J
Har en ny håndvask jeg skal fastgøre på en gipsvæg. Den har 2 ben men går ud fra, at en del vægt vil blive båret af væggen. Det vejer ca. 55 kg.

Jeg har ikke tjekket, om der findes en regel endnu i nogen af de fire retninger.

1) Hvis der er en regel, hvad skal jeg bruge til skruer (træskruer?)?

2) Hvis der ingen regel er (gips), hvad skal jeg bruge (gipsexpansion?)?

Ikea-manualen siger intet om længde eller tykkelse på skruerne.

Ville være meget taknemmelig, hvis jeg kunne få hjælp med valg af skruer til både regel og gipsvæg.

P.S. Hvis det viser sig, at alle fire fastgørelsespunkter har ingen regel, kan det stadig fastgøres?

Tak så meget ;)

• Illustration af et skab til fastgørelse på væg, med fire ben og markering af vægmonteringspunkter. Egen forstørrelse viser skruemekanismen.
  • Illustration af skruer på en gipsvæg med instruktioner om korrekt skruetype og monteringsmetode. Skruer vises med afbrydningsikon.

Bedste svar

Ingen problemer, gipsanker/pladexpander i hvert hul. Træskrue hvis du er heldig og har stolpe bagved.

• Metal gipsanker til fastgørelse i vægge, velegnet til montage i gipsplader, vist på hvid baggrund.
  • Synes
janerik12
  • Laddar…
Det er jo benene i forkant, som tager næsten hele lasten.
Havde måske været nok med dobbeltsidet tape mod væggen, men
Autodidak1's forslag er så klart bedst (y)

Vælg molly-ankrets længde efter om det er enkelt eller dobbelt gips i væggen!

Senest redigeret:
  • Synes
janerik12
  • Laddar…
SSSS
Jeg foretrækker snaptoggle frem for molly.

SnapToggle gipsplade-anker med metal- og plastkomponenter på lyseblå baggrund. Illustration af Toggler Snaptoggle bolt installation gennem væg.

J
Tak for alle svar!

KnockOnWood sagde

"Vælg molly-ankerets længde efter om det er enkel eller dobbelt gips i væggen!"

Det giver mig længden. Hvordan vælger jeg tykkelsen på skruen?

SSSS aldrig hørt om toggler før. Er det lige så godt som molly?

Når det gælder molly, får du højere styrke jo større dimension du tager - ankeret bliver større.

• Synes
janerik12
  • Laddar…
J
Kan man finde snapptoggle i nogle butikker i Malmö? Bauhaus, Hornbach eller lignende?

Toggle køber vi hos Hilti butik..

• Synes
janerik12
  • Laddar…
tommib
Er dette et venteværelse? Hvis man skal være helt korrekt, så er Molly ikke i orden i det tilfælde, man skal fastgøre i massiv konstruktion. Årsagen er, at det er håbløst at tætne med silikone, når man ikke har et modhold.

SSSS
J janerik12 sagde:
Tak for alle svar!

KnockOnWood sagde

"Vælg molly-ankrets længde efter om det er enkelt eller dobbelt gips i væggen!"

Det giver mig længden. Hvordan vælger jeg tykkelsen på skruen?

SSSS har aldrig hørt om toggler før. Er det lige så godt som molly?

Ja, en M6 skal holde for 120kg i enkelgips, se datablad:
http://www.toggler-uk.com/pdf/Metric_Technical_SNAPTOGGLE.pdf

BirgitS
tommib tommib sagde:
Er dette et venteværelse?
Mener du vådrum?

tommib
BirgitS BirgitS sagde:
Mener du vådrum?
Eh... Ja.

Damn you autocorrect!

Fairlane
Et gipsanker, eksempelvis denna fra Jula vil sandsynligvis være mere end tilstrækkeligt. Håndvasken står på to ben foran og så monterer man med 4 skruer i bagkanten.

tommib tommib sagde:
Er dette et venteværelse? Hvis man skal være helt korrekt, så er Molly ikke ok i det tilfælde, man skal fastgøre i massiv konstruktion. Årsagen er, at det er håbløst at tætne med silikone, når man ikke har et modhold.
Det er nok ikke sådan, at man tager brusebad inde i skabet, selvom det skulle være i vådzone 1. Så selvom man måske ikke lykkes med at tætne med silikone 100%, så bliver det nok ikke et problem i de næste 100 år.

Men ved først at fylde hullet, trække ekspanderen fast, tage skruen ud og fylde med silikone igen og derefter skrue skabet fast, har man en god chance for at få det helt tæt, hvis nogen skulle få lyst til at tage brusebad i badeværelsesskabet :-)

• Synes
janerik12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.