Hej,
har overvejelser om at hyre en konstruktør til at beregne, om man kan rive det markerede område i midten af plantegningen ned.
ca. 1,4m. Lejligheden er fra 1986 og min lejlighed er på plan 3 (ingen lejligheder ovenover)

Jeg vil gøre dette så smertefrit som muligt, og i bedste scenarie så er der ikke behov for en overligger, da der er en "søjle" på 60 cm, hvis man fjerner 1,4.

Ved at der skal laves ansøgning om byggetilladelse og sådan.
Men hvad tror I kyndige?

Vedhæfter tegninger fra kommunen, har flere men ved ikke hvilke, der er relevante.

• Plantegning over lejlighed fra 1986 med markeret område på 1,4m mellem køkken og stue, viser mulig bærende væg til fjernelse, med flere pilarer angivet.
  • Arkitekttegning fra 1986, viser en lejlighed på plan 3. Et område i midten er markeret, potentielt til fjernelse. Tegningen omfatter målinger og notater.
  • Arkitekttegning af en lejlighed fra 1986 med markeret område i midten, der overvejes fjernet. Inkluderer mål og strukturelle detaljer.
Claes Sörmland
Nej, det kræves ingen byggetilladelse for denne foranstaltning.

Men en ændring af en bærende konstruktion kræver en anmeldelse til bygningsnævnet. Normalt sender man da en beskrivelse af foranstaltningen og ofte en tegning, der omfatter den bærende del, som skal ændres, hvor bygherre attesterer, at foranstaltningen er tilstrækkelig. Derefter får du en startbesked som svar fra bygningsnævnet og en faktura for gebyret for anmeldelsen ifølge den takst, kommunen har vedtaget. Nogle tusindekroner for sagsbehandlingen plejer det at koste.

• Synes
tallski
  • Laddar…
Skal man virkelig belaste de hårdtarbejdende tjenestemænd på kommunen med denne bagatel?

Claes Sörmland
Disse hårdtarbejdende embedsmænd får indtægterne til det budget, der finansierer deres lønninger via disse gebyrer. Så de elsker bogstaveligt talt disse anmeldelsessager, lidt arbejde, lidt der kan gå galt og garanterer fortsat ansættelse. At tage betaling for formaliteter og bagateller er det bedste for rent seekern.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Disse hårdtarbejdende embedsmænd får indtægterne til det budget, som finansierer deres lønninger via disse gebyrer. Så de elsker virkelig disse anmeldelsessager, lidt arbejde, lidt som kan gå galt og garanterer fortsat ansættelse. At tage betaling for formalitetsspørgsmål og bagateller er det bedste for rent seekeren.
Jeg forstår det. Jeg ville købe en kommunal jordlod. Det skulle koste mig tre hundrede og tres tusinde. Tres for jorden og tre hundrede for administrative omkostninger. Det blev ingen handel.

Jeg mener, at TS for egen vindings skyld ikke skal blande kommunen ind i noget, de aldrig vil få kendskab til.

Det er en andelsbolig, i en etageejendom desuden. At ikke følge love og regler gør, at TS risikerer at andelsboligen forværres. TS skal lave en byggemelding og få den godkendt samt få foreningens godkendelse (eller Lejernes, hvis bestyrelsen nægter).

• Synes
NyKarin og 2 andre
  • Laddar…
Først og fremmest skal du ansøge om tilladelse hos foreningen.
De vil derefter (hvis de kan deres ting) give dig en liste over, hvad du skal opfylde for at få tilladelse.
Start der, det er gratis.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Lidt dårlige tegninger men huset er bygget med pladebæring med påstøbning. Har du også dette over din lejlighed?
Problemet er, at det er konstrueret til, at den væg er bærende, og pladebæringen er skarvet over væggen, og jeg ser ingen ekstra underkantarmering.
Så summa summarum kan det blive svært at rive ned uden en bjælke som erstatning.

Senest redigeret:
  • Synes
Isakare og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Disse hårdtarbejdende embedsmænd får indtægterne til det budget, der finansierer deres lønninger via disse gebyrer. Så de elsker simpelthen disse anmeldelsessager, lidt arbejde, lidt som kan gå galt og garanterer fortsat ansættelse. At tage betaling for formsager og bagateller er det bedste for rent seekern.
Du lyder så kynisk Claes :) Jeg er enig i, at det kan være meget bureaukrati nogle gange, men tanken fra Boverket, som sætter disse regler, er jo at forhindre, at folk ved en fejl river deres hus ned.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.