vi har en altan ovenpå verandaen, se vedhæftede billede som eksempel. Har nu revet rækværket til altanen ned, da det var helt gennemråddent efter 20 år. Verandaen og altanen er ca. 12m lange, og stolperne til rækværket er gået gennem taget nedenunder for at fæste i tagspærene for at bygge stabilitet. Problemet, der er opstået med tiden, er, at det løber ret igennem, hvor stolperne går igennem. Træet bevæger sig, det samme gør stolperne, og det gummierede tag, som man så fint har tætnet på stolperne, har sluppet efterhånden.
Sidder nu og klør mig i hovedet over, hvordan jeg skal fæstne stolperne til altanrækværket, når det er så langt for at blive stabilt, men også tæt nedad?
At tilføje: taget er gummieret, og jeg skal bygge det hele om; dvs. både brædder og rækværk..
Jeg har ikke noget godt svar, men det burde en taglægger have.
Princippet er jo det samme som om det var et almindeligt tag med f.eks. en ventilationshætte, der stikker op, som der skal tætnes rundt om. Måske beklæde den nederste del af stolpen med plade, så tagdugen kan lægges rundt om?