Skal lige til at sætte mine smyglister rundt om vindueskarmene, men før jeg kan gøre det, skal man vel fastgøre dampspærren på en eller anden måde, så det bliver tæt...

Hvordan gør man dette bedst? Hvordan har I gjort?

Ingen der har gjort dette moment?

Det afhænger helt af, hvordan du har lavet væggen. Forklar gerne! Hvis du har plasten inderst, før gips eller anden beklædning, så er det bare at fylde rummet mellem vægreglen og karmen fra indersiden med tætskum eller plastet fugning. I et superisoleret såkaldt passivhus skal man også tape denne del af huset, så der ikke bliver nogen damplækage rundt om vinduesfastgørelsen. Der bruges speciel aldringsbestandig tape.

Forklarer lidt mere:

* Har 45*170 vægreglar, som vinduet er fastgjort i, vinduet er også sat ifølge yderpanelet. Vinduerne er drevne.
* På disse vægreglar sidder plasten på indersiden, og indenfor disse har jeg 45*45 og beklædningsplader.

Så plasten skal jeg nu på en eller anden måde fastgøre mod karmen da...som det er nu, ligger den bare der. Måske skal jeg så tage plasten og tape den mod karmen? Ifølge "traguiden.se" skal man bruge en gummiliste her...

Og noget passivhus bygger jeg ikke, dog så skal jeg have ftx ventilation, så det bør jo være nogenlunde tæt rundt om vinduerne.

Jeg tape, med den der speciel tape som er til diffspærreplastiken.

• Synes
Jakobk
  • Laddar…
Vi skar plasten, så den kunne foldes ind i smygen. Taped plasten og derefter ind i sprækken mellem karm og reglar. Derefter låser bottningslisten plasten fast i sprækken, og så fuges det udenpå med en blød fugemasse... Så bliver det helt tæt!

• Synes
J-cash
  • Laddar…
Mikael_L
Præcis.
Fold plasten og fastgør rundt om reglarne i vinduesåbningen.
Drev vinduet (eller skum). Efterlad 3 cm frit mod indersiden.

Tryk en sådan der bundliste af cellplast ind.
Fug med akrylfugemasse fra indersiden, så det bliver tæt mod plasten og mod karmen.

edit:
Det er måske ikke almindelig malerfuge, der gælder.
Hvad er bedst?

Næh, malerfuge kan man ikke bruge!
Der er en speciel fuge at købe, som casco har...

Mikael_L
Mistænkte netop det, den bliver nok alt for hård.

S Sowerhill sagde:
Nää, målarfog kan man ikke bruge!
Der er en speciel fugemasse at købe, som casco har...
Cascos virker ikke, den hæfter ikke mod PE det gør ingen anden byggemasse, som jeg har fundet heller. Heller ikke ser nogen fugemasse ud til at være aldringsbestandig eller godkendt til brug mod dampspærre.

Mikael_L
Schysst trådlyft, mit indlæg var fra 2009 :D

Bottningslisten klemmer plastfolien mod reglen, så fogen behøver ikke hæfte på plasten egentlig. Det sidder hvor det skal alligevel.

Sådan ser bottningslist ud for den der undrer, findes i forskellige dimensioner, nogle fabrikater har et hul i midten (som makaroner). Jeg købte min fra Biltema som i det mindste dengang var god i pris, hvordan det er i dag ved jeg ikke.
Vælg en diameter der passer til sprækken mellem karm og vindueshul-
b_MAPEFOAM-MAPEI-14502-rel84046d82.jpg

Men nogle trækker bare dampspærren frem nogle mm over karmen og tapetserer på vindueskarmen.
Men så kan man ikke fuge fra begge sider, og der er stor risiko for at man ødelægger dampspærren på indersiden mens man fuger ydersiden. Tja, på den anden side kan man jo fuge inden man afslutter med at fastgøre dampspærren.

• Synes
sunray1
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.