Hej

Har en væg, som jeg vil tage ned, og jeg er ret sikker på, at den er bærende. Huset er bygget i træ fra 50'erne med overetage og kælder.
Jeg skal bygge en ny væg ca. 500 mm til den ene side og en, der kommer 700 mm til den anden side, det skal blive et badeværelse.
Jeg tror ikke, de kan bære lasten, da de ender udenfor væggen i kælderen, antager at lasten fra den bærende væg står der netop fordi den hviler på væggen i kælderen.

Så jeg bliver nødt til at aflaste den med en limtræsbjælke eller stål I-bjælke, der er højt til loftet (2500 mm), så der er plads.
Det første billede viser, hvordan væggen ser ud, og det andet billede, hvordan jeg har tænkt at aflaste.

Blå = Større regel 95x95 mm, resterende regler er 58x46 mm, klædt med råspont på begge sider.
Sort = nye regler (søjler)
Rød = ny bjælke, 2700 mm
Længst til venstre på billedet står skorstenen.

Spørgsmålet er, hvilke dimensioner jeg skal sigte efter? bedre at tage lidt større tænker jeg.

• Trævæg med åbning til andet rum, synlige bjælker og planker, samt loftslampe i baggrunden. Indretningsgenstande i det næste rum.
  • Vægbillede med farvemarkeringer (blå, rød, sort) viser planlagt konstruktion med bjælker og stolper i et rum under renovering.
Formentlig en limtræ 90x225 eller 90x312, men du bør lade en konstruktør kigge på det. Du skal selvfølgelig også sikre, at der er tilstrækkelig bæreevne for stolperne.

BirgitS
Jeg ville sige, at der er for lidt information til at kende de passende dimensioner, da det også afhænger af ting som vægt på taget, snezone osv.

Indgreb i bærende konstruktioner skal normalt anmeldes til kommunen, som skal godkende det, inden nedrivningen påbegyndes.

• Synes
MultiMan og 1 anden
  • Laddar…
Synes generelt, at det der ser slapt ud for at være en bærende væg..

Måske har du en bærende søjle (der, hvor du selv har tænkt at sætte en søjle), men ser intet, som i øvrigt ser groft nok ud til at være bærende..

Har du ingen tegninger på huset?

Violina Violina sagde:
Synes generelt det der ser spinkelt ud for at være en bærende væg..

Muligvis at du har en bærende søjle (der hvor du selv har tænkt at sætte en søjle) men ser intet som ellers ser groft nok ud for at være bærende..

Har du ingen tegninger af huset?
Hej

Ja, det var også min første tanke, men gulvbjælkerne på førstesalen ser ud til at hvile på den, dog mærkeligt at den skal bære 1/3 af hele førstesalen samt at den er spinkel med mange lag. Se billeder nedenfor.

• Træbjælker med flere lag, der ser ud til at bære konstruktion. Bjælkerne virker tynde for at bære hele etage. Rustne søm ses.
  • En træbjælke med flerlagskonstruktion og synlige revner samt skader, muligvis understøttende etageadskillelse, med papir i baggrunden.
  • Bygning af trækonstruktion med flere lag af bjælker, hvoraf nogle har revner og skader, sandsynligvis bærende for overetagegulv.
Du har brug for en konstruktør, før du går videre, men forudsætningerne så stort set identiske ud fra hvad jeg kan se fra dine billeder på et sted, hvor jeg lavede samme manøvre og vi havde en rigtig god konstruktør involveret. Det er en plankevæg, og etagedækket går ifølge alt at dømme på tværs af væggen, så den er højst sandsynligt bærende. Snezone påvirker dimensionen.

Hvis du kun skal åbne mellem den blå regel og den højre sorte, som du har tegnet ind, er der nok ingen grund til, at du trækker bjælken forbi til venstre, uden bjælken kun aflaster åbningen - medmindre der er praktiske årsager.

Ellers understøtter du blot på hver side, støtten skal stå på helst dobbelte plank over godt hele længden, du vil fjerne. Stil dem, så du sikkert kan få bjælken ind senere, eller læg bjælken på indersiden af støtten først. Riv forsigtigt og vær opmærksom på om saven klemmer, når du skærer - det er tegn på, at der er last på væggen.

Men igen, kontakt en konstruktør, så du får en beregning.

mexitegel mexitegel sagde:
Du har som sagt brug for en konstruktør, før du går videre, men forudsætningerne så stort set identiske ud, hvad jeg kan se fra dine billeder på et sted, hvor jeg gjorde samme manøvre, hvor vi havde en meget god konstruktør involveret. Det er en plankevæg, og mellemgulvet går jo efter alt at dømme på tværs af væggen, så den er højst sandsynligt bærende. Snesone påvirker dimensionen.

Hvis du kun skal åbne mellem den blå regel og den højre sorte, du har tegnet ind, er der nok ingen grund til, at du trækker bjælken forbi til venstre, uden bjælken aflaster kun åbningen - medmindre der er praktiske grunde.

Ellers stabiliserer du bare op på hver side, stabiliseringen skal stå på helst dobbelte planker over godt hele længden, du skal fjerne. Stil dem, så du sikkert får bjælken ind senere, eller læg bjælken på indersiden af stabiliseringen først. Riv forsigtigt og vær opmærksom på, om saven binder, når - det er tegn på, at du har belastning på væggen.

Men igen, kontakt en konstruktør, så du får en beregning.
Ja, leder efter nogen, der kan kigge på det. Tak for alle ideer.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.