Her følger min historie, forklaring og baggrund til hvorfor jeg ikke længere ved, hvordan jeg skal gøre, og har brug for hjælp og forslag.
På min hjemmearbejdsplads har jeg længe haft 6 skærme i en stander på skrivebordet. To rækker ovenover hinanden med tre skærme i hver række, som ses på nogle billeder. Standeren består af to horisontale bærstænger, som i sig selv er fæstnet til en vertikal stang, der er fastgjort i skrivebordet. På hver horisontal holder hænger tre skærme.
Ulempen ved dette er, at selve standeren og den vertikale stang tager lidt for meget plads. Desuden har jeg brug for at få skærmene lidt højere op end den vertikale stang tillader.
Derfor overvejer jeg nu at montere de to horisontale bærstænger direkte på væggen. Væggen bagved er en kraftig bærende væg, ca. 50 cm tyk, i et gammelt sten- og betonhus. I kan se det på billederne.
Det burde vel ikke være noget problem overhovedet, tænkte jeg og ville begynde at montere de to horisontale holdere med hver 4 lange 8 mm gevindstænger, som jeg borede et godt stykke ind i den 50 cm stenmur med kemisk anker.
Troede jeg!!
Men det viste sig, at det var ingen stenmur! I hvert fald ikke lige der, hvor jeg skulle montere skærmene. Huset er som sagt gammelt (> 130 år) og er nok blevet ombygget flere gange, så det har sandsynligvis været en døråbning engang i tiden lige bag mit skrivebord.
Jeg har boret alle 8 huller og overalt ser det ud til, at væggen består af først et ca. 2 cm lag med en eller anden træplade (måske lidt blødere/porøsere), så kommer et tomt rum på ca. 4 cm og derefter endnu et par cm tykt lag trævæg - måske en skjult/indbygget trædør.
Efter at have boret igennem disse to lag træ ser det ud til at være et stort tomt rum igen. Jeg gætter på, at det tomme rum strækker sig helt til den anden side af den ca. 50 cm tykke "bærende væg", som der på den anden side nu er beklædt med store vægfliser (i et badeværelse).
Havde der ikke været klinker på den anden side af den bærende væg, havde jeg måske kunne indsætte meget lange gevindstænger (> 50 cm) gennem hele væggen. Men det føles ikke som en god idé netop på grund af klinkerne.
Hvordan kan/bør jeg gøre? Er der en passende befæstelse, der går i det mindste ind til og igennem det andet trælager, dvs. totalt måske ca. 8-10 cm ind fra ydersiden, og som man kan få til at fæstne (udvide) bag det andet trælager (skjulte dør?)
Og måske vigtigst - tror I, det holder til den vægt, som skærmene har?
Selve standeren er specificeret til at klare skærme, der vejer 10 kg per styk, dvs. på hver horisontal bærstang maks 30 kg. Mine skærme vejer 7 kg stykket, så det bliver 21 kg, som de fire befæstelser skal kunne klare. I to rækker - dvs. totalt ca. 42 kg på væggen for mine 6 skærme.
Meget taknemmelig for al den hjælp og forslag, jeg kan få.
Plywood/mdf/ultraboard og et byggelim.
Det hjælper, hvis du trækker nogle skruer langs kanterne for at fikse det under tørringstiden, og skruen kan blive siddende, det er bare ekstra arbejde at fjerne dem. Det behøver ikke at være det bedste fæste, blot noget der holder nogle timer. Har du et sted, du ved har godt fæste, så træk selvfølgelig nogle skruer der. Inden du skruer noget, markerer du med tape, hvor skruerne til dine skinner skal sidde, så du ikke sætter skruer der eller i umiddelbar nærhed.
Overfladebehandling
Hvis du tænker at male, så grundmal før montering og derefter spartle skruehullet m.m., når det er monteret.
Mange tak for tipsene om fastgørelsen. Jeg kiggede og målte lidt mere nøje, hvordan væggen var konstrueret, og tegnede en skitse.
I alt var væggen 65 mm tyk fulgt af et stort tomrum, hvilket må have været en tidligere døråbning. Først var der ca. 5 mm masonit, derefter ca. 25 mm træfiberplade (spånplade), derefter 30 mm blød porøs fyldning og til sidst yderligere 5 mm masonit.
Ud fra de tips, jeg fik, fandt jeg en fastgørelse, der blev kaldt skivankare. Andre navne for det samme var vinkelankare.
Dette skivankare har en 8 mm gevindstang, der er 100 mm, og kræver, at monteringshullet er 20 mm. Da stativet, jeg skal montere i sig selv, er 33 mm tykt, og væggen er 65 mm = i alt 98 mm, måtte jeg erstatte gevindstangen med en længere variant for også at få plads til møtrikken.
Og fordi monteringshullet skulle være 20 mm, og for at 8 mm gevindstangen skulle centrere i det store hul, måtte jeg også bruge en bøsning omkring gevindstangen lavet af en rundstav, som jeg i midten borede et 8 mm hul. Det hele blev ret godt.
Mange tak for tipsene om fastgørelse. Jeg kiggede og målte lidt mere omhyggeligt, hvordan væggen var konstrueret og lavede en skitse. [billede]
I alt var væggen 65 mm tyk fulgt af et stort tomrum, hvilket må have været en tidligere døråbning. Først var der ca. 5 mm masonit, derefter ca. 25 mm træfiberplade (spånplade), derefter 30 mm blød porøs fyldning og afslutningsvis yderligere 5 mm masonit.
Ud fra tipsene jeg fik, fandt jeg en fastgørelse, som blev kaldt pladedybel. Andre navne for det samme var foldedybel. [billede]
Denne pladedybel har en 8 mm gevindstang, der er 100 mm, og kræver, at monteringshullet er 20 mm. Da beslag jeg skal montere i sig selv er 33 mm tyk og væggen 65 mm = totalt 98 mm, måtte jeg erstatte gevindstangen med en længere variant for også at få plads til møtrikken.
Og eftersom monteringshullet skulle være 20 mm, og for at den 8 mm gevindstangen skulle centrere i det store hul, måtte jeg også bruge en bøsning rundt om gevindstangen lavet af en rundstav, som jeg midt i borede et 8 mm hul i. Det hele blev ret godt.
Tak for hjælpen.
Vil du sikre op rigtigt, kan du jo sætte to lægter (typ glespanel 70x28 eller 70x45) langs hele væggens bredde, som du derefter skruer beslaget i. Der er jo en risiko for, at pladen giver efter nu, når skruerne sidder så centreret.
Eksempelbillede
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.