Huset sagen vedrører har en stor terrasse, der hviler på træreglar. Disse ligger på et pladstag. Et 20 meter langt rækværk med glaspartier er monteret på stolper, der er skruet i træplanken ovenfra. Konstruktionen er ustabil og skal laves om. Nye galvaniserede stolper af industri-type vil blive købt ind. Disse har topunkts bolt-fastgørelse (balksko-type). Hvordan ville I gøre for bedste stabilitet? Meget taknemmelig for tips. Vedhæfter billeder nedenfor af rækværk og konstruktion.

J Jesper Ronn sagde:Huset sagen vedrører har en stor terrasse, der hviler på træbjælker. Disse ligger igen på et pladetag. Et 20 meter langt rækværk med glaspartier er monteret på stolper, der er skruet i træværket ovenfra. Konstruktionen er ustabil og skal laves om. Nye galvaniserede stolper af industritype vil blive købt ind. Disse har topunkts bolt-fastgørelse (bjælkesko-type)
Hvordan ville I have lavet fastgørelsen for den bedste stabilitet? Meget taknemmelig for tips. Vedhæfter billeder nedenfor af rækværk og konstruktion.
Problemet er, at de er alt for dårlige til at skrue lange, lige rækværker. Bør nok være mindst dobbelt 145, som er forankret ind under trallen.
De fleste tror, at det er rækværket, der er svagt.
Puts op rækværket, forstærk under.
De fleste tror, at det er rækværket, der er svagt.
Puts op rækværket, forstærk under.
Tak for svar. Hvis jeg forstår dig korrekt, mener du, at fastgørelsen skal ske i kraftigere reglar i forkanten. Det skal siges, at man dog skal have en spalte på 2-3 cm, så blade, vand osv. kan løbe ud fra plåttaket i renden, så jeg er i tvivl om, det kan gøres uden at ombygge hele terrassen. Jeg tror, det er 145 regel, som dækket hviler på, men jeg er ikke helt sikker. Det burde vel øge stabiliteten væsentligt, hvis man figursaver dækket, går ned og gør fastgørelsen på siden af reglen i sammenligning med dagens konstruktion?T Trollskidan sagde:
J Jesper Ronn sagde:Tak for svar. Hvis jeg forstår dig ret, tænker du, at fastgørelsen sker i grovere regel i forkant. Skal siges, at man dog behøver at have en spalte på 2-3 cm, så blade, vand etc kan løbe ud fra pladtaget i rende, så jeg er tvivlende om det kan lade sig gøre uden at regel om hele terrassen. Tror det er 145 regel som trallen hviler på, men er ikke helt sikker. Ville vel stadig øge stabiliteten væsentligt, hvis man figursaver trallen, går ned og gør fastgørelsen i siden af reglen i sammenligning med nuværende konstruktion?
Tror ikke de pga. at de er regel som svajerJ Jesper Ronn sagde:Tak for svar. Hvis jeg forstår dig ret, tænker du, at fastgørelsen sker i grovere regel i forkant. Skal siges, at man dog behøver at have en spalte på 2-3 cm, så blade, vand etc kan løbe ud fra pladtaget i rende, så jeg er tvivlende om det kan lade sig gøre uden at regel om hele terrassen. Tror det er 145 regel som trallen hviler på, men er ikke helt sikker. Ville vel stadig øge stabiliteten væsentligt, hvis man figursaver trallen, går ned og gør fastgørelsen i siden af reglen i sammenligning med nuværende konstruktion?
Jeg tror ikke, reglerne svigter. Som det er i dag, er fastgørelsen ovenpå trallen. Ikke engang sikker på, at stolperne, andet end måske nogle, er skruet i regel. Øvrige: Hvordan ville I have gjort?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Gelænderbeslag til spindeltrappe
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Vattenstänk från balkongräcke
Altan & Uteplats -
Flyttbart altanräcke
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hængsel til at forankre lasterampe til gelænder?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
forankre altangelænet i væggen
Byggematerialer & Byggeteknologi