, om den eksisterende konstruktion holder eller ej. Jeg skulle naturligvis have lavet den bedre fra begyndelsen, jeg reagerede over, at den gamle konstruktion med en 90 mm spigret regel virkede meget svag men samtidig har den båret al belastning fra taget i 40 år. Den nye konstruktion med 145-regel, der er skruet, burde kunne klare meget større belastning end den forrige og dermed bør det ikke være noget problem, eller hvad tænker I?

Man kunne også sætte de nye tagbjælker helt op mod vægreglerne og skrue lime den forbindelse, som en forstærkning man kunne lave uden at skade den nye væg.

Spontant så føles det lidt svagt med 3 skruer som i princippet skal tage hele belastningen fra en tagbjælke. Hvis vi gætter på en spændvidde på 5m, og cc60 på tagbjælkerne. så bliver det 3kvm tag per bjælke. Og hvis man så tænker lidt på snelast og egenvægt. Så måske 1000kg (har ingen anelse om det rigtige tal) per bjælke. Det giver 500kg som skal optages ved den væg, af 3 skruer.

• Synes
andeol
  • Laddar…
Ja, det bliver en del belastning... Det er i øvrigt snezone 2,0 og 4 m spændvidde og fladt papptag, så hvis man sjusker med snerydning, kan der ligge en hel del sne deroppe.

Er der nogen der har en udtalelse om hvad jeg bør gøre? Både mere og mindre kvalificerede gæt modtages gerne. 500 kg på tre stk 6 x 100-skruer er sikkert meget, men hvis man kombinerer med også at montere tagbjælkerne tæt op ad de stående regler? Det bliver så en flade på 90x220 mm som man måske kan sætte fem skruer i + lime?

S
Træls, det er aldrig sjovt at rive noget ned, man lige har gjort færdigt, men som allerede konstateret er det ret meget vægt på et par skruer. Afhængigt af hvordan garagen ser ud, havde jeg måske sat reglerne udenpå den færdige væg. Så slipper du for at investere i nye gipslag osv. Superflot bliver det jo ikke.

Jeg har en lignende konstruktion i min garage, dog med grove bolte fastgjort på CC60 i bærende konstruktion, med stående regler nederst, da garagen er forskudt mod huset. Jeg skovler nogle gange taget en gang om dagen om vinteren for at undgå for meget belastning, på den anden side har garagen stået i 40 år, så det føles nogle gange overdrevet :P

Senest redigeret:
  • Synes
andeol
  • Laddar…
Jeg tog min fornuft til fange og åbnede op den nye væg, så den kan forstærkes til det nye tag. Det var ikke så slemt meget arbejde, og pladematerialet kan jeg skrue tilbage igen, når det er færdigt. Tak for input. Jeg sagde til snedkeren, at jeg håber, at resten af huset er bedre bygget end garagen, han var enig :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.