5,928 læst ·
23 svar
6k læst
23 svar
For stor bjælkesko. Er det ok?
Hej,
Jeg har hyret et firma til at bygge et nyt plank/hegn og er bekymret over, at deres udførelse ikke er god. Så jeg håber at kunne få svar fra en ekspert om mine overvejelser.
1. Ved montering af stolpesko i stolpen har de brugt et stykke træ som afstandsklods, der ikke er trykimpregneret. Stolperne er 90x90, og stolpeskoen er 110mm bred. Er det i orden at gøre sådan?
2. Fundamenterne har ikke fået grus som grundlag for frost. Det er ikke gravet ned til frostfrit niveau, men meget brede fundamenter, så måske fungerer det alligevel? Er det i orden?
3. Cementen kan skrabes væk med en skarp genstand ganske let, selvom den har tørret i ca. 10 dage. Er det almindeligt?
4. Skruerne er skruet meget dybt ind og har skabt huller. Plejer man at gøre sådan? Det ser ikke pænt ud.
Taknemmelig for vurderinger og svar.
Med venlig hilsen,
Daniel
Jeg har hyret et firma til at bygge et nyt plank/hegn og er bekymret over, at deres udførelse ikke er god. Så jeg håber at kunne få svar fra en ekspert om mine overvejelser.
1. Ved montering af stolpesko i stolpen har de brugt et stykke træ som afstandsklods, der ikke er trykimpregneret. Stolperne er 90x90, og stolpeskoen er 110mm bred. Er det i orden at gøre sådan?
2. Fundamenterne har ikke fået grus som grundlag for frost. Det er ikke gravet ned til frostfrit niveau, men meget brede fundamenter, så måske fungerer det alligevel? Er det i orden?
3. Cementen kan skrabes væk med en skarp genstand ganske let, selvom den har tørret i ca. 10 dage. Er det almindeligt?
4. Skruerne er skruet meget dybt ind og har skabt huller. Plejer man at gøre sådan? Det ser ikke pænt ud.
Taknemmelig for vurderinger og svar.
Med venlig hilsen,
Daniel
Senest redigeret:
Det havde jeg ikke godkendt af en virksomhed. Mine egne fuskesnedkerier ser nogle gange sådan ud, men jeg laver dem ikke for andre erhvervsmæssigt for penge.
Skråede/skråskruede skruer bliver jo altid forsænkede lidt dybt, hvis man ikke vil have hovedet til at stikke ud, men man kan jo gøre det lidt pænere end de der. Hvad angår bjælkesko, så synes jeg i hvert fald, at det er alt for dårligt til en betalende kunde. Man ved jo, at man har købt 90 stolper, så må man jo bruge ting, der passer, eller lave modifikationer, der ser godt ud og fungerer godt.
Man kan ikke kompensere dybde med bredde. Om det kommer til at fungere hos dig eller ej, kan man ikke vide. Det afhænger helt af underlaget. Hvor dybt har man gravet?
Så er det et hegn, så hvis det løfter sig et par millimeter her og der, gør det måske ikke så stor en forskel.
Når det kommer til klodsen i bjælkeskoen, er det en dårlig idé. Der vil blive stående vand mellem klodsen og stolpen. Klodsen vil rådne, og så sidder hegnet løst. Bedre i så fald at sætte klods i plast, men bedst hvis man slet ikke sætter nogen for at undgå, at der bliver stående vand.
Stående vand er altid, hvad der ødelægger konstruktionen.
Så er det et hegn, så hvis det løfter sig et par millimeter her og der, gør det måske ikke så stor en forskel.
Når det kommer til klodsen i bjælkeskoen, er det en dårlig idé. Der vil blive stående vand mellem klodsen og stolpen. Klodsen vil rådne, og så sidder hegnet løst. Bedre i så fald at sætte klods i plast, men bedst hvis man slet ikke sætter nogen for at undgå, at der bliver stående vand.
Stående vand er altid, hvad der ødelægger konstruktionen.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1,965 indlæg
Det er sådan noget, der gør, at jeg venter længst muligt med at tage håndværkere ind.Danne N sagde:
Hej,
Jeg har taget et firma ind, der bygger et nyt plank/hegn, og jeg er bekymret over, at deres udførelse ikke er god. Så jeg håber at kunne få svar fra en ekspert om mine overvejelser.
1. Ved montering af stolpesko i stolpen har de brugt et træstykke som afstandsklods, der ikke er trykimprægneret. Stolperne er 90x90, og stolpeskoen er 110mm bred. Er det ok at gøre sådan her?
2. Fundamenterne, de har ikke grundet med makadam mod frost. Det er ikke gravet ned til frostfri dybde, men meget brede fundamenter, så måske fungerer det alligevel? Er det ok?
3. Cementen kan skrabes af med et skarpt redskab ret let, selvom den er tørret i ca. 10 dage. Er det normalt?
4. Skruerne er trukket meget dybt ind og har skabt huller. Plejer man at gøre sådan? Ser ikke pænt ud.
Taknemmelig for synspunkter og svar.
Med venlig hilsen,
Daniel
Hvad er det for nogle klamphuggere? Har de nul faglig stolthed?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1,965 indlæg
Ossian K Olsson sagde:
Ossian K Olsson sagde:
. Det er en planke fra engangspalle. De har gjort det samme på alle 7 funderinger/balksko/stolper.Danne N sagde:
Hej,
Jeg har taget et firma ind som bygger et nyt plank/stakit og er bekymret over at deres udførelse ikke er god. Så håber at kunne få svar fra en ekspert om mine overvejelser.
1. Ved montering af stolpesko i stolpen har de brugt et stykke træ som distanseklods der ikke er trykimprægneret. Stolperne er 90x90 og stolpeskoen er 110mm bred. Er det i orden at gøre sådan?
2. Funderingerne, så har de ikke grundet med makadam for frost. Der er ikke gravet ned til frostsikkert niveau, men meget brede funderinger så måske fungerer det alligevel? Er det i orden?
3. Cementen kan skrabes væk med et skarpt objekt ret let, selvom det er tørret i ca. 10 dage. Er det almindeligt?
4. Skruerne er trukket meget dybt ind og skabt huller. Plejer man at gøre sådan? Ser ikke pænt ud.
Taknemmelig for synspunkter og svar.
Med venlig hilsen,
Daniel
præcis, jeg forventer at få mere for pengene og at det er gennemtænkt. Det er jo også håndværkerne, der har købt alt selv efter jeg i grove træk har forklaret, hvad jeg ønsker. Så jeg vil klage over dette. Tak for dit svar.ricebridge sagde:
Spontant føles det som meget besvær at få styr på det der; bare det at konstruere så de uhyggeligt grimme sokler overhovedet kan ses, ville have gjort mig ked af det.
I øvrigt er jeg enig i nogle af svarene, det er en blanding af ok/tja. Den dér blok er dårlig, men sidder sådan til, at du både kan holde øje med den og skifte den ud, hvis den bliver dårlig (eller finde på noget bedre end en blok).
Så alt i alt: ikke pænt, men det kommer til at fungere.
I øvrigt er jeg enig i nogle af svarene, det er en blanding af ok/tja. Den dér blok er dårlig, men sidder sådan til, at du både kan holde øje med den og skifte den ud, hvis den bliver dårlig (eller finde på noget bedre end en blok).
Så alt i alt: ikke pænt, men det kommer til at fungere.
Der sidder klodser i hver sko, og ind under hegn/plank er det ikke lige så let at udskifte. At de ikke orkede at finde et stykke trykt træ og/eller save toppen skråt viser, at de ikke engang forsøgte. Jeg gætter på, at de enten havde skoene i overskud eller at de fandt dem til en god lavere pris end de rigtige sko, og at de ikke specificerede materialet.
At firmaet får merarbejde for at præsentere løsninger og rette op på fejlene er op til dem.
At firmaet får merarbejde for at præsentere løsninger og rette op på fejlene er op til dem.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1,965 indlæg
Når jeg hyrer en håndværker for dyre penge, forventer jeg et bedre resultat og et højere niveau af finesse end dette. Eneste undskyldning ville være, hvis virksomheden hed Bongk å bygg, da man kan høre på navnet, hvad man får.GoC sagde:
Min bror havde en tømrer til at lave finarbejdet (lister osv.) i et køkken. Det blev så utroligt godt, og finishen var perfekt.
Men så ser man arbejde som dette, hvor TS sandsynligvis vil blive irriteret over det i 20 år fremover (hvis det holder så længe).
Det er trist, at det er sådan et lotteri med håndværkere.