Jeg skal bygge en tilbygning på 30 m² med en terrasse/altan oppe på taget med træbaseret rækværk.

Terrassen bliver i form af kileformede regler (pga. tagets hældning) samt almindelig terrassebrædder 28 x 120.

Problemet er at løse fastgørelsen af stolperne til rækværket. I yderkanten, hvor reglerne er størst, kunne det måske gå an at fastgøre stolperne med skruer ind i reglerne (45x220). Men jo tyndere kilen bliver, desto dårligere er det. Allerede når regelen er 100 mm høj, er det ikke godt nok. Et stakit/rækværk på 110 cm højde skal kunne tåle, at en person på 80 kg "kaster sig" mod rækværket uden at det giver efter.

Stakit i stål har ofte en stolpefod, der skrues fast oven på terrassebrædderne. Jeg søger derfor lignende stolpesko som denne:
Markbeslag i rustfrit stål med firkantet base og huller til skruer, designet til at fastholde 70x70 eller 90x90 stolper.
men til 70x70 eller 90x90-stolper.

Helst skal producenten garantere, at det holder. Et eksempel er denne:
https://www.hornbach.se/p/markfaste-kaiserthal-71x150x100x60mm-rostfritt-stal/7128610/
hvor man i databladet, der findes her: https://media.hornbach.se/hb/datasheet/as.80179845.pdf
kan se, hvad produktet er klassificeret for. Måske er det tilstrækkeligt til mine behov?

Spontant ville jeg have ønsket en større plade i bunden med flere skruehuller for at få bedre styrke.

Hvordan ville I have gjort det?

Liggende reglar tværs (eventuelt diagonalt) under trallen som stolpeskoen skrues i med gennemgående vangebolt.

• Synes
martinradbo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Liggende regler på tværs (eventuelt diagonalt) under terrassen, som stolpeskoen skrues i med gennemgående vognbolt.
Ja, at forstærke nedenunder er en selvfølge og intet problem for mig. Så om det bliver vognbolt eller kraftige træskruer må vi se. Men uanset hvad bliver der alt mindre at lege med, jo tættere jeg kommer på det gamle hus. Dvs. de kileformede regler beregnes i den tynde ende til at være så lidt som 30 mm høje. Længst inde kan man dog skrue stolperne i væggen, så der bliver det helt stabilt, men en meter længere ude kommer det altså til at være måske en 40-50 mm regel + terrassebræt, så der skal vel meget til for at det ikke skal holde, tænker jeg...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.