8,343 læst ·
16 svar
8k læst
16 svar
Fjern bærende væg i betonhus
Det ser ud til at være ca. 2,5 meter bærende væg. Den kan I med største sandsynlighed ikke fjerne uden at forstærke konstruktionen i øvrigt.
Det kræver sandsynligvis en konstruktør eller erfaren tømrer for at finde en løsning for jer.
Det kræver sandsynligvis en konstruktør eller erfaren tømrer for at finde en løsning for jer.
Jeg har gjort lignende ting flere steder her i huset. For at undgå at fortryde mig har jeg smidt en lille limtræsbjælke op på loftet, som jeg har hængt spærerne i. Rart at slippe for at spekulere på, om hjelmen skal være på eller af ved morgenbordet.
Hej!
Det der ser jo godt ud..! Kan man lægge bjælken på spærrene ved siden af, som har støtte med væggen nedenunder og videre ned gennem kælderen, så behøver den i vores tilfælde ikke at være mere end tre meter eller så, tror I, at det ville fungere? Ellers skal vi jo have en cirka ti meter lang limtræsbjælke..
Det der ser jo godt ud..! Kan man lægge bjælken på spærrene ved siden af, som har støtte med væggen nedenunder og videre ned gennem kælderen, så behøver den i vores tilfælde ikke at være mere end tre meter eller så, tror I, at det ville fungere? Ellers skal vi jo have en cirka ti meter lang limtræsbjælke..
Hej!
Jeg har snakket med lidt forskellige mænd her på arbejdet, og de tror ikke, at det er godkendt at lade spær støtte op andre spær, selvom der er støtte til de støttende lige ned gennem hele huset. Jeg må tale med en kvalitetsansvarlig (tidl. bygningsinspektør), tror jeg, for at få klarhed. Eller er din konstruktion godkendt? Forskellen til vores ville jo være, at vores bjælke ikke skulle støtte mod ydervæggene.
Mvh
/Christian
Jeg har snakket med lidt forskellige mænd her på arbejdet, og de tror ikke, at det er godkendt at lade spær støtte op andre spær, selvom der er støtte til de støttende lige ned gennem hele huset. Jeg må tale med en kvalitetsansvarlig (tidl. bygningsinspektør), tror jeg, for at få klarhed. Eller er din konstruktion godkendt? Forskellen til vores ville jo være, at vores bjælke ikke skulle støtte mod ydervæggene.
Mvh
/Christian
Hej!
På tegningen ser det jo ud som om det burde gå godt at få lavet et par søjler, hvis man ønsker at lave en helt almindelig adskillelse. I hvert fald på den viste etage. Jeg ville tjekke med en konstruktør, om det er muligt at gøre noget med en almindelig stålbjælke lagt på træpiller eller et andet passende materiale, hvis huset i øvrigt er af sten. Den bliver jo ikke lige så høj som en limtræs-bjælke, så den kan I nok have under tagspærene. Specielt hvis den gamle væg kun er 10 cm tyk. I vores hus er det kun de vægge, der er 20 cm (betonhulsten), der er bærende. De tynde vægge (10 cm) er af slaggplader og ikke bærende.
/pinebar
På tegningen ser det jo ud som om det burde gå godt at få lavet et par søjler, hvis man ønsker at lave en helt almindelig adskillelse. I hvert fald på den viste etage. Jeg ville tjekke med en konstruktør, om det er muligt at gøre noget med en almindelig stålbjælke lagt på træpiller eller et andet passende materiale, hvis huset i øvrigt er af sten. Den bliver jo ikke lige så høj som en limtræs-bjælke, så den kan I nok have under tagspærene. Specielt hvis den gamle væg kun er 10 cm tyk. I vores hus er det kun de vægge, der er 20 cm (betonhulsten), der er bærende. De tynde vægge (10 cm) er af slaggplader og ikke bærende.
/pinebar
Min bjælke støtter ikke mod nogen ydervæg. Jeg har min egen godkendelse på konstruktionen.....DrKassler sagde:Hej!
Jeg har snakket med nogle forskellige gutter her på arbejdet, og de tror ikke, det er godkendt at lade spær støtte op andre spær, selvom der er støtte for de stöttende lige ned gennem hele huset. Jeg må tale med en kvalitetsansvarlig (fd. bygginspektør) tror jeg, hvis jeg skal få klarhed. Eller er din konstruktion godkendt? Forskellen mod vores ville jo være, at vores bjælke ikke skulle støtte mod ydervæggene.
Mvh
/Christian
I dette tilfælde er der ikke noget, der hænger i eller støttes af et spær. Den første spær med støtte under er bare en mellemlæg kan man sige (mellem bærende væg og bjælke). Jo, man kan fremstille et andet mellemlæg, som er 2 millimeter højere, men det er jo helt meningsløst og forringer bare konstruktionen.
Bærende vægge under bjælken på billedet består af flere 45x120 regler + kortling mellem disse + OSB på hver side af reglerne.
Jeg har kontaktet en kvalitetsansvarlig og det skal blive interessant at se, hvad han siger. Men som sagt, gutterne her tror ikke, at det er godkendt at flytte lasten ud. Men vi bygger lastbiler her og ikke huse... 
Jeg synes rent logisk, at din argumentation holder.
/Christian
Jeg synes rent logisk, at din argumentation holder.
/Christian
Jeg kan heller ikke se, hvad det skulle have for effekt.
Vi har en bærende væg i bunden. Så kommer tagspæret, og derefter bjælken.
Det eneste bekymringsmoment, jeg kan se, er, at man får for lille anlægsflade mellem bjælke og spær, men så må man jo forlænge tagspæret på begge sider, så man får et acceptabelt oplæg.
Vi har en bærende væg i bunden. Så kommer tagspæret, og derefter bjælken.
Det eneste bekymringsmoment, jeg kan se, er, at man får for lille anlægsflade mellem bjælke og spær, men så må man jo forlænge tagspæret på begge sider, så man får et acceptabelt oplæg.