Jeg er i gang med en tilbygning og overvejer, hvordan vi skal fastgøre panel på indersiden af ydervæggene. Sandsynligvis bliver det finsavet yderpanelflade 17x120.
Væggene består af stående 45x220 regler, plast, liggende 45x45. Vi har også brug for OSB-plader for at stabilisere væggene, da ingen plader findes på ydersiden. (krav fra konstruktør, der har regnet på huset)
Hvis vi bare fortsætter og fastgør OSB og derefter liggende panel, så vil man ikke kunne fastgøre panelet i bagvedliggende regler. Det føles ikke så stabilt, at panelet kun hænger i OSB. Så mit spørgsmål er, om dette bliver godt? Eller skal jeg sætte kortlinge imellem de liggende 45x45 for derefter at fastgøre panelet i disse?
Virker det at fastskyde panelet med en dyckertpistol? Igen, så føles det bedre/stabilere at skrue i OSB. Men skruerne vil jo være betydeligt mere synlige.
Hvad for type af plade er det? Man kan fastgøre med panelclips eller gøre som jeg gjorde, skrue skråt nedad i noten på pladen. Så ses der ingen skruehoveder.
Så er det ikke noget problem at blot fastgøre i osb. Vores nygamle køkken hang bare i osb-pladerne.
Da jeg sidst satte panel op, brugte jeg sømpistol gennem den bageste del af noten. Det vil nok blive svært at fjerne uden at beskadige alt, men man ser ingen sømhoveder. Der findes også såkaldte panelclips, men jeg syntes det virkede unødvendigt..
Da jeg satte panel op sidst, brugte jeg sømpistol gennem den bageste del af noten. Det bliver nok svært at fjerne uden at beskadige det hele, men man ser ingen sømhoveder. Der findes også såkaldte panelclips, men jeg syntes, det virkede unødvendigt..
Der er ingen not på panelet, vi tænkte på at bruge.
Det burde jeg jo have læst mig til.. Vil I have mulighed for at tage dem ned nemt eller er det vigtigere, at opsætningen er 'usynlig'?
Hvis man sømmer på kryds, det vil sige en skråt op og en skråt ned, burde det vel sidde?
Det burde jeg jo have læst mig til.. Vil I have mulighed for at tage det ned enkelt Eller er det vigtigere, at opsætningen er 'usynlig'?
Hvis man sømmer krydsvis, dvs en skråt opad og en skråt nedad burde det vel sidde?
Lidt feedback om, hvordan vi gjorde det. Blev spontet 15 mm innerpanel i stedet for det, jeg skrev tidligere. Beholdt 11 mm OSB og kortlagde ikke noget ekstra. Panelet blev spikret med dykkertpistol i fjederen. Blev tilstrækkeligt stabilt, svajer lidt, hvis man stødte mod væggen. Det kan vi leve med
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.