Hej !
måske det dummeste spørgsmål på forummet...

men er i gang med en lille udbygning og skal lægge 45x220 gulvbjælker og undrer om jeg skal bruge 90 graders vinkeljern til at fastgøre med eller om jeg skal sømme skråt ned i bjælken ned i syllen ??
//N

Balksko. Det er bedst, hvis bjælken bare hænger på syllen.

Låner ind på denne tråd, har et spørgsmål om samme "tema" nemlig, håber det er OK med trådstarteren.

Jeg planlægger at fastgøre gulvbjælkerne i bjælkesko. Under har jeg gravet ud og lagt sand + aldringsbestandig plast. I midten af bjælkerne er vi ved at forstærke med en lav mur af lecablokke. Gulvet bliver fyrreplanker. Til spørgsmålet: Når vi nu er i gang, er det så ikke på sin plads at putte en form for isolering i også? Hvad har I under jeres gulve?

Kutterspån. Billigt og rimelig isolering. Drys lidt kalk i, så kan musen ikke lide det.
Eko fiber. Dyrt og godt.

Balksko. Det er det bedst om bjælken bare hænger på syllen
nja skal lægge gulvbjælkerne på syllen er tanken, har det ganske knebent at få til rigtig højde ellers...

Jeg planlægger at fæstne gulvbjælkerne i balksko. Under har jeg gravet ud og lagt sand + aldersbestandig plast. I midten af bjælkerne er vi i gang med at forstærke med en lav mur af lecablokke. Gulvet bliver fyrreplanker. Til spørgsmålet: Når vi alligevel er i gang, er det så ikke på tide at stoppe en eller anden form for isolering i også? Hvad har I under jeres gulve?
hvor tykke er jeres gulvbjælker? jo, jeg synes det, kommer til at blive koldt ellers.

før i tiden havde de jo savsmuld, men jeg vil under hver bjælke (45x220) sætte en 22x95 så det bliver som et op og ned vendt T.
mellem hver bjælke er der CC (centrums-centrum) 60 cm der kommer til at være et lag med 45 mm hård plade isolering, så et lag af 170 mm isolering inden gulvspånpladen kommer...

Glem ikke at sætte en 22+95 på, det er muligt at bruge 22+45 på tværs også. Under det op og ned vendte T. Den holder i blind bund, din hårdskive isolering. Det sker, at alt kan lægge sig på bunden ellers.

hvor tykke er jeres gulvbjælker ?

45*145.

Så vi kunne sagtens gøre som du skriver, jeg vil overveje den løsning. Det virker godt. Tak for tipset!

hvor tykke er jeres gulvbjælker?
vi blev nødt til at tage 45x220 da vi skulle komme op i højde med det nuværende hus, ellers havde vi brugt 45x195.

Glem ikke at sætte en 22+95 det er muligt at bruge 22+45 på tværs også. Under det op og ned vendte T. Den holder i blind bund, din hårdplade isolering. Det sker, at alt kan lægge sig på bunden ellers.
et spørgsmål hvad skal man have som blindbund ellers, ved ikke om vores hårde isoleringsplader er lavet til det, har læst om asfaltsplade...

hvad jeg forstår skal man dampspærre helt ned mod krybekælderen, dvs isoleringen ligger på en form for "plast"
eller er jeg helt galt på den... ??

er der nogen der ved om sømning? vinkeljern eller kun søm??

Senest redigeret:
Du sætter vel en kantbalk yderst - så kan du sømme direkte igennem den med et par 5" søm ind i gulvreglerne.

Blindbunden kan du bygge af specielle trossbottenskiver, som er lavet til en cc-afstand på 60cm. Ellers er det meget godt med falset cellplast skruet på tværs af bjælkelaget - men da skal du selvfølgelig kunne komme til at skrue nedefra, når bjælkelaget først er på plads.

Senest redigeret:
Du sætter vel en kantbjælke yderst
?? forklar hvordan du mener...
spikes den ned mod svillen yderst mod "ydervæg" og lægger gulvbjælkens ende mod denne og spiker fast... er det rigtigt sådan?

hmm fanden en så enkel spørgsmål, bliver jo bare mere forvirret...

Hej. Nu skal I begynde at bruge de rigtige ord til den rigtige ting. En regel står op. Balk er = bjælke og ligger ned. Bare så I forstår hinanden.

Ja, du lægger den tværs gulvbjælkerne længst ud og gør s.a.s. gulvbjælkerne 45mm kortere end yderkant syllen - derefter sømmer du alle gulvbjælker cc60 i kantbjælken. Det bliver stabilt som bare den i.o.m. at bjælkerne ikke så let kan vride sig til siden, når de er sømmet i hele deres højde i enden.

Vi plejer ikke at bruge vinkeljern, men kun at sømme kantbjælken her og der i syllen, hvor skal det hele tage hen, når du først får huset på ;) Selvfølgelig er det ikke forkert, hvis du alligevel vil sætte jern.

Träig snickare sagde:
Hej. Nu ska ni börja med att använda rätt ord till rätt sak. en regel står upp. Balk är= bjälke och ligger ner. Bara så ni förstår varandra.
Kalla det kantbjälke om du vill då - fast det heter inte limträbjälke - och de står upp.. :)

Jeg forsøger at hjælpe jer. der var så mange???? som nikke skrev. Så skev jeg at at balk er= bjælke. Limtræsbjælke ved jeg at det hedder og de ligger oftest ned.

Vi plejer ikke at bruge vinkeljern, men bare sømme kantbjælken ned her og der i bunden, hvor skal det hele tage hen, når du først får huset på. Selvfølgelig er det ikke forkert, hvis du stadig vil sætte jern.
gött mos !! så har jeg forstået det,

Hej. Nu skal I begynde at bruge de rette ord til de rigtige ting. En regel står op. Balk= bjælke og ligger ned. Bare så I forstår hinanden.
takker ! godt med afklaring til en novice ...

Så skal det nok ordne sig ... kommer nok på flere små spørgsmål fremover.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.