Et mindre byggeri, for eksempel et attefallhus, på åben søjlefundament. Jeg har altid bygget som byggevejledningen nedenfor viser. Støbt en stolpesko i søjlen, lagt en enkel eller dobbelt bærende bjælke og derefter fæstnet alle bjælkelagsregler med bjælkesko i den bærende bjælke. Afsluttet med en rem ovenpå, hvorpå man stiller vægreglerne.
I hvert fald når højden skal holdes nede. Ellers stiller jeg gulvreglerne OVENPÅ den bærende bjælke og forenkler dermed monteringen betydeligt. Behøver jeg sige, at jeg hader bjælkesko...
Forleden fik jeg et tip om, at man kan gøre sådan her i stedet. Drop stolpeskoen i søjlen, læg en nedre bærende bjælke direkte på stolperne. Skru den sammen med de stående bærende bjælker. Læg derefter gulvreglerne på den nedre rem og skru det hele sammen.
Spontant tænkte jeg, at det gør man da ikke... men nu har jeg overvejet det og tænker, at det der er nok rigtig smart, og bæreevnen bliver næppe dårligere heller.
Efterlyser meninger om spørgsmålet fra forummets samlede ekspertise ;-)
Er samme princip som at sømme på bærereglar i nederkant på en solid bæreline og skære gulvreglarne. Da hviler gulvregelens vægt på bærereglen, og det er nok at skråspikre fast reglen i bærelinjen.
Konstruktionen med en liggende regel eliminerer behovet for at skære alle gulvreglar, men den skal derimod skrues nedenfra for tilstrækkelig bæreevne, medmindre pillerne sættes lige så tæt som gulvreglarne.
Enten kommer den nedre syld nærmere jorden, eller også bliver huset en regeltykkelse højere.
Det kan være godt at fastgøre den nedre syld til resten af konstruktionen, så det er let at demontere, hvis/når sylden skal udskiftes.
Er samme princip som at sømme på bærelægter i underkanten på en solid bærelinje og skrælle gulvreglerne. Derefter hviler gulvregelens vægt på bærelægten, og det er nok at skrues fast med vinkelret fastgørelse til bærelinjen.
Konstruktionen med en liggende regel eliminerer behovet for at skrælle alle gulvreglerne, men skal derimod skrues nedefra for tilstrækkelig bæreevne, medmindre pillerne placeres lige så tæt som gulvreglerne.
Enten kommer den nedre syllen tættere på jorden, eller huset bliver en regeltykkelse højere.
Det kan være godt at fastgøre den nedre syllen med resten af konstruktionen, så den nemt kan demonteres, hvis/når syllen skal udskiftes.
Ja, jeg kan heller ikke se noget problem med dette. Styrken kan jo teoretisk diskuteres, med gulvregler, der hviler på en liggende syll, kontra bjælkesko med små ankarskruvar.
Med syll-konceptet skruer man jo gulvreglen fast både i syllen nedefra og i endetræet gennem bærelinjen. Og syllen skrues nedefra sammen med bærelinjen.
Jeg vil tro, at dette holder mange gange bedre end nødvendigt ;-)
For vægreglerne og kræfterne fra dette inkl. tag m.m. optages jo af den stående bærelinje sammen med den øvre syll og ned i pillerne = intet problem.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.