Hej!

Vi vil opsætte en tøjstang i vores nyrenoverede garderobe. Vi overvejer at opsætte en tøjstang af kobberrør og tænker nu på den bedste måde at opsætte den på. Vi lod netop håndværkere sænke loftet for at kunne montere spots, men dumme som vi var, tænkte vi ikke på at bede dem sætte en lægte lige over, hvor tøjstangen skal sidde.

Overvejer om man kan bruge lange skruer, som man lader gå igennem gipspladen, luftspalten og så op igennem det solide træloft (som er ca. 3 cm). Burde det fungere, eller skal vi satse på at montere den i væggen i stedet? Tøjstangen vil være ca. 2 m.

Hvorfor hænge tøjstangen i loftet?
Og hvorfor kobberrør? Kobber er jo en af vores blødere metaller, som ikke kan tage så store laster (tyngder).

Må jeg anbefale en anden metode, som vi har anvendt i vores vaskerum til at hænge vasketøj på?
Hvid metalstang, 25 mm i diameter, vist horisontalt med diagram anført som længde A. Velegnet til konstruktion eller ophæng i fx vaskerum.
https://www.beijerbygg.se/store/pri...ångsbeslag/stenylrör-1600--vit?artikel=426506

Køb en stang, der er lidt længere end rummet/kammeret.
Bor huller med en 25 mm hulsav i væggene, hvor stangen skal sidde, og lirke stangen ind.
Ingen holdere, ingen ophængning, færdigt :)
Mine stænger er vel ca. 210 cm, det er 205 cm mellem ophængningerne, en gipsvæg og et linnedskab:
En hvid klædestang er monteret gennem en skabsvæg i et vaskerum. En bøjle med en hvid trøje hænger på stangen. Hvid klædestang installeret i væg med bøjler og et blomstermønstret tørklæde i en vaskerumsløsning.

Her findes også meget andet:
https://www.beijerbygg.se/store/SearchDisplay?storeId=10201&catalogId=10551&langId=46&pageSize=50&beginIndex=0&searchSource=Q&sType=SimpleSearch&resultCatEntryType=1&showResultsPage=true&pageView=image&coSearchSkuEnabled=true&searchType=1002&content=false&categorySearch=false&orderBy=0&searchTerm=klädstång

Tak for tippet! Vi har overvejet at fastgøre i enderne, men i beslag og ikke "bare" i borede huller. Antar at dine huller er lidt dybere end hvad røret går ind (for at kunne få det på plads overhovedet). Er der ikke en risiko for, at røret falder ud?

Vi vil dog gerne bruge kobberrør, fordi vi synes det er pænt. For at gøre det mere stabilt overvejer vi at indsætte en rundstav indeni. Spørgsmålet er dog, om røret kan klare en afstand på to meter uden at bøje.

Kobberrør fordi det er pænt!

Undskyld et ubehageligt svar, men det var nok det dummeste argument, jeg har hørt om indretningen i et klædeskab :p

Vedr. rør-længde mm: er det et almindeligt træhus, så er væggene mere eller mindre "hule".
Så man kan bore hul i vægpladen, sætte røret ind, og derefter trække det tilbage i væggen på den modsatte side.
Synes man, at det sidder lidt løst, så sætter man en dutt med montagelim PL400.

Du er undskyldt! Men du foretrækker, at ting ikke er pæne altså? Garderobeskabet er åbent og det første jeg ser når jeg vågner, derfor vil jeg have at det ser godt ud – ikke noget mærkeligt ved det ;)

Mm, montagelim måske kan være en god idé.

• Synes
kulle
  • Laddar…
Nej, jeg forstår ikke hvordan kobber kan være så meget pænere end krom eller hvidt,
at man vælger det til bærende elementer i et garderobeskab/klædeskab.

Måske skulle du overveje døre til klædeskabet.
Det har jeg på vej (selvom jeg har forkromede tøjstænger) :)

ullberg
Det er virkelig beklageligt, at der i tråd efter tråd kommer indlæg fra dig KoW, hvor det kun er din måde, der er den rigtige. Jeg forstår @bjornlof til 100% og håber du ikke bliver afskrækket af denne gamle forummus!

• Synes
Sinologen og 4 andre
  • Laddar…
Bliver det for ustabilt at blot sætte i enderne, må du nok supplere med nogle kæder eller lignende og så op i loftet.

Angående endemontering så fungerer kows metode sikkert, hvad angår resten af hans indlæg, så bliver jeg bare irriteret, når jeg læser hans indlæg.

Lyt ikke til KoW. Der er andre aspekter ved tingene end hvor praktisk det er, men det virker som om han har meget svært ved at forstå det!

Angående røret. Hvis du læsser det med tøj, vil det svaje ordentligt på midten. En fastgørelsespunkt på midten også! Jeg er ikke superfornøjet med løsningen at bore huller i gipsen, det føles lidt B, selvom det sandsynligvis virker. En anden metode er at tage en plade i lidt tykkere krydsfiner og bore huller i den, og så skruer du den op på væggen. Kan jo males i en passende farve først.

Såkaldte rørklemmer findes i kobber. Måske kan de bruges til midterfastgørelsen!
Rørsvejs lavet af kobber med monteringshul øverst til fastgøring på væggen.

• Synes
bjornlof
  • Laddar…
Kobberør vil helt sikkert holde!

Mange tøjbutikker har stativer eller tøjstænger i kobberør.
Du skal selvfølgelig gå op i dimension, hvis du skal have mere last. Så er det vigtigt at vælge "hårde" kobberør. Der findes varmglødede rør, der er lettere at bøje, men disse bør du ikke bruge.
Derudover er spørgsmålet, hvad du skal bruge til koblinger; preskoblinger er de pæneste og klarer lasten bedst, men klemkoblinger kan også fungere. Problemet med preskoblinger er, at du skal have et presværktøj til monteringen.

Held og lykke :)

• Synes
bjornlof
  • Laddar…
Selvfølgelig kan du bruge lange skruer, så længe du ved, hvor langt du har til noget, der fastholder. Hvis det gamle trætak virkelig er 30mm tykt, så vil det holde rigtig godt.

• Synes
bjornlof
  • Laddar…
OM du så vil køre på kobberlinjen for at det skal være flot, hvilket en som jeg indretningsræv kan lide, hvorfor ikke gå en ekstra mil... skær rør til den længde, I vil have i afstand fra loftet.. skru fast med en gennemgående skrue i loftet og fastgør tøjstangen med almindelig vinkelkobling til kobberrør...

Behøves der støtte på midten, brug en T-kobling.
Er det 20 rør I har tænkt at bruge?

Et diagram af en tøjstangsfiksering i loftet, der viser bruger af kobberrør med vinkelforbindelse og støtte ved hjælp af T-forbindelse.

• Synes
bjornlof og 1 anden
  • Laddar…
K
Hvorfor ikke male jernrørene med kobberfarve? Trist med nedbøjningen, når man har brugt tid og penge på en flot løsning

K Kallebo sagde:
Hvorfor ikke male jernrørene med kobberfarve? Trist med nedbøjningen, når man har lagt tid og penge på en flot løsning
Jeg tror ikke, du har forstået :)
Kobberrør er trendy.
At male med farve bliver ikke godt.

Et alternativ kan være at fastgøre wire fra loftet for at få en "svævende" konstruktion af kobberrørene.

Hvis nu TS vil have kobberrør, så skal vi vel ikke foreslå en masse andre alternativer?
Kobberrør bøjer sig ikke, hvis de er lidt grovere og hårde.
Mazen foreslog, at TS anvender vinkelkoblinger, og det letter arbejdet og gør det mere ensartet.
Så det er bare for TS at følge sin idé om at kunne vågne om morgenen og beundre tøjstangen...

• Synes
bjornlof og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.