Vi skal åbne op i planløsningen i vores hus fra 1947 ved at fjerne en væg, som vi troede ikke var bærende, men som nu viser sig at være en del af loftsrammen. Hvilke ændringer/afvejninger skal gøres for at vi kan fjerne væggen på billedet? Denne væg løber langsmed spær.

Vores nabo, som bor i et tilsvarende hus, har fjernet væggen uden at tilføje nogen understøtning/forstærkning, men jeg synes ikke, det virker rigtigt, nu da vi ser, hvordan det er bygget.

• Væg med trækonstruktion, delvist fjernet, i et hus fra 1947, afslørende trappeopgang. Støvsuger foran væggen. Diskussion om bærende strukturer.
Senest redigeret:
I et hus med plankstomme er alle vægge mere eller mindre bærende. Det enkleste er, at I nøjes med at lave en større åbning i væggen. Så kan de øverste plankebidder blive siddende, hvis man understøtter dem med en bjælke. Alternativet er at fjerne plankeveggen helt og indsætte en ny bjælke i bjælkelaget, men det bliver meget mere arbejde til begrænset nytte.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
I et hus med plankestomme er alle vægge mere eller mindre bærende. Det nemmeste er, at I nøjes med at lave en større åbning i væggen. Så kan de øverste plankestykker blive siddende, hvis man understøtter dem med en bjælke. Alternativet er at fjerne plankevæggen helt og indfælde en ny bjælke i bjælkelaget, men det bliver meget mere arbejde med begrænset nytte.
Tak for svaret!
Hvilken dimension på bjælken drejer det sig om tror du? Åbningen er 4m.

Er der mulighed for at gøre noget på oversiden, altså på loftet?

• Synes
Robertre
  • Laddar…
Hvor tyk er plankevæggen?

J justusandersson sagde:
Hvor tyk er planke væggen?
Cirka 50 mm.

Er væggen altså parallel med husets længderetning?
Så bærer den op loftkonstruktionen og tagstolens "underligger".

Tror det bliver svært at fjerne den og på lang sigt få et stabilt hus uden at indfælde en bjælke.

Huddingebo Huddingebo sagde:
Er væggen altså parallel med husets længderetning?
Så bærer den oppe loftsetagen og tagstolernes "underligger".

Tror det bliver svært at fjerne den og langsigtet få et stabilt hus uden at indfælde en bjælke.
Nej, væggen er parallel med tagstolene. I min verden er længderetning det samme som mønningen.

Jeg har ikke alle oplysninger, der behøves, men en limtræsbjælke 56x225 mm bør have marginaler. En fordel ved limtræ er, at det fås i andre bredder end 45 mm.

S scasi sagde:
Nej, væggen er parallelt med spær. I min verden er længderetning det samme som rygningen.
Hvis den er parallelt med spær, er den væg sandsynligvis ikke "bærende" i ordets egentlige betydning, men stabiliserende. For at f.eks. optage vindlaster osv.

Så rækker det måske ikke med at erstatte den med en bjælke 😃 Men det lyder som om en erfaren træhus konstruktør bør tage et kig på det der.

Huddingebo Huddingebo sagde:
Hvis den er parallelt med spær, så er den væg sandsynligvis ikke "bærende" i ordets egentlige forstand, men afstivende. For eksempel til at tage vindlaster osv.

Så er det måske ikke nok at erstatte den med en bjælke. Men det lyder som om en erfaren træhus konstruktør bør tage et kig på det.
Tak for info. Ja, en konstruktør skal kigge på dette, men jeg tænkte, at jeg poster her for at få lidt idéer og en opfattelse af, hvad det indebærer.

J justusandersson sagde:
Jeg har ikke alle oplysninger, der er nødvendige, men en limtræsbjælke 56x225 mm bør have marginaler. En fordel med limtræ er, at det kan fås i andre bredder end 45 mm.
Tak for hjælpen!

S scasi sagde:
Tak for hjælpen!
Hvad sagde konstruktøren?

• Synes
IvarJonte75
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.