Har planer om at bygge trappen ind for at skabe en mere møblerbar overflade i stuen og samtidig få et nyt, solidt opbevaringsrum. Vi har også planer om at lægge et nyt parketgulv på hele stueetagen. Vi forestiller os noget lignende som på de vedhæftede billeder.
Jeg overvejer fastgørelsen af remmen. Skal det gøres direkte i betonpladen, eller kan vi lægge gulvet først og fastgøre remmen i gulvet i stedet? Tænker, at det sidste er godt, hvis vi engang i fremtiden vil tage væggen ned. Plus, vi vil gerne lægge gulvet så snart som muligt og måske spare opbevaringsprojektet lidt.
Det drejer sig om en betonplade på jord med underliggende isolering og ingen gulvvarme.
Så, tre spørgsmål:
- Fastgørelse af rem i betonpladen eller i gulvet? Hvad foretrækkes, og hvad er fordele og ulemper?
- Hvordan ser en korrekt fastgørelse ud, hvis den gøres i betonpladen? Bore, plugge og rempap mellem træreglen og pladen? Eller hellere bruge stålregel?
- Hvordan ser en korrekt fastgørelse ud, hvis den gøres direkte mod gulvet? Kan man lime eller tape for at undgå borehuller?
Jeg overvejer fastgørelsen af remmen. Skal det gøres direkte i betonpladen, eller kan vi lægge gulvet først og fastgøre remmen i gulvet i stedet? Tænker, at det sidste er godt, hvis vi engang i fremtiden vil tage væggen ned. Plus, vi vil gerne lægge gulvet så snart som muligt og måske spare opbevaringsprojektet lidt.
Det drejer sig om en betonplade på jord med underliggende isolering og ingen gulvvarme.
Så, tre spørgsmål:
- Fastgørelse af rem i betonpladen eller i gulvet? Hvad foretrækkes, og hvad er fordele og ulemper?
- Hvordan ser en korrekt fastgørelse ud, hvis den gøres i betonpladen? Bore, plugge og rempap mellem træreglen og pladen? Eller hellere bruge stålregel?
- Hvordan ser en korrekt fastgørelse ud, hvis den gøres direkte mod gulvet? Kan man lime eller tape for at undgå borehuller?
Hej
Alt 1 Hvis væggen stilles direkte på pladen, er det letteste at bruge pladeudlæg, som du fastgør med spix, betonskruer eller noget lignende. Disse udlæg har også en færdig syllpapp, men de er betydeligt dyrere end træreglar.
Alt 2 Hvis I vælger at lægge parketten først, er det ikke godt at skrue fast syllen, da parketten ikke kan bevæge sig, og der er risiko for, at gulvet rejser sig et eller andet sted. Men der findes flere systemer, hvor du kan bygge vægge, der bare stilles med tryk mod gulv og loft for at undgå skruehuller og låsning af parketten. Det er bare at google på væg uden at skrue i gulve, så kommer der et dusin forskellige systemer op. Jeg har ikke prøvet dem selv, så kan ikke sige, hvor gode/dårlige de er.
Alt 1 Hvis væggen stilles direkte på pladen, er det letteste at bruge pladeudlæg, som du fastgør med spix, betonskruer eller noget lignende. Disse udlæg har også en færdig syllpapp, men de er betydeligt dyrere end træreglar.
Alt 2 Hvis I vælger at lægge parketten først, er det ikke godt at skrue fast syllen, da parketten ikke kan bevæge sig, og der er risiko for, at gulvet rejser sig et eller andet sted. Men der findes flere systemer, hvor du kan bygge vægge, der bare stilles med tryk mod gulv og loft for at undgå skruehuller og låsning af parketten. Det er bare at google på væg uden at skrue i gulve, så kommer der et dusin forskellige systemer op. Jeg har ikke prøvet dem selv, så kan ikke sige, hvor gode/dårlige de er.
Tak for tipsene!Visionw1994 sagde:
Hej
Alt 1 Om væggen stilles direkte på pladen, er det letteste at bruge pladeudlæg, som du fastgør med spix, betonskruer eller noget lignende. Disse udlæg har også en færdig syldpap, men de er betydeligt dyrere end trælægter.
Alt 2 Hvis I vælger at lægge parketten først, er det ikke godt at skrue fast syllen, for så kan parketten ikke bevæge sig, og der er risiko for, at gulvet buer et sted. Men der findes flere systemer, hvor du kan bygge vægge, der bare står med tryk mod gulv og loft for at undgå skruehuller og låsning af parketten. Det er bare at google på væg uden at skrue i gulvet, så kommer der et dusin forskellige systemer op. Intet jeg har prøvet selv, så jeg kan ikke sige, hvor gode/dårlige de er.
Forstår, at det mest korrekte er at fastgøre indervæggen direkte i betonpladen. Men vi ville gerne lægge gulvet først og vente med at bygge depotet til senere, så vi hælder mod alternativ to. Har blandt andet kigget på en løsning, hvor syllen ligger løst mod gulvet, og væggen klemmes fast med denne teknik:
https://fixarfarsan.se/2015/02/regla-upp-innervagg-utan-att-skruva-i.html?m=1
Bør blive ekstra stabilt med tanke på, at det bliver en indervæg med vinkel.
Et tredje alternativ er jo at lægge gulvet først og så save gulvet til efterfølgende for at kunne fastgøre væggen i bundpladen alligevel. Har ledt efter en beskrivelse af, hvordan det rent praktisk kan gøres. Er der nogen, der kan hjælpe mig med det?
Cirkelsav indstillet på den rette dybde så klarer du stor del af arbejdet. Og så den sidste del med f.eks. multimaskine.N Nossungam sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvilken type fastgørelse på denne indervæg?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Risiko med vandrør ny indervæg
Bygge ny indervæg på betongulv med varmeslanger
Hur snyggar jag till efter rivning av innervägg och tak?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta ner innerväggar (trätex) och sätta upp nya eller lappa och laga
Badrum