Hej.

Jeg er ved at bygge en amerikansk veranda og overvejer nu den forreste regel, der skal være på Limträstolparna. Helst vil jeg undgå at skære ud, men kan jeg fastgøre den udenpå stolparna, eller skal jeg fastgøre regeln ovenpå stolparna med vinkelbeslag? Hvad er bedst?

Stolpar 115×115
Regel 45×170

Jakke er at foretrække. Både bedst og pænest efter min mening.
Ovenpå fungerer.
Fastgøre udenpå ville jeg aldrig gøre.

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
B Byggfan sagde:
Jakke ud at foretrække. Både bedst og pænest efter min mening. Ovenpå fungerer. Fæste udenpå ville jeg aldrig gøre.
Det må blive et L. :D

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…

Bedste svar

Er helt enig. Urjackning er absolut flottest og bedst. Med det rette udstyr går det hurtigt og bliver lige og flot. (indfældning på indersiden bliver flottest!)

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
Totte_S
Tips gerne om hvad du synes er de rette ting og fremgangsmåder

Semiproffset Thiger sagde:
Enig. Udfræsning er absolut flottest og bedst. Med det rette grej går det hurtigt og bliver lige og flot. (indfældning på indersiden er flottest!)

Indfældning på indersiden? Det har jeg nok aldrig set. Sådan gjorde vi.

Indhak i stolpe ved væg i træbygning, med synligt udskæring. Udsigt til have med træhus i baggrunden.
Udfældet på ydersiden

Jeg afvejede alle balksko først, så kunne man kappe og fræse alle stolper, inden de rejstes. Så bliver det let at få det lige.

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
Og man kan male dem, når de ligger ned.

johel572 johel572 sagde:
Indsætning på indersiden? Det har jeg nok aldrig set. Sådan her gjorde vi.

[billede]
Udfræset på ydersiden

Jeg vejede ind alle bjælkesko først, så kunne man kappe og fræse alle stolper, inden de blev rejst. Så bliver det let at få det lige.
Ja, se hvor flot, indefra... :)

Grunden til at jeg synes, det bliver betydeligt flottere at lægge bæringen på indersiden, er, at det bliver mere æstetisk tiltalende. Amerikanske veranda tage er store og imponerende allerede som de er. Lægger man bæringen på ydersiden, ser stolperne endnu kortere ud, og man får endnu mere "tag". Desuden ser du ikke indfræsningen, og har du brug for at samle bæringen på en stolpe, kan det ikke ses udefra.

Selvfølgelig er det en smagssag, og intet er rigtigt eller forkert. Her er nogle billeder med bæringen på indersiden. Gør som I synes, det bliver flottest!

Et stort, hvidt hus med rødt tag og en rummelig veranda med bærlinan på indersiden, omgivet af græsplæne og træer under en blå himmel. Stor hvid amerikansk-inspireret veranda med bærline på indersiden, omringet af lukkede balustre og træmøbler, kontrasterer mod det frodige grønne græs.

Tak for alle svar. Nu er jeg allerede begyndt med at forberede på indersiden. Dog blev det meget flot at have det på indersiden også. :D

Utrolig flot med fasing af bjælken. Har du et billede af hele byggeriet?

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
P Pappa1986 sagde:
Utroligt flot med affasningen af bjælken. Har du billede af hele byggeriet?
Kan også virkelig godt lide det!

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
Eftersom jeg bor i den amerikanske syd, måtte jeg lige kommentere her:D
De verandaer man ser her har en solid bæring, der ligger ovenpå og er større end stolpen. Så for at få den rette følelse, bør I beklæde bærebjælken, så den bliver sådan lidt pompøs. Det spiller ingen rolle, hvilken side I lægger bærebjælken på!

• To-etagers hus i amerikanske sydstaters stil med verandaer, bærende kolonner og en forhave med græsplæne og buske.
  • Synes
Pappa1986
  • Laddar…
C clobar sagde:
Eftersom jag bor i amerikanske syden, så var jeg nødt til at kommentere her:D
De verandaer man ser her, har en kraftig bærelinje, der ligger ovenpå og er større end stolpen. Så, hvis I skal få den rigtige følelse, skulle I klæde bærelinjen ind, så det bliver sådan passende overdådigt. Det spiller så ingen rolle, hvilken side I lægger bærelinjen på!
Hehe, godt input! Men jeg tror den svenske version af American Porch er lige så lidt Amerikansk som vores Pizza er Italiensk =)

Fandt et andet billede, der omtrent viser, hvad du mener, hvilket også er virkelig flot!

Som sagt findes der ingen rigtigt eller forkert. Det handler nok mest om, at det skal passe sammen med resten af husets arkitektur og hvad man synes er flottest. Stolpernes tykkelse, bærelinjens højde, verandataget vinkel, eventuel panelhøjde på facaden, størrelse på foder og knudebræt.
Alt spiller ind for at binde en velafvejet helhed sammen, der giver det der lille ekstra. Som gør et flot hus til en smuk bygning..

american-porch1.jpg

Semiproffset Thiger sagde:
Hehe, godt input! Men jeg tror den svenske version af American Porch er lige så lidt Amerikansk som vores Pizza er Italiensk =)

Fandt et andet billede af nogenlunde det, du mener, hvilket også er skide flot!

Som sagt, så er der ingen rigtige eller forkerte. Det handler nok mest om, at det skal passe sammen med resten af husets arkitektur og hvad man synes er flottest. Stolpernes tykkelse, bærelinjens højde, verandatagets vinkel, evt. panelhøjde på facaden, størrelse på gerichter og hjørnebrædder.
Alt spiller ind for at sy en velafbalanceret helhed sammen, der giver det der lille ekstra. Som gør et flot hus til en smuk bygning..

[bild]
Der er nok meget i det, du siger.

Billedet har præcis den "rigtige" amerikanske følelse, inklusive gyngestolen og lampen, der ligner en gammel gas-lampe. En ting som jeg synes skal være på en porch er en loftventilator. Måske ikke lige så vigtigt i Sverige, men alligevel...

• Synes
Semiproffset og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.