Hej, mit første indlæg her, håber I har nogle gode ideer indsigter i dette 'problem':

Jeg flyttede ind i et nybygget hus i oktober 2020. Nu begynder foråret, og med det er første ude projekt i gang: bygningen af terrassen!

Jeg har gruset op der, hvor terrassen skal bygges. Gruset ligger sådan, at der er 28 cm op til panelen på facaden. Dette så at efter jeg har lagt flise + ramme + terrasseplanker, er der kun nogle få cm tilbage til panelen (hvilket jeg synes er pænest).

Flise (35*35) bruges som 'grund', hvor jeg så lægger bærender på. Nu kommer min overvejelse: på visse steder omkring huset (hvor nedløbsrør går ind i jorden) ligger der flamingo. Præcis der har jeg brug for at lægge bærender, og dermed fliser (se billede).

Nu undrer jeg mig:

1. Hvorfor ligger der flamingo der? Er det for at sikre, at jorden ikke fryser, og dermed at rør/vandet i jorden ikke fryser?

2. Kan jeg lægge flise på det uden problemer? Overvejer mest om flamingoen ikke bare vil blive trykket ned og ikke rigtig vil fungere som grund?

3. Hvis jeg ikke kan lægge dem på, kan jeg skære en 35*35 bit ud, lægge grus i den og derefter lægge flise?

4. Hvis jeg skulle gøre nr. 3: Hvis flamingo er der for at beskytte mod frost, overvejer jeg mest af alt, om jeg skal gøre noget ved dette? Isolere det på en eller anden måde?

Tak for hjælpen!

• Stenplade placeret over grus og frigolit ved huset med et nedløbsrør.
Cellplasten er der for at forhindre, at kulden kommer ind under huset og fryser jorden, hvilket kan forårsage teleskader. Afhængigt af hvilken kvalitet det er, kan du eventuelt lægge dine fliser på den.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Hvorfor ligger cellplasten så synlig?
Eller har du gravet den frem?

Kommer nok gøre hverken fra eller til, hvis det ser sådan ud.

Bedste svar

Den der cellplast er sandsynligvis der for at beskytte nedløbsrørsledningen fra frysning.
Nu kan sådanne plader godt tåle en del tryk, så det kan fungere at lægge lidt stenmel og derefter flise på dem alligevel. Det afhænger lidt af, hvor bredt mellem stolperne du har og dermed hvor meget tryk dine fliser vil generere mod jorden, og selvfølgelig hvilken kvalitet det er på cellplasten.

Hvis der findes relationshandlinger for jord, så kan de måske give svar. Selv ville jeg nok satse på at forsøge at minimere lasten lige der og så håbe på det bedste.

En sidste udvej kunne have været at fjerne isoleringen helt. Erstatte det med grus, som du pakker grundigt, og derefter pille en varmekabel i røret.

• Synes
Laverda1999
  • Laddar…
P pysen78 sagde:
Den der cellplast er sandsynligt der for at beskytte nedløbsrørsledningen fra frysning.
Nu tåler sådanne plader visserligt en del tryk, så det kan fungere at lægge lidt stenmel og så plade på den alligevel. Det afhænger lidt af hvor bredt mellem stolperne du har og dermed hvor meget tryk dine plader vil generere mod jorden, og selvfølgelig hvilken kvalitet det er på cellplasten.

Findes der relationshandlinger for jord, så måske de kan give svar. Selv ville jeg nok have satset på at forsøge at minimere lasten netop der, og så håbe på det bedste.

Et sidste udvej havde kunne være at fjerne isoleringen helt. Erstatte med grus som du pakker nøje, og så pille i et varmekabel i røret.

Tak for svaret. Sådan er præcis hvordan jeg har løst det! Godt at vide at du tænker det samme, så føles det som en tæt løsning.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Cellplasten er der for at forhindre, at kulden kommer ind under huset og fryser jorden, hvilket kan forårsage frosthævning. Afhængigt af hvilken kvalitet det er, kan du eventuelt lægge dine plader på den
Tak for svaret. Dette førte til, at jeg fandt en løsning på problemet. Som blev præcis det, hvad pysen78 beskriver nedenfor.

Løsningen var forhåbentlig ikke at fjerne isoleringen? Isoleringen ligger der for at forhindre, at frosten skal krybe ind under huset.

• Synes
J.Hoffa og 2 andre
  • Laddar…
Mikael_L
P pysen78 sagde:
Den der celleplast er sandsynligvis der for at beskytte nedløbsrøret mod frysning.
Nu tåler sådanne plader en del pres, så det kan fungere at lægge lidt stenmel og så plade på den alligevel. Det afhænger lidt af, hvor bredt der er mellem stolperne, og dermed hvor meget pres dine plader vil generere mod jorden, og selvfølgelig hvilken kvalitet der er på celleplasten.

Hvis der findes relationsdokumenter for jorden, så kan de måske give svar. Selv ville jeg nok satse på at forsøge at minimere belastningen lige der, og så håbe på det bedste.

En sidste udvej kunne have været at fjerne isoleringen helt. Erstatte med grus, som du pakker godt, og så stikke en varmekabel i røret.
Nej, sandsynligvis ligger isoleringen der som randisolering for at hindre tjæløft under pladen, som risikerer at ellers sprække bundpladen samt forårsage sætninger i hele husstammen.

Er det randisolering, så er det alvorligt at fjerne den.

Selv har jeg randisolering langs hele fundamentet rundt om, men jeg ville nok have klaret mig med at isolere kun hjørnerne, så vurderede jeg det, da jeg valgte, hvor meget jeg skulle randisolere, ...men .. better be safe than sorry ... Og koster ikke så meget, ikke sammenlignet med hvad hele huset kostede, eller hvad en skade kunne koste ...

Du kan nok kontrollere om det er randisolering, for så går den enten rundt om hele huset, eller så ligger den kun i alle hjørnerne af bundpladen, ca. 1,2 -2 meter til hver side.
Er det for at hindre frysning af regnvandsrøret, så ligger den nok kun over røret, ikke til den anden side.

• Synes
richardtenggren
  • Laddar…
Mikael_L
Randisolering finder man aldrig i gamle huse. Det kom først, da man begyndte at isolere mere ordentligt under husets bundplade. Tidligere var der ingen eller meget lidt isolering, så alt varmelækage fra huset holdt frosten væk. Men når isoleringen under huset begyndte at blive 20-30 cm celleplast, eller endnu mere, opstod problemet med, at frosten kryber under pladen.

Når man vælger randisolering (eller kan undgå det), betragter man jordens frostfare, fundamentets dybde samt klimazone. Og man kan også medregne isoleringseffekten fra snelaget i det nordlige Sverige.

• Synes
Landbogården
  • Laddar…
Jeg kan godt lide, hvordan man selv får vælge det bedste svar ud fra, hvordan man vil tolke ting, selvom det i dette tilfælde er helt skørt.

• Synes
whak og 2 andre
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L sagde:
Randisolering finder man aldrig i gamle huse. Det kom først, når man begyndte at isolere mere ordentligt under husets bundplade.
Tidligere var der ingen, eller så lidt, isolering, at al varmetabet fra huset holdt frosten væk.
Men når isoleringen under huset begyndte at blive 20-30 cm celleplast, eller endnu mere, så kommer problemet med, at frosten kryber under pladen.

Når man vælger randisolering (eller kan springe det over), så overvejer man jordens frostfølsomhed, fundamentdybde samt klimazone. Og man kan også regne med isoleringseffekten fra snedække i det nordlige Sverige.
Er dette noget nyt eller har det med klimazone at gøre? Jeg har lavet husgrundlag siden 80'erne, i det sydlige Sverige, og set, hvordan udviklingen gik fremad fra uisolerede plader til Rockwool og i dag 40 cm celleplast under pladen. Men at isolere uden for pladen var noget nyt for mig. Derimod har jeg randisoleret store bygninger, men da har vi lagt en række 240 cm på indersiden af væggen og derefter uisoleret plade på makadam resterende.

Men jeg kan forstå princippet og dets formål, selvom vi i mine dele af landet aldrig har haft problemer med frosthævelse under husene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.