Hej
Er det umuligt ud fra disse billeder at se om noget af dette er bærende i væggen?
Forstår hvis det kan være svært.

Men er der noget som med sikkerhed kan siges ikke at være bærende som jeg kan begynde at fjerne?
I så fald er det måske lettere at se efter det?

• Renovering af værelse med synligt træskelet og radiator under vindue, værktøj og materialer i baggrunden. Mulig bærende væg.
  • Vægbillede under renovering med synlige trærammer, et radiator og værktøj. Åben adgang til et andet rum gennem en delvist fjernet væg.
  • Byggeri med åbne vægge, træbjælker, isolering og store vinduer. Nevnte byggematerialer er synlige, herunder planker og plastikindpakning.
  • Trævæg med åbne stænger og isoleringsmateriale, delvis synlig bjælke struktur. Klar plast synlig mellem træbjælker.
  • Væg med træstruktur og isolering, delvist fjernet, viser skrøbelige træbjælker og isoleringsmateriale i hjemrenoveringsprojekt.
  • Vægkonstruktion med synlige træbjælker og isolering, tvivl om hvilke dele der er bærende.
  • Ødelagt væg med synligt træskelet og gipsrester på gulvet. Støvsugerslange ses til højre. Væggen står tæt på en radiator.
BirgitS
Når man kigger efter bærende vægge, ser man først og fremmest på plantegninger, sektionssnit og spærkonstruktioner, suppleret med hvornår huset er bygget.

Ser man på, hvordan det ser ud på billeder, bliver det meget usikkert, fordi når der er maksimal snelast på taget, kan huset bevæge sig og belastningen på vægge blive højere. Men det ser ud til, at man har lavet en overligger over vinduet, som er over elementet på det første billede, hvilket tyder på, at den er bærende. Er det en tidligere ydervæg? Sådanne er oftest bærende.

BirgitS BirgitS sagde:
Når man kigger efter bærende vægge, kigger man først og fremmest på plantegninger, sektionssnit og tagkonstruktion kompletteret med, hvornår huset er bygget.

Kigger man på, hvordan det ser ud på fotos, bliver det meget usikkert, fordi når der er maksimal snelast på taget, kan huset bevæge sig og belastningen på vægge højere. Men det ser ud til, at man har lavet en overligger over vinduet, som er over radiatoren på det første billede, hvilket tyder på, at den er bærende. Er det en tidligere ydervæg? Sådanne er ofte bærende.
Huset er fra ca. 60.
Rækkehus
Det stemmer, at det tidligere var en ydervæg.
Der er bare så mange regler. Hører alle til den bærende konstruktion?
Hvordan gør jeg bedst for at forstærke? Hvordan går jeg til værks?
Jeg går ud fra, at jeg har brug for regler på hver side og en bærende over dem, men hvordan går jeg til værks?
Vedhæfter nogle billeder. Pil på den væg, jeg vil have fjernet.

• Plantegning for et rækkehus fra 1960'erne. To planer vises, eksisterende og nye, med røde pile der markerer en væg, der ønskes fjernet.
  • 3D-tegning af et rækkehus med pile, der peger på vægge for at indikere ønsket ændring. Tekst angiver væg- og tagtykkelse.
  • Bygningstegning af et rækkehus fra 1960'erne med sektionsvisning og detaljeret beskrivelse af konstruktionen.
BirgitS
Det ser ud som om det er en ydervæg, der er lavet til at bære tagvægten, altså bærende. Når man foretager indgreb i bærende konstruktioner, skal man have en godkendt byggeanmeldelse (eller byggetilladelse), inden man starter, og i denne skal man normalt have med beregninger af, hvordan belastningerne skal optages fremover. Disse beregninger bør udføres af en bygningskonstruktør for at minimere risikoen for, at taget eller andre vægge begynder at bevæge sig uhensigtsmæssigt meget. Men princippet er, at der behøves en tilstrækkelig kraftig bjælke over åbningen, og den skal hvile på søjler. Jo større åbning desto kraftigere (især højere) bjælke og søjler er nødvendige.

Det eneste på det første billede i det første indlæg, der ikke er en del af den bærende konstruktion, er gættet den tynde opstående regel i midten af rummet til venstre for elementet samt evt. regler bag elementet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.