Hej,

Jeg skal skrueslime højere bjælker (45x220) på de eksisterende (ca 60x175) samt indfælde nye bjælker mellem de gamle til et nyt badeværelse.

Jeg kan nå i det mindste den ene oplagring ved ydervæggen og vil hænge den anden ende i kortler mellem de eksisterende bjælker.

Hvordan gør jeg passende ved oplagringen? De eksisterende regler er udhuggede, men der er også lavet et hul i den stående plankevæg, og bjælken stikker ind. Har dette nogen egentlig bærende funktion, eller er det mere beskyttelse mod kippning?

Med andre ord, skal jeg gøre tilsvarende hul til mine nye bjælker, selvom jeg ikke kan gøre andet end at skyde dem ind?

Bifoger billede af en af oplagringerne:

Træbjælker i konstruktion, skruer og savsmuld omkring, del af bygningsprojekt i badeværelse, vises nær en ydervæg og isolering.
Bjælkeoplag i trævæg, med synlige skruer og udskæringer til bjælker. Gulvet er støvet med byggeaffald. Insulation vises i øverste venstre hjørne.

• Synes
tomse666
  • Laddar…
Dimensionen på de eksisterende gulvbjælker er nok 21/2x7 tommer. Lidt usædvanligt, 3x7 tommer var næsten standard. Man lagde bjælkelaget samtidig med at man rejste plankestolpen, det er jo den, der udgør bæringen. Den liggende planke er ikke en del af oplaget. Udhulningen er nok for at planken skal komme i niveau med tagpanelet, som er sømmet nedefra i bjælkerne. Jeg vil gerne vide, hvordan du har resoneret, når du er kommet frem til din løsning?

J justusandersson sagde:
Dimensionen på de befintliga gulvbjælker er nok 21/2x7 tommer. Lidt usædvanligt, 3x7 tommer var næsten standard. Man lagde bjælkelaget i takt med at man rejste plankstommen, det er jo den som udgør bæringen. Den liggende planke er ikke en del af opbygningen. Udskæringen er nok for at planken skal komme i niveau med tagpanelet som er sømmet nedefra i bjælkerne. Jeg vil gerne vide, hvordan du har resoneret, når du er kommet frem til din løsning?
Betydeligt mere logisk at selve planken er bærende :) Jeg blev nok lidt vildledt af, at der var fastgjort en til lavere bjælke ved siden af rummet, som kun hvilede på en fastsømt klods på den liggende planke og derefter var fastgjort på nogle kortlinger mellem de øvrige gulvregler.

For at vende tilbage til dit spørgsmål; huset er oprindeligt fra -39, men man hævede taget og skabte 1,5 plan i slutningen af 70'erne.

I øjeblikket er det de eksisterende regler og man har enten sømmet en ophøjet 95-regel eller et antal klodser med en 45-regel liggende ovenpå for at rette og hæve gulvet ca. 5 cm.

I en del af overetagen (kvist) er planen at bygge et nyt badeværelse. Da den eksisterende retning af gulvet sandsynligvis var under al kritik for et badeværelse, og jeg har ca. 22-23cm at spille på for at ende i samme niveau som øvrige rum, tænkte jeg at forsøge at få 45x220-regler derhen. Rundt om delen, hvor der skal være badeværelse, har der ligget et selvbærende parketgulv, desværre blevet lidt skævt og bølget nogle steder, men det synes kun at være der, hvor de tidligere ejere havde valgt at have det lidt for langt mellem fastgørelsespunkterne på svagere regler.

Jeg har mulighed for at rive det eksisterende gulv et stykke væk fra selve badeværelset, men ikke mulighed for at rive fra ydervæg til ydervæg.

Jeg er stadig lidt usikker på, hvad der er det primære formål med din planlagte foranstaltning. Hvis det er at rette gulvet op, så kan du måske vælge andre dimensioner. Er det for at mindske svaj og nedbøjning, tror jeg der findes bedre løsninger.

Mit primære formål er at få et bedre tilpasset bjælkelag, hvor badeværelset skal bygges. I den nuværende situation er der en cc-afstand på ca. 75 cm mellem bjælkerne.

Hævningen på ca. 50 mm sømmet fast på siden af de eksisterende bjælker er generelt dårlig og bør fjernes. Men målet er gerne at beholde omtrent samme højde på den nye løsning for at tilslutte til de andre gulvarealer.

Badeværelset skal have en flydespartel-kage og klinker er planen.

Så hovedformålet er vel egentlig at mindske svaj og samtidig sørge for at få et plant underlag i købet. Det føles som om, jeg har lidt anderledes forudsætninger, da nogen tidligere har forsøgt sig med bjælkelaget.

Hvis du giver mig opgave om spændvidde, vil jeg overveje, om jeg ikke kan finde på noget kreativt. Flydespartel og klinker er ret tungt. Flydespartel vejer ca. 22 kg per cm og kvm, og klinker omtrent det samme.

Jeg kan dobbeltjekke, når jeg kommer hjem, men vil sige ca. 6,5 m spændvidde. Omtrent i midten er der en plankevæg, som jeg antager, bjælkerne hviler på. Ellers synes jeg, at jeg burde opleve en frygtelig svajen på hele overetagen med den spændvidde?

Selve badeværelset vil være ved den ene ydervæg og vil gå ca. 1,8-2 meter ind på bjælkerne.

Nej, uden en støttende væg nedenunder ville gulvet have været som en trampolin. Jeg afventer, indtil du har de rigtige mål.

Nu har jeg målt lidt på stueetagen:

6,5 meter mellem ydervæggene.
Set fra ydervæggen hvor badeværelset skal bygges er der 3,5 meter til skillevæggen.
To af gulvbjælkerne ved badeværelset og kvisten ligger oppe på den gamle skorsten med ca. 2,5 m afstand (hvoraf den ene slutter der). Det er også i liv med skorstenen at skillevæggen fortsætter det sidste stykke, dette er dog længere inde i huset og ikke hvor badeværelset skal bygges.

Målt på overetagen har jeg brudt gulvet op ca. 3,3 m fra ydervæggen, så jeg bør være relativt tæt på en indvendig væg, det ville sikkert have været muligt at bryde lidt mere op, hvis det havde betydet et meget bedre resultat.

Årsagen til min forkærlighed for 45x220 er nok mest, at jeg har nogle længder liggende, men det er måske ikke den bedste løsning?

Tak så meget for at du tager dig tid til at give tips og forslag!

Udgangspunktet bør dels være, at bjælkelagets nedbøjning skal holde sig under 1/300 af spændvidden. Derefter mener jeg, at man bør følge de moderne svajkrav. De er baseret på forsøg med mange personer og øger virkelig oplevelsen. Jeg synes, der findes to hovedlinjer, som du kan følge. Enten limer du på de eksisterende bjælker, hvad der kræves for at få tilstrækkelig stivhed og et plant gulv, eller så lægger du nye bjælker ind mellem de gamle.

Alternativet oplimning: Enten gør du som du tænkt, skruelim 45x220 (jeg går ud fra, at det er C24 klasse) fra siden i de eksisterende bjælker. Du skal fikse nogen form for bjælkesko, så de kan få støtte i plankevæggen. Ulempen ved denne løsning er, at den øger højden før gulvmateriale med ca. 45 mm. Eller så skruelimer du kiler ovenpå de eksisterende bjælker, så gulvet bliver plant og får en højde af mindst 200 mm. Ovenpå det skruelimer du gulvspånplade eller noget lignende. Så øger gulvhøjden før gulvmateriale med 25 mm.

Alternativet nye bjælker: Læg lamineret træ 90x180 ind mellem de eksisterende bjælker.

Hvor godt at have lidt faktisk baggrund i hvilke krav der stilles til bjælkelaget!

Mener du, at den skrue-limede regel også bør fastgøres til plankevæggen (ydervæggen) med balksko eller vinkeljern? Eller henviser du til eventuelle nye regler mellem de eksisterende?

Har det nogen stor indvirkning, hvis jeg når hele vejen til den bærende indervæg i forhold til hvis man er ca. 30 cm fra?

Kan en ekstra regel mellem to eksisterende hænges op i en kortling, eller hvordan bør man løse punktet nær indervæggen? Hvis man når hele vejen til indervæggen, gør man på samme vis også da?

T tomnil sagde:
Mener du, at den skruespændte regel også bør fastgøres til planke væggen (ydervæggen) med bærersko eller vinkeljern?
Ja, vinkeljern eller noget lignende.

T tomnil sagde:
Har det nogen stor betydning, om jeg når hele vejen til den bærende indervæg relativt til, hvis man er ca. 30 cm fra?
Det er svært at vurdere. Næsten umuligt at beregne det. Helst bør du lægge dem op på skillevæggen.

T tomnil sagde:
Kan en ekstra regel mellem to eksisterende hænges op i en kortling eller hvordan bør man løse punktet tæt på indervæggen?
Det bedste er, at den nye regel har egne rigtige understøtninger.

Med andre ord bør jeg save op lidt mere af gulvet og se, hvilke forudsætninger jeg har ved skillevæggen.

Hvis jeg vælger at skrueslime kiler på de eksisterende regler, bør man også lave dem af c24-klassificeret træ, eller spiller det mindre rolle?

Rigtig stort tak for hjælpen, jeg må undersøge mine praktiske forudsætninger lidt mere for at se, hvordan oplag kan gøres på bedste måde.

T tomnil sagde:
Hvis jeg vælger at skrueslime kiler på de eksisterende regler, bør man så lave dem af c24-klassificeret træ også, eller spiller det mindre rolle?
Det har nok ikke så stor betydning. Undgå træ med mange knaster.

J justusandersson sagde:
Det har nok ikke stor betydning. Undgå træ med mange knaster.
Det hælder nu mere mod en kombination af pålimning ovenpå de eksisterende og indfældning af en ekstra regel, da der er langt centerafstand.

Jeg har også fundet indervæggen og kan se stående planker. Der er også en regel mellem nogle gulvregler ved understøtningen, da der er en noget bredere døråbning på etagen nedenunder.
Træplanker med høvlspåner og to løse søm omkring.
Byggeri med træplanker og savspåner, set fra en projekt i et renoveringsprojekt. Der er synlige planker og rørrør blandt træstøv.

Er det okay, hvis træet du limer ovenpå ikke er i ét stykke hele vejen? Jeg tænkte at kløve en 45x70-kortregel til 60mm bredde og skrue-lime på plads. Når limen er hærdet, skruer jeg sandsynligvis skruerne ud eller fordyber dem lidt mere. Så fastgør jeg retskinne og cirkelsaver reglerne i plan.

Lyder dette som en okay løsning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.