1,667 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Flise på en vægplade/sprøjtebeskyttelse i køkkenet
Hej! Jeg har nogle spørgsmål vedrørende fliser i køkkenet, som jeg håber nogle kyndige kan hjælpe mig med. Jeg har et køkken med vægplade (tror det hedder det), der ligner en imitation af fliser. Jeg vil gerne flise denne overflade. Et alternativ er at rive det væk. Men det mest smidige ville være, hvis det var muligt at flise direkte på det. Findes der klæb/lim, der kan fæstne på sådan en plastagtig overflade, så man kan flise ovenpå det? Hvad er en vægplade for materiale? Hvis ikke det går, hvordan sidder sådan en type vægplade fast, og hvordan fjerner man den smartest? Den synes at være monteret bag ved visse steder ved dækskiverne på overskabene og skåret med silikone, der tætner mod andre steder. Se billeder. Findes der andre hjælpefulde løsninger, som nogen kan komme med? Jeg er meget ukyndig skal det siges, men motiveret, for vi bryder os meget lidt om udseendet på den. Tak på forhånd!
Det er en Fibo vådrumsplade. Jeg fraråder at sætte fliser ovenpå den, der er intet der forbyder det, men det vil blive tykt som fanden og svært at få pænt rent æstetisk. Du kan sætte op hvad som helst med det rette lim og vilje, hvis man er ligeglad med hvordan det bliver 🤷♂️
Pladerne monteres med skruer i samlingen og lim. Af billederne at dømme er det svært at afgøre, om pladerne går hele vejen op til loftet, og om køkkenskabene er skruet i dem. Hvis det er helt umuligt at stå ud med udseendet, er første skridt at kigge om pladerne går op bag køkkenskabene.
Pladerne monteres med skruer i samlingen og lim. Af billederne at dømme er det svært at afgøre, om pladerne går hele vejen op til loftet, og om køkkenskabene er skruet i dem. Hvis det er helt umuligt at stå ud med udseendet, er første skridt at kigge om pladerne går op bag køkkenskabene.
For at svare mere konkret, nej, sæt ikke fliser ovenpå, det vil bygge for meget i tykkelse, og det vil blive besværligt mod køkkenbordpladen.
Hvis du skal fjerne det, så start med at se, om pladerne går op bag køkkenskabene; hvis de ikke gør, så skær i fugen for at frigøre pladerne, fjern den ene hjørneliste, og du skulle da finde skruer under, og så tager du det derfra.
Går pladerne op bag køkkenskabene, så vil jeg råde dig til at skrue dem ned og gøre det rigtigt fra starten.
Hvis du skal fjerne det, så start med at se, om pladerne går op bag køkkenskabene; hvis de ikke gør, så skær i fugen for at frigøre pladerne, fjern den ene hjørneliste, og du skulle da finde skruer under, og så tager du det derfra.
Går pladerne op bag køkkenskabene, så vil jeg råde dig til at skrue dem ned og gøre det rigtigt fra starten.
Tusind tak for svar! Så kan jeg tænke bort at sætte fliser ovenpå. Hvad jeg kan se, så går pladen under dækspladerne på overskabene, men er "siliconet" langs siderne i øvrigt rundt om skabene og måske dermed tilpasset der. Forstår, at det absolut ikke er nogen garanti for det.K Kimpaann sagde:Det er en Fibo vådrumsplade. Jeg fraråder at sætte fliser ovenpå den, der er intet, der forbyder det, men det vil blive tykt som bare pokker og svært at få pænt rent æstetisk. Du kan sætte hvad som helst op med det rette lim og vilje, hvis man er ligeglad med, hvordan det ser ud 🤷♂️
Pladerne monteres med skruer i samlingen og lim. Af billederne at dømme, så er det svært at afgøre om pladerne går hele vejen op til loftet og køkkenskabene er skruet i dem. Hvis det er helt umuligt at holde ud med udseendet, så er første trin at kigge om pladerne går op bag køkkenskabene.
Men godt, så ved jeg, at første trin må være at tage et overskab ned og se, hvordan dækspladen sidder.
Yderligere nogle spørgsmål. Når jeg har fjernet skruerne, så må man bryde pladerne af med en slags koben? Angående bag pladerne, sidder der gipsplader der, og er det rimeligt at tro, at jeg også bliver nødt til at udskifte dem, fordi det bliver uundgåelig påvirkning på dem med det, at pladen er limet fast. Er den limet overalt mod gipspladerne?
Missade detta svar. Tack igen🙏🏼K Kimpaann sagde:För att svara mer konkret, nej sätt inte kakel oavnpå det kommer bygga för mycket i tjocklek och det kommer bli taskigt ned mot bänkskivan.
Ska du ta bort den så börjar du med att kolla om skivorna går upp bakom köksskåpen, gör de inte det så skär du i fogen för att frigöra skivorna, tar bort ena hörnlisten och bör då finna skruvar under och så tar du det där ifrån.
Går skivorna upp bakom köksskåpen så skulle jag råda dig att skruva ned dem och göra det rätt från början.
Du behøver ikke at skrue et skab ned for at se det, du burde kunne se det ved at skrabe i silikonefugen, der er mod undersiden af overskabene.
Hvis du er heldig, er vådrumspladerne kun skruede og silikonerede i samlingerne. Så når du har fjernet skruerne, skulle du kunne dreje pladen ud fra væggen, og så løsner den sig i samlingen (som et kliksystem). Hvis de er limet på væggen bagved, er det helt umuligt at svare på, hvilken skade det vil gøre på gipsen.
Hvis du er heldig, er vådrumspladerne kun skruede og silikonerede i samlingerne. Så når du har fjernet skruerne, skulle du kunne dreje pladen ud fra væggen, og så løsner den sig i samlingen (som et kliksystem). Hvis de er limet på væggen bagved, er det helt umuligt at svare på, hvilken skade det vil gøre på gipsen.
Klik her for at svare