("Bef" skal det stå i overskriften, mod må gerne ændre)
Vi har et udhus, hvor vandet løber den forkerte vej i tagrenden, og det resulterer i ophobet vand med for tidlig rust som følge. Jeg påpegede dette for blikkenslageren efter et års tid ved opdagelse, som mente "det er jo bare at trykke op på clipsene". Jeg orker ikke at diskutere med ham, gør det helst selv og ordentligt.
Men det er ikke den justerbare type. Se billede. De ser ud til at sidde virkelig stramt, og ikke noget man bare lige "bøjer" direkte.
Forslag til, hvordan man kan få løftet de første to meter af renden?
Blikkenslagere har et specialværktøj til at bøje en rendeholder. Jeg tror, det skal bruges, når den er helt demonteret.
Det er korrekt, en krogbøjer bruges til at bøje "skaftet" på en traditionel rendeholder, som oprindeligt har form som et J.
Placeringen af bøjningen bestemmer højden på holderen, men man kan ikke ændre højden, når man først har bøjet holderen.
En lille justeringsmargin kan opnås ved at "trykke op" eller "rette ud" selve skålen på holderen.
Er der behov for en større justering, skal man nok skifte holderne ud. Det er lettere sagt end gjort (= i princippet umuligt), hvis det er et pladetag, hvor holderen er spikret under pladen, desværre.