Hej!

Jeg er i gang med at renovere derhjemme og har brug for lidt råd.

Jeg har revet alle gipsvægge ned i et soveværelse (orkede ikke at fjerne alle lag tapet og skal trække lidt kabler, som jeg vil have indfældet).

Gipspladerne er fastgjort uden for bundpladen (beton). Hvilket gør, at jeg ikke kan komme til og fjerne hele pladerne.

Jeg har lavet en enkel skitse af, hvordan det ser ud (det er mest for illustrationens skyld). Jeg gætter på, at det gulmarkerede er en syll, som pladen er fastgjort i nederste kant i. Resten af pladen var sømmet fast til reglarne, der sidder blandt isoleringen (ikke indtegnet).
Diagram over vægstruktur, viser gipsvæg, isolering, parketgulv og betonplade. Gul område indikerer muligt sted for fastgørelse af gips til bundplade.
Som det ser ud i dag, har jeg skåret gipsen med et multiværktøj i nederste kant og revet så meget jeg kunne af pladerne, men der sidder ca. 15 cm af pladen tilbage, som jeg ikke kan komme til (medmindre jeg river ydervæggen lavet af mursten ned), som ligger nedenfor betonpladen.

Huset er fra 1973. Som jeg tolker konstruktionen, har man støbt pladen efter, man satte gipsvæggen op.

Jeg tænkte at bygge en ny væg af OSB+gips.

Spørgsmålet er altså, kan jeg bygge en ny væg stående på den gipsplade, der sidder tilbage (altså med OSB stående på den tilbageværende gips) og derefter bygge på med gips udenpå OSB-pladen?

Tak på forhånd!

Det ser jo sådan ud at have gips direkte mod betonen, men har det klaret sig siden -73 så fungerer det vel. Jeg ville sætte en kortling mellem reglerne for at give væggen støtte i bunden og bygge videre med osb og gips.

• Synes
Bumlersson
  • Laddar…
T toolman77 sagde:
Det virker jo lidt specielt at have gips direkte mod betonen, men hvis det har klaret sig siden '73, så fungerer det vel. Jeg ville sætte en kortling mellem reglarne for at give væggen støtte i bunden og bygge videre med osb og gips.
Tak for svaret! Det var lidt min tanke også. Kan jeg stable OSB på den eksisterende kant med gips, som er tilbage, eller burde jeg droppe den idé og i stedet gå med kun gips og på en eller anden måde forsøge at spartle eventuelle sprækker?

Inden jeg indså, hvordan det var monteret, og tog fat i multiværktøjet, blev det ret så grim kant af det eksisterende gips, se billede (katten ville selvfølgelig også være med til at inspicere).

Sort og hvid kat undersøger en væg med udskiftet gipsplade og gabende huller, viser byggeprojektets nuværende tilstand i renoveringsforummet.

Har du noget at fæstne osb'en i i nederkant så går det fint. Ellers har du brug for at indfælde en liggende regel mellem de stående for at have noget at skrue osb'en i. Gør på samme måde som det er gjort ovenover katten :)

Er væggene plastede så bør plasten repareres.

Det hælder mod, at det bliver på den måde, tak!

Det kan være, at du har flydende gulv - evt. med et tyndt lag finsats ovenpå cellplast, som igen ligger på den støbte plade. Sådan var det i vores hus, som er bygget i '72. Dvs. at gipsen ikke går udenfor selve pladen, men kun udenfor det øvre lag. At man skulle have bygget væggen med isolering osv. før man støbte betonpladen, tvivler jeg på. Hvis syllen ikke er fugtig/skadet, er der ingen grund til at røre den.

(vi fjernede hele gulvet helt ned til bjælkelaget, men det anbefaler jeg ikke, medmindre I har problemer...)

Så ser det ud i vores hus også (kælder med betonbjælkelag), i stueplan har de først støbt bjælkelag, derefter bygget alle vægge, så støbt 5-10cm mere. Har banket gipsen i badeværelset i nederkant i stykker (burde have kappet af pænt som TS gjorde), er i gang med at fælte regler ind nu.

• Synes
eoarne
  • Laddar…
Vi har lige fjernet en skillevæg, der sluttede mod ydervæggen, og har fundet en lignende konstruktion. Huset er oprindeligt fra 1897, men blev totalrenoveret i begyndelsen af 00'erne og har fået støbt en plade med gulvvarme. Jeg havde regnet med, at pladen i det mindste ville gå under gipspladerne mod ydervæggen, men når jeg åbner op, ser jeg, at pladen ender efterfulgt af en par cm bred kant af cellplast. Derefter er der et yderligere tyndt lag af beton støbt tilsyneladende _ovenpå_ dampspærren/plastikken, der sidder i væggen, sandsynligvis for at understøtte den sidste del af gulvet? Underlig konstruktion, men havde samme tanker som TS og tænkte, at cellplasten skulle være en bevægelsesfuge mod stengrunden... Men synes også, det er mærkeligt og undrer mig lidt over, hvad gips+isolering står på. :) Hvorfor skulle man støbe pladen i to omgange? Altså hvad har det for fordele?

Betongplade med brudt kant af cellplast mod ydervæg, synlig plastbarriere og mærker efter fjernet stålramme. Tyndt betonlag ovenpå plasten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.