2,714 læst ·
4 svar
3k læst
4 svar
Fjern indre væg, der går ud og bliver kuppens ydervæg
Hej.
Jeg planlægger at fjerne væggen, der deler to rum på førstesalen. Denne væg er bygget af tømmer (ligesom hele huset). Jeg opdager, når jeg har fjernet alle lag af næsten hundrede års renoveringer, at indervæggen går ud og bliver kuppens ydervæg. Jeg planlægger at save den af i en 45 graders vinkel langs med spærret. Forstærke med yderligere regel, så tømreren der er tilbage får større overflade at sidde fast på.
Men før jeg gør det, vil jeg være helt sikker på, at dette ikke skaber noget, jeg ikke har tænkt på. Kuppens ydervæg vil jo ikke få støtte nedenunder, men kun fra spærret. Den hviler jo heller ikke på spærret, men er fastgjort på siden. På kuppens anden side er det, som vi vil have det, når det er færdigt, og dér fungerer det. Men der kan det jo være tænkt sådan fra begyndelsen og dermed fungere. Væggen i sig skal jo ikke være bærende bortset fra spørgsmålet om kuppen.
Har vedlagt 4 billeder. Det er altså hele væggen med døren. ca. 2 meter lang.
Billede 1 er der, hvor garderoben sad og væggen, der skal væk.
Billede 2 er væggen, der skal væk, set fra den anden side.
Billede 3 er kuppens anden side. Her skal intet gøres, men er en reference til, hvordan det skal blive.
Billede 4 er en større udsigt over væggen, der skal væk. Her ses hele væggen og dørhullet.
Taknemmelig for synspunkter.
Jeg planlægger at fjerne væggen, der deler to rum på førstesalen. Denne væg er bygget af tømmer (ligesom hele huset). Jeg opdager, når jeg har fjernet alle lag af næsten hundrede års renoveringer, at indervæggen går ud og bliver kuppens ydervæg. Jeg planlægger at save den af i en 45 graders vinkel langs med spærret. Forstærke med yderligere regel, så tømreren der er tilbage får større overflade at sidde fast på.
Men før jeg gør det, vil jeg være helt sikker på, at dette ikke skaber noget, jeg ikke har tænkt på. Kuppens ydervæg vil jo ikke få støtte nedenunder, men kun fra spærret. Den hviler jo heller ikke på spærret, men er fastgjort på siden. På kuppens anden side er det, som vi vil have det, når det er færdigt, og dér fungerer det. Men der kan det jo være tænkt sådan fra begyndelsen og dermed fungere. Væggen i sig skal jo ikke være bærende bortset fra spørgsmålet om kuppen.
Har vedlagt 4 billeder. Det er altså hele væggen med døren. ca. 2 meter lang.
Billede 1 er der, hvor garderoben sad og væggen, der skal væk.
Billede 2 er væggen, der skal væk, set fra den anden side.
Billede 3 er kuppens anden side. Her skal intet gøres, men er en reference til, hvordan det skal blive.
Billede 4 er en større udsigt over væggen, der skal væk. Her ses hele væggen og dørhullet.
Taknemmelig for synspunkter.
Tak for svaret. Save og huset står stadig!
Kiggede på billederne igen nu, og det ser faktisk sådan ud, men det er nok skygger eller gamle skader, der spiller et puds. Nu er det i hvert fald knastørt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ta bort hörn av innervägg i timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Bubblig plastfärg på innervägg efter tapetborttagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta bort innerväggar av spånskiva, vad välja istället?
Byggnadsvård -
Kan denne indervæg fjernes?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fjern indre væg i ældre hus
Bygningsfysik